Mystiske dødsfall?

Hei,

Mandag 07.10.13 kjøpte jeg 2 nye diskuser. De ble tilvennet vannet og ble puttet oppi.
Tirsdag 08.10.13 byttet jeg ca 50% av vannet pga jeg skulle til polen fra onsdag-søndag.

onsdag 09.10.13 Ble jeg informert av min kjæreste at på onsdagen var ca 7 kardinal tetra døde og 2 corydoraser.

Torsdag 10.10.13 Var 12 kardinal tetra, 2 diskus (en som var ganske liten), 6 sommerfugl ciklider, 4 kakadue ciklider og en algespiser døde.

Fredag 10.10.13 2 kardinaltetra

lørdag 11.10.13 3 kardinal tetra

søndag 12.10.13 0 døde.

Mandag 13.10.13 2 kardinal tetra døde.


Akvarium 450 l.

Ph ligger på ca 7,5 ca
gh - 5
kh - 2
og nitrit 0-3 i følge dråpe test.

-Bruker en fluval fx5 + et innvendig filter fluval U4.
-Har også en egen ehiem luft pumpe.

-54 w T5 rør som står på ca 12 timer om dagen.

-Vann bytte blir utført mandag + fredag ca 20-30%. Kun kaldtvannsbytte.

-Karet er også ganske så beplantet.

-Forer ca 1-2 ganger om dagen av og til med oksehjerte.

-temp 28 grader


karet inneholdt totalt:
30 kardinal tetra
6-7 sommerfugl ciklider
6 kakadueciklider
6 corydoras sterbai
6 stk albino corydoras
6 stk discus
1stk l144
4stk aglespisere.
1 stk praktbotia.

Noen som har noen anelse på hvordan dette kan ha skjedd? Har ikke sett noen unormal adferd av fiskene og har spist godt. Ble også byttet litt vann torsdag 10.10.13 bare for å gjøre noe for at det kunne stoppe.
Har vært veldig nøye med å måle PH, GH, KH og nitritt. Og har aldri hatt noe negativt utslag på noen vannverdier ved tetra dråpetest sett.

Karet har også vært oppe å godt i ca 2-3 mnd. Var også brukt før jeg kjøpte det så ikke helt nytt.


Kan det ha noe med at jeg byttet så mye vann om gangen med tanke på vannverdier forandringer og temperatur fall fra ca 28-24 grader for fort?
Kan det ha noe med at det ble overforet mens du var borte ?
Vll absolutt anbefale ammoniakk-måling når det oppstår slik plutselig massedød. (Regner med at den nitritt-målingen var feil fremstilt ?)
Brukte du kun kaldt vann da du byttet 50% av vannet? Vil tro at det er sannsynlig at det er årsaken da. Det kan være en påkjenning for fisk med raske temperatursvingninger, og de kan bli svekket og mer utsatt for annen sykdom også.
Var døde før de nesten ble foret. Tetra dråpe test på nitritt viser kun 0 - 0,3 mg på det laveste så går utifra at den er fin. Mater generellt lite iforhold til handre som har discus.
Målte ammoniak og var på 0.
Ja kun kaldt vann fra springen ca 10 grader. Det er nok en stor mulighet for det. Mistenker at det har vært en av discusene som ble kjøpt av en annen leverandør enn vanlig som hadde et slimbellegg på seg og noe som så ut som skorper/skraper. Kunne ikke se noe galt/underlig på den når jeg hentet den men var mørk i fargene i ca 1-2 uker. Gikk ut ifra at dette var pga stress/mobbing av de andre i herakiet.

Så tror at det har vært bakterielt og pga det store vannbytte med mye svingninger at det har utløst det på fiskene. Har nå kjørt i en del tetra marine salt for å se om det kan hjelpe på de fiskene som er igjen.

Kan også ha noe med at jeg faktisk ikke visste det var en forskjell på GH-salt og vanlig salt. Så har ikke hatt i noe vanlig salt i akvariumet så kan jo være en grunn det også.

Takk for svar, håper det ordner seg for de som er igjen. Er utrolig kjipt når slikt skjer..
Trist dette...

Et annen mulig årsak enn det som er nevnt her er klorforgiftning. Ser du holder til Kristiansand. Så vidt jeg kan finne ut bruker de klor i drikkevannet (http://www.kristiansand.kommune.no/Administrasjon/Teknisk-sektor/Ingeniorvesenet/Vann-og-avlopsavdelingen/Vannbehandling/).

Klorforgiftning kan forklare forløpet ditt. Ett stort kaldt vannbytte tilfører ferskt klor. Noen fisk dør nesten umiddelbart, men siden hastighet på forgiftning vil variere med temperatur vil dødeligheten muligens akselere og få en topp innen et døgn etter at normal temperatur er oppnådd. Deretter vil dødelighet avta gradvis ettersom klor damper av (skjer kjappere vha luftpumpe og bevegelse i overflata).

Kanskje du bruker aqua safe e.l., i så fall burde ikke dette være problemet ditt. Men det kan uansett være verdt å ta en titt på.
Tilfeldig bekjentskap
© Inge Frøyen
Reklame for plussmedlemskap