Ønsker råd og tips om kjøp av bittelite akvarium

Inaktiv bruker
Hei
Jeg håper jeg kan få lov å be om råd.
Jeg har så lyst på akvarium, og pga plassproblemer vil jeg gjerne prøve et sånt nanoakvarium (det er det det kalles tror jeg) på rundt 25 - 30 liter, helst høyere enn bredt. Et slikt med alt integrert, - lys, filter og helst en varmekolbe (gammelt trekkfullt hus med ustabil temperatur)
Jeg bor en smule avsides og har ingen butikker i nærheten som gjør det enkelt å reise innom å kikke på, så jeg er stort sett avhengig av netthandel.

Jeg vet det er mer jobb med det lite akvarium, men plassen er som sagt avgjørende. Jeg har hatt akvarium før for omtrent 20 år siden, regner med at mye har skjedd på den tiden, og det var kun et standard "prydakvarium" på 200 l og enkle greie fisker så jeg er ingen erfaren akvarist. Det akvariet sprang forresten lekk og 200l vann i stua var ikke morsomt

Jeg har et begrenset budsjett og har beregnet rundt 1000 lappen til innkjøp av utstyr. Jeg regnet med å gjøre det veldig enkelt å starte med et par guppy eller noe lignende hardført og heller fylle opp med planter om jeg tar meg en bytur og finner en butikk. Jeg bor i Vest-Telemark.

Jeg ønsker meg et stillegående, velfungerende filter. Helst en topplate, eller iallefall delvis lukket, godt lys og en bitteliten varmekolbe. Alt dette pakket inn i et enkelt, luksuriøst akvarie til en spottpris

Jeg har kikket innom flere nettbutikker, men det står litt dårlig forklart hva som følger med av utstyr.
Kan jeg spørre om noen her har noen anbefalinger innen hvilke av disse små akvariene som er å anbefale? -og er det noe mer jeg bør vite/ skaffe?
Plussmedlem
Ikke mitt fagfelt dette, så kan bare ønske lykke til...
Gå gjennom annonsedelen her på forumet, ligger sikkert noen kar der. Da får du sett bilder og litt info om utstyr og sånn...
Ellers er Webzoo og Aquamanias nettbutikker du kan gå inn på og titte og lese....
AnneBj
Kan jeg spørre om noen her har noen anbefalinger innen hvilke av disse små akvariene som er å anbefale? -og er det noe mer jeg bør vite/ skaffe?

Du bør være klar over at slikt akvarium er i det minste laget for de fleste fiskearter, og for et gitt volum er det som regel bedre for fisken om akvariet er bredt istedenfor høyt. Iflg. fiskebasen er det best for guppy med minst 40 liter og 30 cm bredde. Jeg startet selv med guppy i en 27-liter men fant fort ut at en 60-liter fungerte bedre. 27-literen skal jeg bruke til reker og kanskje noen dvergrasbora.
Jeg vil råde deg til å ikke kjøpe akvarium hvis du ikke har plass ( og økonomi) til å gi fiskene gode forhold i et større akvarium.

Ang. kostnader så er slike små nanokar forholdsvis dyre i forhold til litt større "vanlige" kar. Igrunnen er ikke akvarier under 50 liter egnet for fisk dersom du ikke er en erfaren akvarist, men hvis du vil ha et lite kar, så vil jeg anbefale deg å holde reker og snegler i stedet for fisker.

Du kan spare MYE penger på å handle brukt, så ta gjerne en titt under "Rubrikk" øverst på siden her. Og ta gjerne kontakt med en akvarieklubb i ditt område, der kan du få masse tips og råd, og også kjøpe brukt utstyr, planter og fisk til en rimelig penge.
Jeg personlig ser ingen problem med å ha små akvarium. Har selv 5 akvarium som er på 20 og 30 liter. Er langt ifra noen erfaren akvarist, men har ingen problem med å holde vannverdiene stabile og fiskene friske der.
Ulempen med små akvarium er å finne fisker man liker og som passer i den str akvarium.
Forslag nr:
1.
Rasboras + reker/snegler

2.
Killi + snegler

3.
Kampfisk + snegler

Søk i fiskebasen om hva som går i den str du er på jakt etter.
Grunnen til jeg velger snegler er at fem passer perfekt i små akvarium og er kjempefine som spydspisser.
Ang priser så er det veldig opp og ned etter hvilket merke og hvor man kjøper det. Man kan få enormt mye fint brukt og til en billig penge.
Inaktiv bruker
Takk for mange gode råd.

Jeg startet med et 15 liters med en bråkete luftpumpe og sebrafisk i 1981, det fungerte helt greit og holdt seg rent og pent så lenge ikke ungene fant fiskematboksen. Det var da jeg gikk til anskaffelse av et større akvarie og større renseanlegg som kunne håndtere en mer ukontrollert foring fra barnehender når mor ikke var til stede

Jeg har allerede kikket igjennom annonsene både her og på finn.no en stund, jeg fant ingen som hadde noe for salg i nærheten, derfor kikket jeg på nye. Uansett må akvariet få "godgjøre" seg en stund før det blir snakk om fisk eller reker.
Jeg er klar over at små akvarier ikke er det mest ideelle men noen utfordringer får man leve med
Reker høres morsomt ut og skal absolutt vurderes sammen med 5-6 småfisk, -og masse grønt for det liker jeg. Regner med at dette burde kunne fungere greit i et 30 l akvarie.

Det jeg er mest interessert i å høre om er erfaringer ang disse nanoakvariene, altså kvalitet, lys og lydnivå.
Siden det er lenge siden jeg hadde akvarium regner jeg med at det er en fremgang i utviklingen.
Er det noen som har noen meninger om det er noen merker som skiller seg ut i forhold til andre.
Bedre filter, sterkere lys, mer funksjonelt, eller er de stort sett like i kvalitet/ funksjonalitet?


Jeg ville kjøpt med ledlys. Har selv reker, snegler og yngel i 20 liter. Denne er litt liten, men er nedsatt til ca 650kr i Tropehagen zoo butikker.
Om du skal ha reker bør du gå for reke vennlig pumpe. Fluval har noen fine akvarium som hverken bråker, har rekevennlig pumpe og lys.

Har selv hatt fluval med reker og moskito rasboras stim og det funker helt topp.

Ellers har jeg kun erfaring med Aqua teens akvarium og juwel vio 40, men disse har ikke rekevennlig pumpe så jeg har tatt en sort tynn dame strømpe rundt.

Det finnes enormt mange fine reker i forskjellige farger, men alle kan ikke blandes så det er lurt å lese hva som går med hva. Om du velger å ha reker så må du også velge fisk som ikke spiser disse.
Inaktiv bruker
Det var gode tips, Sakura og Cathy, de skal jeg huske på.
Aquaristikshop har et Dennerle-kar på 30 liter som ser ganske komplett ut, du får med bakgrunn, dekkglass, bunnlag og plantenæring i tillegg til lys og rekevennlig filter. Det er ikke sikkert det er nødvendig med varmekolbe i et så lite kar, lyset varmer på dagtid og pumpen hele døgnet...
Fluval Edge er kjempefine og lekre nano-kar. Jeg har et selv på 23 l, men de finnes også i 46 l som er høyere. De er innimellom å få kjøpt brukt på f.eks. finn.no eller her på forumet, men som nye er de forholdsvis dyre.
Disse er fine å ha dverg-reker og f.eks Boraras brigittae eller annen nanofisk i. Eller noen få guppy eller endlers. Kampfisk er jeg usikker på i disse, da de har nesten lukket topp, slik at det er bare et lite område med åpen vannflate. Kampfisken er jo avhengig av å kunne komme opp til overflaten og trekke luft og det kan bli vanskelig her vil jeg tro. Kanskje Cathy vet mer om dette?
HeiHva med ett Fluval Fluval EBI 30. [URL=http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3819 ]http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3819 [/URL] Kan jo være aktuellt for deg, hvis du for eksempel er intressert i å holde reker. Kan også holde en liten stim med Boraras merah feks
Inaktiv bruker
Har kikket på både Fluval Edge 46l og Fluval Ebi 30, synes de er lekre. Edge 46l er en smule i overkant av hva jeg hadde tenkt men men EBI 30 så akkurat passe ut.
Kikket også på AquaEl Nano 30 som hadde en rimelig pris og så grei ut
Plussmedlem
Bare vær klar over (les på forsiden) at Aquamanias stenger for en periode utover pga tur til Amazonas....
Små akvarium går fint det, bare man er nøye med å justere vannendringer, mater etter størrelsen og at man har dyr som trives i små akvarium.

Kjøpte ett 23l Fluval Edge akvarium fra Cathy og er kjempe fornøyd. Prøvde meg på reker for første gang og det går veldig bra hitill, kan hende jeg legger til noen få Boraras Naevus eller urophthalmoides senere når rekebestanden er litt større.

La til noen bilder av karet
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap