Fisk og 60 liter

Hei.

Jeg har et 60 liter som har gått en stund nå. Det er ferdig innkjørt og har allerede beboere.
1 Ancistus sp
1 Betta splendens
10 Stk Glødebånds tetra.

Så føler vel mer eller mindre max grensa er nådd i karet. Men så fikk jeg jo selvfølgelige øye på noe råe skapninger i butikken , nemlig Kuhliål Så spørsmålet er da, ville det gått greit å sette inn en liten gruppe på 4-5 av dem ? Er nybegynner så tenkte å forhøre meg her før jeg eventuelt gjør ett innkjøp.

Plussmedlem
Hvis karet ditt er stabilt og du (føler du) har kontroll på verdiene ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle kunne ha noen kuhlier der, de er ganske ku(h)le og har en spesiell personlighet og oppførsel...

Hei. Føler jeg har god kontroll på verdiene. Har over de siste ukene( etter innkjøringen på 4 uker) sjekket jevnlig med dråpetest. Alt holder seg stabilt tar ukentlig ca 30% vannbytte. Så da tror jeg sannelig det blir noen kuhlier på meg. Takk for tilbakemelding.
Plussmedlem
Jeg for min del, om det går an å se kjønn, hadde satt oppi en ancistrus av motsatt kjønn også... Moro med småtasser etter hvert...
Hmm. Det kunne jo vært gøy. Får prøve å finne ut kjønn på den jeg har nå
Jeg ville nok ikke vært redd for å putte noen kuhlier oppi der. Det er ikke så mange andre på bunnen heller, mine gikk fint sammen med 4 L201 i en 160liter, uten noen territorie-problemer eller annet.
Fantasiske dyr, og de gjør liten fortred. De er også flinke til å sile sanden på bunnen, så om du har sand på bunnen så er de faktisk også til nytte Pass på at du får en gruppe av dem, da trives de myyye bedre.
Godt å høre handlet inn en gruppe på 5 stk i dag Litt sjenerte akkurat nå, men er vel å forvente i nytt hjem. Fasinerende skapninger.
Guppyer og kampfisker pleier som regel å ikke gå så veldig bra sammen da dem napper finnene.

Vannverdiene er vel ikke helt midt på 3 heller med tanke på guppyer og glødebåndstetraer. Den ligger innenfor, men rimlig på kanten
Hmmm. Hvilke guppyer? Har ikke noen i mitt kar ikke planlagt heller. Skrevet i feil tråd?
Haha ermm nei, bare lesefeil
Gosh så teit i hue.. Står grupper og jeg leste guppyer :P
Sry, logger av nå
Jeg kjøpte 5 stykker for en tid tilbake. De var skye og gjemte seg veldig mye. De fant seg en god plass bak pumpa mi! Så var jeg å kjøpe noen fisker hos en annen forhandler og de hadde tilbud på kuhlii-åler 10 for 200 kr. Jada, fast pris der da. Så fast tilbud. Jeg bestemte meg for å ta ti til, ergo 15 stykker totalt i karet mitt. Dette er da et 72 liter kar, coryyngel går også oppi der (de har bare ikke skjønt at de liksom skal være på bunnen) og en del annen midtsjikte fisker.

Slapp oppi mine 10 nye venner (det er karet til sønnen min) og brått fant jeg ut at de 5 første var ikke sjenerte, de trivdes bare ikke ved å være så få. Hadde jo en mistanke og da jeg var på Dahls så støtte han meg i dette.

Jeg har ei rot i passe str, jeg har en annen åpen gjenstand og jeg har et par eikeblader liggende i karet. Hver morgen finner jeg fremdeles en pen liten gjeng hengende bak pumpa. De sier de spiser best når lyset er av og ikke noe med det på. Vel, de spiser når lyset er på også her. Dog tar jeg å slår av lyset for å sikkre meg da. Men forer mens det er på nettopp for å se hva jeg driver med. Spesielt om jeg forer frossentfor! Har store flak og smuldrer opp passe biter rett og slett!

Angrer på at jeg ikke har kjøpt meg slike tidligere, for disse var morsomme. Og ser ikke bort i fra at det kan komme flere i andre kar med tiden :P
HeiOk da spørs det om ikke jeg skal stikke innom å handle inn en liten gjeng til. Ser de titter litt frem men er som du opplevde, de holder seg bak pumpa. Takk for tips
Jeg tror nesten kuhliålene liker sirkulasjonen rundt innsuget til pumpa. Selv når det har vært relativt åpent der hos meg så har de samlet seg der. Men det ser ut til at de føler seg trygge med noe å skjule seg under når de åler seg rundt på bunnen på dagtid. Jeg har ikke blader, men de ligger gjerne rundt gruppene med planter jeg har stående rundtomkring. De er veldig søte disse snåle fiskene
Tante Astrid
Jeg tror nesten kuhliålene liker sirkulasjonen rundt innsuget til pumpa. Selv når det har vært relativt åpent der hos meg så har de samlet seg der. Men det ser ut til at de føler seg trygge med noe å skjule seg under når de åler seg rundt på bunnen på dagtid. Jeg har ikke blader, men de ligger gjerne rundt gruppene med planter jeg har stående rundtomkring. De er veldig søte disse snåle fiskene :)


Veldig enig. Og både blader, røtter, dekorasjon er veldig populære og steder de koser seg. Det er moro å følge dem og synd jeg ikke oppdaget dem før. De er rett og slett digge
De er veldig tøffe ja. Dessverre så mista jeg 2 av de Ancistrusen min har gravd seg en liten hule under ei rot jeg har, i går kveld så så gikk jeg forbi karet å så et veldig leven inni der. Ut kom kampfisken min og igjen lå to stk døde kuhliål:/
Stelleyo
De er veldig tøffe ja. Dessverre så mista jeg 2 av de:( Ancistrusen min har gravd seg en liten hule under ei rot jeg har, i går kveld så så gikk jeg forbi karet å så et veldig leven inni der. Ut kom kampfisken min og igjen lå to stk døde kuhliål:/


Oi, så leit. Ikke det jeg hadde sett for meg, at kampfisken skulle begi seg ut på kulii'ene
Ja det var litt kjipt. Så kampfisken min leker tydeligvis ikke så bra med andre:/Ser han "jakter" litt på tetraene også.Har en 40 liter under innkjøring nå som jeg tenkte han skal få for seg selv. Så får vente til det er ferdig innkjørt før jeg handler inn noen nye.
Ja det var jo en litt kjip opplevelse, men sånn er det jo i akvarieverden. Jeg har ett 15 liter som står tomt ( er innkjørt) Tror dere det kunne gått greit å ha kampfisken der frem til 40 literen er ferdig innkjørt ca 2 uker +/- eller blir det for slemt? Litt redd for å miste flere fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap