Måste bara berætta....

Hei
Jag har nu haft mitt lilla nano-kar ett tag, har skaffat de førsta fiskarna och har hunnit byta vatten några gånger allt fungerar bra.
Det er facktiskt mer givande en vad jag trode det skulle bli. Efter att ha velat mycke fram och tillbaks om vad jag ville ha før fiskar eller ræker så bestemde jag mig i alla fall før pygmepansarmalar. Jag tycker de er mycke søta, de ser ut som små sælar och de er också roliga att studera de håller sig inte bara på botten utan simmar också tillsammans i grupp. Nu har jag tre men ska suksesivt køpa fler ju mer filtret blir inkørt vill ha 10 i slutendan. Jag har också skafat två sniglar, kommer tyvær inte ihåg vad de kallades samt att jag har fått in 3-4 små baby sniglar med vexterna som jag køpt. Suprais!

En gång då jag skulle byta vatten, gjorde jag en tabbe och søg in en av mina pygmepansarmalar i slangen, som tur var så fastnade den inte utan for rakt igenom och ner i spannen. Den blev dock mycke redd och jag trodde den skulle dø av rædsla den låg lenge alldeles stilla och tryckte på botten, men børjade tilslut att simma igen och lever fortfarande.
En annan gång då jag bytte vatten fick jag en till øveraskning. En av de små baby sniglarna krøp tvers øver akvariet från en sida till den andra. Han krøp uppochner under vattenytan medans jag tittade ner i det halvfulla karet. Det kendes som om jag var inne i en surialistiskt målning. Fast jag antar att detta ær naturligt om man er en pytte liten snigel.
Fortsettning...
Fiskarna lever fortfarande och mår bra...jag har børgat anvænda en spruta och ett sugrør då jag rensar botten från skrep ...allt før att inte suga upp någon fisk...
Har desutom upptekt en ny snigel art... den har nestan silverfærgat skal...
Godt det gikk bra
Jeg bruker sånn tynn dame strømpebukse på tuten av slamsugeren sånn at reker ikke blir sugd opp. Noe av grumset havner på strømpebukse tuten og det tar jeg bare opp og rister i bøtta før jeg fortsetter å ta opp mer. Litt mer tungvindt, men da slipper rekebabiser og andre ting som ikke skal opp bli med.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap