Steiner som misfarger vann(?)

Min kjære falt for disse, og spredte dem rundt i akvariet etter å ha skylt dem. Et døgn etter var vannet uklart, og forble uklart etter stort vannbytte. Litt sånn tåkete, grått - det ser på en måte rent ut, men man har ikke særlig god sikt. Man ser liksom bakgrunnen litt uklart. Noen som vet hva det kan være? Det MÅ jo ikke være steinene, selv om det virker rimelig.

http://www.ebay.co.uk/itm/Biorb-Feng-Shui-Pebble-Marble-Aquarium-Stones-Substrate-Decoration-/140988226599
Marmor består av hovedsaklig "presset" kalsiumkarbonat, så dette kan løse seg opp og gi uklart vann og øket pH/KH. De fargete steinene ville jeg ikke våget å bruke...de ser ut som de er kunstig farget og det er ikke godt å vite om fargen er trygg i akvariet. Fins en del grus/sand som er kunstig farget og har vært opphav til problemer.
Takk for svar! Det dreier seg om de hvite, og jeg har ikke innført noe ny grus/sand/annet. Akvariet har vært i gang i 9 md, cirka. Misfargingen kom over natten
De ble solgt som "trygge for alle akvarier", og kjøpt på Oslo City, ikke over eBay
Mente ikke at du hadde innført noe ny grus...bare sammenlignet e fargete steinene med farget grus mht. mulige problemer

Ta ut en stein og hell litt eddik på den. Vent 5 minutter...hvis det bobler litt og ser ut som steinen oppløses, bør den IKKE brukes.
Men når det gjelder marmor, vil jeg si det kommer an på hva slags fisker du har. Høy hardhet og pH er jo ideelt for enkelte arter.
Jo, "trygge" er de nok...men de kan som sagt påvirke vannverdiene.
Scalare og blå acara, samt ancistrus og golden nugget. Skal ta eddiktesten senere i dag. Takker!
Hei igjen. Det viser seg at steinene ikke er synderen. De ble sporenstreks fjernet for en drøy ukes tid siden, og etter tre vannbytter er vannet fortsatt uklart. Ikke veldig uklart, men litt "tåkete/hvitaktig" Jeg har to filtere kjørende i dette akvariet, og tror jeg har fornuftig rutine på bytting av bomull/skylling av svamper. Hva kan det være?
"strøket"
DDa er det antagelig vannkvaliteten det er noe galt med. Når målte du sist viktige vannparametre ? Ville også ha testet fosfor i dette tilfellet.
Hvis vannet er grått/melkehvitt, tipper jeg på en bakterieoppblomstring. Dette kan f.eks. skyldes :
Ikke tilstrekkelig filtrering
Takk. Skal teste det jeg har måleutstyr til. Testet bare GH/KH/PH, og de verdiene var ved det normale.
Akkurat nå får jeg ikke korrekte innlegg...det manglet en del i det forrige.

Skulle ha med :
Ikke tilstrekkelig filtrering = for 'grundig' eller fraværende rensing av filteret, for lite filtrering, tett filter, bakteriedrepende medisiner
For mye mating
Ikke utenkelig at jeg mater for mye. Har to glupske blå acara, to glupske scalare og noen svære ancistruser og golden nuggets på bånn. Det _virker jo_ som de spiser alt, men det er sikkert ikke tilfelle, og det blir sikkert mye møkk. Har du noen gode råd til hvordan jeg skal regne med frem til en bra fôringsmengde?
Det der er et evig tilbakevendende tema : -) Fins ingen måle/veie metode for hvor mye mat fiskene skal ha, det er noe man må avgjøre ved erfaring. Hovedsaken er at man må følge med når man mater, og ikke gi mere enn de spiser opp ganske kjapt. Og har man "sølete" fisk som store maller, setter det enda større krav til både filtrering og forings-rutiner !
Klar over at dette blir veldig generelt...men det er det beste rådet jeg kan gi...
Der var alle tester tatt. Steiner reagerte ikke på eddik, NO2, NO3 og NO4 på null. Filtrene ser i hvert fall ut som de lager fart og moro i vannet. Da mater man vel rett og slett for mye, da? Det underlige er at jeg ikke mater noe mer enn før, og misfargingen skjedde over natten. Utrolig underlig.
Har du NO3 på null ?? Det skal omtrent ikke la seg gjøre i et innkjørt kar.
Og med NO4, mener du NH4 ? Mangler fosfortest ?

Hvis GH/KH og pH i tillegg er slik de pleier, og det ikke har blitt tilført noe annet i karet (ingen småtasser som har puttet noe oppi ?)...da får du bare prøve med daglige 30% vannbytter til dette går over. Og gi minimalt med mat.
Her gikk det fort i svingene! NH3/Nh4 Og N02.

Men da fortsetter jeg med vannbyttene, ja. Og kutte på maten. For det er ingen småtasser her i gården, nei. Hun protesterte iallfall på å bli kalt det, min langt bedre halvdel.
Trix
.... For det er ingen småtasser her i gården, nei. Hun protesterte iallfall på å bli kalt det, min langt bedre halvdel.

Nei, slike uttalelser bør man nok være meget forsiktig med overfor sin make..
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap