Ønsker større akvarium

Jeg føyer meg i rekken av akvarister som begynte med et (alt for) lite akvarium, og som nå ønsker å gå over på et større et. Da lurer jeg på hvor stort jeg burde ha det? Hvor lang innkjøring trenger dette akvariet? Hvor mye må jeg regne med å betale? Har hørt og lest at jo større akvariet er, desto mindre arbeid er det med det. Kan det stemme? Nå er akvariet mitt på 55 liter og bebodd av én kampfisk hunn, én liten ancistrus, to gabon- reker og tre amano- reker, anubias'er og javabregner festet på røtter og tre store marimo'er. Jeg ønsker et akvarium som er så stort at fiskene alltid har nok plass og gir meg frihet til litt aquascaping, uten at det koster skjorta. Er student og har økonomi deretter, men er avhengig av å pusle med dyr og planter. På forhånd, takk.
Plussmedlem
De fleste her inne anbefaler "størst mulig" :-p

Hva med å måle maks mål du får plass til, så kan vi komme med tips utfra det?
Det skumle er at jeg har så å si ubegrenset med plass.
Kanskje ta utgangspunkt i hvilke fisk du helst vil ha og deres plassbehov og kombinere dette med pris på akvarium og utstyr? Du finne mange gode alternativ både i rubrikkannonsene her på AF og på Finn.

Lykke til.
Aquascape messig er det i min mening "best" med 180 liter og oppover. Jeg foretrekker karr som er lange og dype i stedet for høye. Litt høyde må man jo ha da selvsagt for å kunne ha røtter etc. Jeg liker veldig godt Akvastabil sine karr. En 250 liter er 100cm x 50 cm x 50 cm. Gir deg god plass til å scape, kan holde det meste av fisk og andre levende vesener også koster det ikke skjorta og trusa i innkjøp. Hvert fall ikke brukt. Men smaken er som øra, de ser ingenting.

Jeg vil vel også si at jo større er bedre men personlige meninger er vel det som teller.
Vil si at større er mindre arbeid men dyrere i innkjøp både i forhold til karr og teknisk utstyr.
Takk for tilbakemeldingen! Jeg har gjort masse research og kommet frem til hva jeg ønsker. Det jeg aller mest kunne tenke meg er en bare bottom tank på 250 liter (100x50x50), sparsommelig innredet med noen anubias og javabregner festet på noen steiner og to-tre gullfisker. Eller er det for mange? Blir 300 kg for tungt for gulvet? Jeg ønsker heller å ha noen få fisker som får vokse seg store, med plass til å tumle rundt, enn et tett beplantet akvarium og en hel bunch med små tropiske fisker. (Tror det vil være billigere også.)

Akvariet vil stå på et aluminiumsstativ fra f.eks akvariekjelleren.no og skal kun ha utvendige filtre; Eheim ecco pro 300 (filtrerer 720 L/t) og et "hang on back"- filter. Har ikke helt bestemt meg for hvilket filter ennå. Jeg vet bare at gullfisker søler og roter fælt, som små griser, og kan dermed ikke ha nok filtrering.

For ekstra tilføring av oksygen kunne jeg tenke meg en luftslange som kan ligge langs hele bakveggen og danne et "omvendt fossefall" istedenfor luftestein. Wromak og akvariekjelleren leverer akvarier i riktig størrelse til 1500-2000 kr, men er de gode? Juwel leverer også, men da stiger prisen til det dobbelte. Høres det bra ut foreløpig eller er jeg på ville veier?

Et litt annet spørsmål, hvor mye plass vil en enslig kampfisk ha? Den lever i 55- literen nå, men dersom jeg anskaffer et nytt og stort akvarium tenker jeg å selge det gamle. Dermed må kampfisken ta til takke med 10 liters-akvariet (alene). Eller blir det litt stusslig? Jeg ønsker jo at fiskene skal ha det bra og ikke leve trangt. Tips og råd mottas med åpne armer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap