Tåkete/grått akvarium!

Heisann!
Jeg har et kar på 180l som ble satt opp for 14 dager siden, med en brukt amtop 3335. Det er ikke så alt for mange fisker i det, men det har blitt grått!
Noen som har noen ideer om hva det kan være, og hva jeg evt kan gjøre for å forbedre det!??

Takk for svar!
Hva slags bunn har du? Sand? noe som har virvlet opp? Er det kickstarta eller under innkjøring? Hva slags rutiner ved vannbytte? Vannverdier bra? Grått eller litt mer grønnskjær?

Skyter kanskje litt i blinde, men KAN være støv av sand som har blitt virvlet opp, men bør heller ikke det da. Eller lenge mellom vannbytter. Utsatt for sollys?
Ikke for fiskene noen dager.
Kanskje har du en blomstring med planarier?

Uansett er akvariet så nylig satt opp, at du bør undersøke hvordan du kan opprettholde god vannkvalitet.

Vannbytter er også den enkleste - og oftest beste - medisin.

Var filteret innkjørt - dvs. hadde det stått i et akvarie som var i drift? Og om filteret var full av filterguffe, hvor lang tid tok det fram til du fikk det i gang i det nye akvariet?
det er siclidesand tror jeg det er i bunnen! Den var også i karet fra før av! Så, den skal være godt renset fra før av den også!

Det tok ett lite døgn før jeg fikk satt opp karet! Har bakteriene i pompa da dødd ut, at det kan være det som gjør det?
Har jo hatt flere akvarier før, men aldri opplevd dette!!!

Byttet 1/3 av karet for ett par dager siden....ble litt bedre med en gang, men, ble gikk raskt tilbake til grå/grønt!
Tror du må belage deg å starte på nytt..
Mulig du får andre tips, men her er mitt: Se om du kan finne et reservehjem til fiskene dine for en periode. Du må gjøre dette så raskt som mulig, ellers vil trolig bakteriekulturen som du har i akvariet ta livet av fiskene dine. Om ikke med en gang, så på sikt.

Så bør du skaffe nytt filtermateriale. Ett døgn uten sirkulasjon i filteret fører til mangel på oksygen. Jeg tviler på at de fleste filtre tåler å stå mer enn en time før uønskede bakteriekulturer tar over.... Dette tror jeg er problemet.

Bakteriene som var nyttige har trolig dødd, og blitt erstattet med bakterier som tåler forhold uten oksygen. Du bør med andre ord prøve å få startet opp riktig. Sannsynligvis er filterinnmaten blitt ganske skadelig for fiskene.

Lukter vannet godt eller vondt? Akvarievann skal ikke lukte vondt og surt, da er det noe galt. Et innkjørt akvarie lukter omtrent jord.... Har du måleutstyr så bruk det nå. Hvis ikke kan du ta med en vannprøve til en hjelpsom ekspeditør på dyrebutikk.

Om du kjenner noen andre med akvarie i nærheten, så spør disse. I nød kan du også spørre akvariebutikken hvor du kjøpte fiskene.
Høres ut som jeg må finne på noe smart ganske kjapt da!

Det lukter ikke vondt av vannet nei...
Får vel måle å styre litt, så håper jeg det ordner seg etterhvert!

Takk for gode svar iallefall!
Om ikke tåka gir seg etter vannbytter anbefaler jeg deg å prøve, JBL Clareol. Hadde samme problemet med et kar, forsøkte vannbytter, mørkelegging og div algemiddel og tetra krystallklart til ingen nytte, men JBL Clareol gjorde susen i løpet av et par timer var vannet krystallklart og har vært det siden.
Pumpa har nok mistet sin gode kultur ja. Så da er det enten å starte på nytt eller få filterguffe fra en som ikke bor så langt unna og kjøre på med kickstart. Det funker som fjell. Gjør alltid det jeg nå. Men nå har jeg jo 8 kar oppe så har nok filterguffe å ta av
Stig T
Om ikke tåka gir seg etter vannbytter anbefaler jeg deg å prøve, JBL Clareol. Hadde samme problemet med et kar, forsøkte vannbytter, mørkelegging og div algemiddel og tetra krystallklart til ingen nytte, men JBL Clareol gjorde susen i løpet av et par timer var vannet krystallklart og har vært det siden.


Å det får æ kjøpe i vanlig dyrebutikk?
Tvillingmamma80
Pumpa har nok mistet sin gode kultur ja. Så da er det enten å starte på nytt eller få filterguffe fra en som ikke bor så langt unna og kjøre på med kickstart. Det funker som fjell. Gjør alltid det jeg nå. Men nå har jeg jo 8 kar oppe så har nok filterguffe å ta av ;)


Da må jeg forhøre meg med litt folk rundt meg, om de vet om noen! Så jeg får fikset det her med engang!

Takk for gode råd!
Enig at det er lurt med filterguffe, og å følge med vannverdiene, men det har da ikke noe med den grågrønne tåken å gjøre som kommer tilbake etter vannbytter. Ja JBL Clareol fås på vanlige dyrebutikker.
Stig T
Enig at det er lurt med filterguffe, og å følge med vannverdiene, men det har da ikke noe med den grågrønne tåken å gjøre som kommer tilbake etter vannbytter. Ja JBL Clareol fås på vanlige dyrebutikker.


takk for hjelpen
har byttet 1/3 av vannet idag, og hatt lyset av siden igår! Det ser bedre ut nå...men, må vel bestille en slik en å ha!
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap