Malawi hjelp

hei, jeg har noen malawi og i dag så ligger de bare i overflaten og "tygger".... hva kan det være og hva må jeg gjøre??


Takk for all hjelp!!
Vannbytte
Først kjør et 40% vannbytte , etterpå vil jeg anbefale deg og lese denne tråden.

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=55202
det var et filosofisk spørsmål....
Vannbytter skader .... aldri. Og nå må du bytte vann ofte for at fiskene ikke skal dø.
Dette skyldes neppe oksygenmangel, det skyldes nok nitritt. Så du må følge rådene om ustanselig vannbytte framover.

Det ser ut som om du har et kar på 250 liter og da ville jeg om jeg var deg byttet 100 liter hver dag en periode framover. Når du ser at fiskene ikke gisper etter luft så hjelper det, men aller først begynner du med vannbytte NÅ.

Dersom du er nødt til å bruke vannbøtter så vil det bli mye styr. Jeg anbefaler deg først som sist å spørre dine foreldre om litt hjelp nå - og så går alt mye greiere om en stund. Det enkleste er om det går an å låne hageslangen slik at du får tappet ut vann fra akvariet uten mye problemer. Det gjør du slik: du bruker en slamsuger (som du kanskje har) og monterer den til hageslangen slik at ikke fiskene blir sugd med i vannet. Hageslangen leder du til en sluk - og det er veldig praktisk om det ikke er lang avstand til badet fra det stedet akvariet står nå. Så er det bare å suge litt i enden av hageslangen som om du skal bruke et sugerør, og vips så kommer vannet rennende. Nå kan du tappe ut vann på en enkel måte, og slik kan du gjøre det enkelt for deg selv - du slipper å bære bøtter.

Det viktige er å merke når du har tappet nok. Vanligvis holder det å tappe 1/4 av vannet fra akvariet, men nå bør du helst tappe enda mer ned. Kanskje så mye som 40%. Altså må akvariet være litt over halvfullt. Du må ikke finne på å bytte alt vannet, da går det galt, da dør fiskene av klor.

Når du skal fylle opp akvariet til passelig mengde igjen, så er det veldig praktisk om du får hjelp av en voksen til å koble hageslangen til en kran, kanskje en kran inne i dusjen som vanligvis er til dusjslangen. Det er mulig at det trengs en liten skrue eller liknende, sannsynligvis veldig lik den som hageslangen er festet til utekrana med. Jeg ville kjøpt noe utstyr fra en jernvareforretning. De selger utstyr til hageslanger, det gjør de på Plantasjen også.

Hvis du har fått hageslangen koblet opp til krana, så kan du begynne å tappe vann i akvariet. Still inn temperaturen slik at den kjennes passelig. Jeg fyller på med kaldt vann fra springen når jeg bytter, men da bytter jeg bare 1/4 hver uke. I dette tilfellet er det ønskelig å bytte mer, og da kan vannet bli for kaldt om du bare bruker kaldt vann.

Det som er det viktige nå er at fiskene slipper å svømme i vann som inneholder et stoff som kalles nitritt. Dersom de må gjøre det over lang stund vil de dø. Du har dårlig tid.

Før du får på plass system med hageslangen (som din far eller mor må godkjenne) må du bære bøtter med vann. Begynn med det nå. Og så anbefaler jeg deg hageslangemetoden slik at det blir enkelt. Det er virkelig enkelt når det foregår riktig. Men husk at det er en risiko ved at du kan tappe hele akvariet for vann om du ikke følger med, og at du kan fylle på så mye vann at det renner over hvis du ikke passer på. Det kan også hende - dersom du ikke passer på - at hageslangen hopper ut av akvariet ved enten tømming eller fylling. Det vil den ikke gjøre om du har en slik plastikkdings som man bruker til vaskemaskina for at slangen ikke skal hoppe ut av der vannet skal renne ut.

Håper du får flere råd, og lykke til. Vis dette innlegget til en voksen, og så håper jeg du får bærehjelp.

PS! Kjenner du noen andre med Malawi, så er det beste om dine fisker kan komme på ferie dit fram til vannet ditt er OK.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap