Garra rufa fiskene mine dør!!!

Hej alle håper der er noen der kan hjælpe meg lidt her. I maj fik jeg mine første garra rufa fisk på min salong. Disse fisk kaldes også doktor fisk og brukes til behandling af hård hud, eksem osv.
Jeg har to store kar med hver 125 garra rufa fisk i hver. Jeg får fiskene og akvarierne fra min leverandør i danmark samt de forskellige ting der skal tilsættes i vandet. Efter ca 3-4 uger døde føest alle fiskene i det ene kar og 2 dage etter døde alle fiskene i det andet kar.
Jeg fik så 125 nye fisk i hvert kar lige innen den 1 august, vandet havde forinden stået og blevet inkjørt i ca 1 måned. Der gik 4 dage og så døde alle fiskene i det ene kar og dagen etter døde alle fiskene i det andet kar.
I tirsdags fik jeg så igen 125 nye fisk i hver kar, meg og leverandøren havde gjort alt forat vandet skulle være klar med tilsætning af de rigtige ting. Igår lørdag døde de så alle i det ene kar og i dag var alle døde i det andet kar.
Er det noget med PH værdien i vandet ?? I de 14 dages indkøresel af vandet er der hver dag blevet tilsat en hættefuld bactur. Jeg har skiftet vand i følge leverandøren anvisninger 1/3 del hver 3: dag og tilsat 30 ml af noet der hedder amguel.
Er der noen der ved hva der går galt?? Det lader ikke til at min leverandør fra danark ved hvad problemmet er.
Jeg tog igår vandtest på begge kar og på vandet fra vandhanen:

Vandhane:
PH 6,4
GH 8
KH 10
NO2 1
NO3 var grå istedet for rosa!

1. kar
PH 6,8
GH 8
KH gul burde vist være mellem orange og grøn
NO2 1
NO3 100

2: kar
PH 6,4
GH 8
KH gul burde vist være mellem orange og grøn
NO2 1
NO3 50

Håper der er noen kloge fiske eksperter derude der kan fortelle hva det er som sker med mine Garra Rufa fisk, om der skal tilsettes noe andet for at vandkvaliteten er korrekt elle om der skal gløres noe helt annet???

Mvh Rikke
Det kan være NO2 som har skylden..
Hva kan jeg da gjøre med NO2? Må jeg tilsætte noe eller ?
Ingen ekspert, men svarer fordi jeg synes det er en spennende fisk. I følge fiskebasen er det ingen enkel fisk. Den krever store mengder O2 og lever i rennende vann. Du sier du har 125 fisk i et kar. Hvor stort kar. Kanskje du ikke har filterkapasitet til så mange og den kan bli 15cm stor. Er NO2 over 0,3 anbefales av mange å bytte 20-40% vann hver dag inntil filterbakteriene bryter ned NO2 til nitrat slik at NO2 blir 0. Høres rart ut at NO2 i kranvannet er 1 og er det 1 hjelper det ikke å bytte vann.
Rikke Winterskov
Hva kan jeg da gjøre med NO2? Må jeg tilsætte noe eller ?


Både ja og nei...det du må gjøre er ordentlig innkjøring av karene FØR du setter inn fisk. Uten innkjøring får du akkurat det resultatet du har opplevd : fiskedød som følge av ammoniakk og nitritt-forgiftning.
Du sier ikke noe om hva slags filter- og sirkulasjons-opplegg du har i karene dine, men du MÅ ha de "gode" filterbakteriene i filteret, slik at disse kan ta seg av nedbrytningen av avfallsstoffene. Bakterier på flaske har svært begrenset effekt, sidene de riktige bakteriene trenger tid på seg til å kolonisere filteret. Dette kan ta kort tid hvis du kan skaffe "filterguffe" fra et oppegående kar, eller det kan ta 5-6 uker hvis du bruker f.eks. salmiakk-metoden. Foreslår at du leser deg opp på temaet innkjøring, det fins masse tråder her på AF om dette.
Hvordan er det med sirkulasjonen i karene dine ?
Disse skal jo ha veldig mye sirkulasjon for å trives ,kan det ligger noe her ?

Ellers så tror jeg nok du har hatt for kort innkjøringsperiode ,spesielt når det blir så stor belastning med så mange fisker på en gang.
Jeg ved ikke nøjagtig hvilke filter der sitter i dem men vet at det er store gode filtre beregnet til disse fisk. Der sitter i bunden a karet sådanne to dimser som sender bobler op gennem vandet og der kommer en stor stråle med vand fra filtret, så jeg vil mene at der er godt med gjennemstrøm i karene.
Eksperterne på området i danmark mener at karene må indkjøres 14 dag hvor der tilsættes 10 ml bactur i 5-10 dage. Heretter burde karene være indkjørt og klar til fiskene. Her den sidste gang jeg fik fisk havde karene stået og kørt i over en måned, så mener absolut at vandet har været indkjørt etter alle normer og principper.
Jeg tenker om det kanskje ha noet med det norske vand at gjøre kontra det danske vand?? Vet at der er mye mere kalk i det danske vand.
Min leverandør fra danmark har aldrig oplevet dette med hans danske kunder. De har samme filter-kar-pumpe-uv lys osv som jeg har. Deres fisk dør aldrig. Vi har kjørt opstarten på samme måde som hans kunder i danmark har gjort det og tilsat samme ting til vandet som danskerne har gjort. Den eneste forskel der er er det norske vand. er der noet her jeg kanskje må tenke på at akvarie og fiskeliv med norsk vand kræver en anden sammensetning end det danske??
Vannet her er jo bløtere og dermed lavere ph, så kanskje du må øke denne da jeg regner med det Danske vann har høyere ph.
jo men som du ser på mit første indlæg er ph verdien som den skal være ifølge aflæsningen på den bøtte hvori stripsne ligger.
Det som ikk er som det skal være i følge aflæsningen er KH i karene og NO2 i kranen. Noen der vet hva jeg må tilsette vandet for at få de tal til a bli rigtig?? Altså KH ligger i karene under 0 og skal over 0.
Leser nå at det er strips du bruker og disse er dessverre ikke pålitelige ,du bør bruke vanlige dråpetester.
Du skriver heller ikke hva kh er i disse kar ,kun at de viser gul farge og det sier ikke så mye.

Når fiskene ankom testet du da ph i det vannet i var i da ?

Får hvis denne var mye høyere så må det brukes laaaang tid på akklimatiseringen. Det er letter nå man skal ha i et kar med høyere ph enn lavere.

No2 (nitritt) får du kun vekk med store vannbytter hver dag til den er borte. Man kan ikke tilsette noe for å få den vekk da det er en naturlig syklus i karet og dette kommer som regel av for kort innkjørig samt for stor belastning pga. for tidlig og for mange fisk samtidig.

Virker og litt rat at kh som du bevner i siste innlegg er på 0 nr. vannet i kranen ligger på 10. Så anbefaler deg å kjøpe dråpetester og teste igjen.
Plussmedlem
Jeg har ingen tro på at NO2 i krana er 1 mg/l.
Som nevnt tidligere så har det jo da ingen hensikt å skifte vann.

Som Sølvi skriver, kjøp deg dråpetester. Spesielt for NO2.

Amguel.
Du mener kanskje AmQuel?

Har fiskene behandlet noen personer/føtter før de døde?

At leverandøren sier at ingen danske kunder har mistet fisk vil jeg ta med klype salt.
De skal tross alt leve av å selge deg fisk.
Hvordan forer du fiskene? De lever neppe bare av å spise død hud fra dine pasienter.

Wikipedia: During their activities of foraging they slough off dead skin. They are simply looking for food which in the wild consists of aufwuchs. In both marine and freshwater environments the algae – particularly green algae and diatoms – make up the dominant component of aufwuchs communities. Small crustaceans, rotifers, and protozoans are also commonly found in fresh water and the sea, but insect larvae, oligochaetes and tardigrades are peculiar to freshwater aufwuchs faunas.

Som du ser består dietten deres i naturlige forhold av alger, små krepsdyr, insektlarver mm.

Så vidt jeg husker er det også begrensninger på hvor mange pasienter du kan behandle pr dag/uke.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap