Det må være høyt nitrit nivå eller ammoniakk

Jeg fikk venus fisk i akvariet i går - et akvarium jeg nylig har startet. Alt ser fint ut frem til i morges da begynte fisken plutselig å holde seg mye i vannoverflaten.

Jeg har selv hentet inn noen store røtter til akvariet fra en myr. Disse er kokt for å sikre meg på å ha tatt alt av bakterier mm. Men jeg lurer på om de råtner fortere enn jeg regnet med, eller tilfører for mye ammoniakk til vannet. Jeg kan ikke se at det er noe annet som kan medføre at fisken går opp og snapper luft ? Er det andre som har erfaring med røtter fra en myr ?
Er akvariet skikkelig innkjørt ? I så fall burde det tåle noen venusfisk, med mindre det er fryktelig mange. Men det er jo bare å måle, hvis du tror det er ammoniakk eller nitritt i vannet ? Hva slags temperatur har du ?
Har selv aldri plukket røtter fra myr. Kan det være at du har tatt røtter av et bartre...gran eller furu ? Disse kan inneholde harpikser som lekker ut i vannet, ikke bra for fiskene. Her i huset kommer forøvrig ingen røtter i akvariet før de har ligget i vann minst to uker, jeg er paranoid på det området...
Jeg foreslår at du tar ut røttene.
Du kan oppbevare de i noen bøtter mens du finner ut av tingenes tilstand. Deretter anbefaler jeg hyppige vannbytter og at du observerer om fiskene får det bedre.

Dersom de får det bedre, så ville jeg ikke satt inn røttene (jeg tror også det er en mindre god ide i likhet med SilverShaded).

Dersom problemet er at akvariet ikke er godt nok innkjørt så er hyppige vannbytter den rette medisinen også. Bytt 1/3 av vannet annenhver dag fram til du ser hvordan det går. Om noen har noe filterguffe å tilby deg så ville det være glimrende. Jeg bor for langt unna dessverre....

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© JoBo
Reklame for plussmedlemskap