Tips til fargerike fisker til akvarium på 180 liter

Hei

Har nå begynt å tenke på akvarium, har egentlig bestemt meg for et på 180 liter da et større er bedre en lite med tanke på fiskene og kvalitet vann. Jeg ønsker fargerike fisker og da har jeg kommet frem til at malawi fiskene er best, men jeg ser at mange av de ikke går sammen. Er åpen for andre typer også bare de er fargerik. Har dere tips om smarte kombinasjoner til meg? Ønsker noen i alle sjiktene også bunn spisere. Hvor mange fisker anbefaller dere i dette akvariumet?
Ikke sikker på om du skal utelukkende ha Malawi?
Om ikke så er vel Boesemans regnbuefisk et bra alternativ til pene fargerike fisk
I malawi karet mitt har jeg:
2x Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
4x Labidochromis caeruleus
2x Melanochromis auratus
5x Melanochromis cyaneorhabdos
Og det funker veldig bra her og de spiser det samme
Takk for hjelp

Akvariumet er ikke innkjøpt enda, men jeg har en god plan hva fisker og ting som skal oppi. Jeg går å sikler hele tiden i dyrebutikkene og på nett
Det var noen gode alternativer. Jeg har kjørt meg fast i mitt 180 liter. Egentlig er det litt lite for det man kan tenke seg. MEN jeg har lest mye på discus og det skal gå bra med et par i karet. Men da må man jo evt ha noe på bunnen som går sammen med disse tenker jeg da. Har vel kommet ditt at 250 liter er bedre str, da får jeg det jeg vil :P Fargemessig også.

Håper du finner det du ønsker deg og smart å se på hva du kan ha i FØR du kjøper kar. Hadde noe malawi i mitt, men så fikk jeg vanntrøbbel og da røk jo det. Savner noen av fiskene den dag i dag. Nå er det bare et yngdomskar for noen av oppdrettene mine på coryer. Sånn fiskesuppe opplegg føler jeg og det passer ikke.
Jeg har 180L, ta en titt på fiskesammensetningen på profilen min. Alle levere i harmoni
Jeg ønsker selv store fargerike fisker... men, jo større munn de har jo gladere er de i å spise de mindre fiskene og rekene
Min erfaring med Malawi er at 180 liter blir for lite. Kanskje spesielt for hunnene. Og sannsynligheten for at de blir drept av kåte hanner eller andre aggressive hunner er stor. Om du likevel vil prøve ville jeg forsøkt med for eksempel en liten gruppe Pseudotropheus saulosi (5-6stk), og kun det. Da får du både blått og gult. Og de er ikke så tøffe mot hverandre som mange andre mbuna er. Sørg uansett for mye stein med mange huler.

Malawi trenger stort sett større kar enn 180 liter, selv om det står her på forumet at for eksempel Labidochromis chisumulae trenger kun 100 liter. Men men jeg har hatt dem i 180 liter, 1 hann og tre hunner. Alle hunnene ble etter hvert drept.

I min 180 liter har jeg nå en stim med Dolkestikktetra, som har ganske fine farger. I tillegg har jeg Krobia sp. ´xingu red cheek´ og noen Megalechis thoracata. Krobiane er ikke like fargesterke som malawier er, men blir likevel flotte som voksne. Og Megalechis thoracata har en skinnende hvit buk, som de viser mye av siden de bruker hele karet. En livlig og morsom malle. Selv om Malawikaret mitt nok er livlige, så er det likevel mye dynamikk i dette Amasonaskaret også.

Lykke til. Planleggingen er halve moroa.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap