Stimfisk til gurami? zebrafisk?

Jeg har et 180liters juwel rio med 3 gullgurami, 10 corydoras og 1 ancistrus. Vannverdiene mine ligger stabilt og fint ph 7.5, 3kh, 3gh. Jeg kunne tenkt meg en liten stim eller noe, men er ikke helt sikker på hva jeg kan ha sammen med guramiene. 2 av de er ganske fredelig, mens den ene jager litt etter de andre guramiene. Jeg har lyst på litt mer liv i midten/overflaten og lurer på å skaffe meg en liten stim.

Kan zebrafisk være en god ide? Er det fare for at de stresser guramiene eller at de blir spist opp? Noen andre forslag? Hvor mange bør jeg ha?
Hva med rødmunntetra?
Har en gruppe sammen med to perleguramier. Det ser ut til å fungere bra. De napper ikke i finner, har små munner og er dermed relativt "uskyldige". I tillegg er de raske svømmere som kommer seg unna eventuelt sultne guramier. Mine går i en 250 liter.

Når det gjelder guramiene dine, så må du sjekke om det har blitt dannet et par. Kanskje er den atferden som du ser uttrykk for at en hann ønsker å jage bort en annen hann. Sjekk kjønnene.

Er ikke helt sikker på om zebrafisker er "nappere", men tror uansett at gullguramier er noen tøffinger. Tror du kan velge blant mange. Keisertetra er også et hyggelig valg. Synes jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap