Hvilke størrelse på varmekolbe og pumpe trenger jeg...

Jeg vurderer å kjøpe et wromack 450l, men sitter å prøver å finne ut hvilke størrelse jeg trenger på varmekolben ( er det nok med 300w), og hvilke pumpe jeg trenger, jeg antar det går på hvor mange liter som pumpes pr time ?

Har noen en pekepinn ?

For å holde et slik kar med strøm for et år, hva koster det i strøm ?, må jeg regne med 3000-4000 kwh ?

M
Plussmedlem
Alt avhenger av hvor varmt du har det i rommet. Selv bruker jeg ikke varmekolber i det hele tatt (har jækla mange kar.... :-p )
300w bør egentlig holde fint det...
Filter? AmTop AT3338 er et filter jeg er fornøyd med. Fluval FX5 gir god kapasitet. Boyu EF45(?)....
Mange filter å velge i.

Må du handle på nett så har Akvariekjelleren AmTop billig, ca halv pris av Tropehagen....

Strømforbruk, vel..
Jeg bor i leilighet med fyring og varmtvann inkludert.
Med tenåringsdatter, samboer, bikkjer, ildere, hetterotter og ca 30 kar i drift er SAMLET årlig forbruk ca 8000kWh.....
Her i landet trenger man oppvarming i huset mesteparten av året uansett. Om dette blir gjort av en panelovn eller av et akvarium, koster strømmen akkurat like mye.

De få månedene i året man ikke trenger oppvarming, kan jeg ikke forestille meg at akvariet trekker mer enn maks noen hundrelapper i strøm. (Har ikke finregnet på det, men har en rimelig god ide om hva som bruker mye og lite strøm her i verden.)

Det er ved vannskifte at man "mister" mest energi, fordi man sender 25 graders varmt vann rett ned i sluket. Hvis jeg husker rett, fant jeg ut at å bytte 50 % av vannet i min 840-liter kostet meg godt under en femtilapp.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap