Kampfisk

Jeg har sett i butikken at de har kampfisk sammen med neon tetra. Lurer på om jeg kan ha denne fisken sammen med platy gupy øksefisk og neon tetra?? Eller blir det helt feil?
Litt vanskelig å svare på..
Noen kampfisker er noen tøffinger i ringen, og kan finne på å plage og drepe om de er i det humøret og/eller har for liten plass. Slik jeg forstår det er det ganske stor variasjon mellom individene, så det er mulig at det kan gå.

Men om du har et akvarie på 60 liter, så tror jeg at jeg ville ventet. Neon tetra kan finne på å "nappe" i slørene til kampfisken, og øksefisker holder seg jo mye i øvre deler av vannet, slik at det kan bli litt jaging om kampfisken også vil ha denne plassen for seg selv.

Har du et større akvarium så har du flere muligheter. Husk at det som regel er god ide å undersøke en god del før du kjøper fisk

(og hva du ser at blir gjort på dyrebutikken trenger slett ikke være hva som er ideellt. Ofte kan det handle om å finne ledig plass til fisker som man plassere raskt. Og det er også slik at mange forhandlere beregner at det kan gå bra om fiskene bare er der en liten stund. I tillegg er det jo mange akvarier i dyrebutikkene, og da har man muligheten til å "prøve ut" litt, for å flytte på fiskene om ting ikke fungerer. Det har man ikke om man bare har ett akvarie..)
Takk for svar
Jeg har 120 liter. Vil så gjerne ha kampfisk, men vil jo kke hvis det ikke går
120 liter hørtes bra ut, men...
Jeg sjekket litt om øksefisk (som jeg ikke har hatt siden jeg var ungdom), og fant ut at det sto noe om at disse fiskene lett kunne bli mobbet. Og da tror jeg nok det kan bli slik at disse går dårlig sammen med en kampfisk....

Slik er livet. Man kjøper noen fisker man har lyst på. Senere finner man ut at man
ønsker seg andre fisker også. Og de går ikke overens med de man hadde fra før...

Jeg tror jeg ville satset på å gjøre forholdene så bra som mulig for de fiskene som allerede er der. Nye flyteplanter framfor ny fisk
Jeg har kampfisk og neontetra sammen og det funker helt fint her, men har lest at flere har problemer med guppyer og kampfisk.
Nå passer ikke guppyer/platyer og neontetra sammen pga de krever forskjellige vannverdier, så om du har veldig lyst på kampfisk.. Kanskje selge/gi bort guppyene/platyene og lese deg til hva slags fisker som går sammen og evt skaffe deg kampfisk da.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap