Fisk per liter?

Hei! Har nettopp skaffet meg et akvarium på 110 liter, har lest her inne at man burde ha 1 liter for hver cm av fiskene.

Har til nå:

- 10 neon tetra
- 5 guppy
- 5 scalare (unge)
- 2 otto

Jeg er veldig usikker på hvor mange cm disse fiskene er, har lyst på mye mer fisk, men er da redd de får for lite plass.

Et til spørsmål: Jeg har grus i forskjellige farger, men har lest mye om at fin sand er bedre. Tenkte kanskje en blanding, at halvparten av akvariet har fin sand over ''grusen'' mens andre halvparten hadde bare grus.

Hva tror dere?

EDIT: Jeg er helt ny når det kommer til dette.
Hei. Håper du får mye glede av akvariet ditt.

Da jeg selv startet med hobbyen, gjorde jeg mange feil. Fisk ble syke, døde eller ble drept. Ofte fordi ønskene mine ikke helt stemte overens med behovet fiskene hadde. Og ett av behovene fiskene har er plass.

Nå det gjelder Scalarene, så blir karet ditt for lite, så de bør du la noen andre overta, eller få deg et større kar.

Nå det gjelder Otto, så bør du få noen flere. Ottoer trives best i grupper.

Ofte er det lurt å se på hvor i akvariet fiskene vil holde til, og velge litt fra de forskjellige områdene. Noen oppe og noen ned.

Skal du ha bunnlevende fisk, ville jeg valgt sand eller fin grus. Og blande grovt og fint fungerer ikke så veldig bra.

Hvor mange fisk eller sorter du kan ha handler ikke kun om liter, men også om sammensetning, hvor store revir en fisk skal ha, om de kan gå alene eller trives best i stim osv. I en 110 liter ville cm pr fisk tilsi at to par med apistogrammaer kunne leve fint, men det ville likevel antagelig ikke fungere. Minst en fisk ville antagelig blitt drept. I tillegg kommer dette med vannverdier. Noen vil ha surt vann, mens andre skal ha høy ph.

Jeg ville ikke sett meg blind på dette med cm pr fisk i forhold til liter. I min ene 110 liter har jeg små ciklider (sneglehuslekere) fra Tanganyika som lever i grupper. De vil sikkert etter hvert bli flere titalls, men det går fint. Det er deres natur å leve slik. I en annen 110 liter har jeg derimot kun fire fisk fra samme sjø. Og i et stort kar med fisk fra Malawi er fiskene ganske store og går ganske tett, for å spre aggresjon. Så som du skjønner er ikke alltid dette med liter pr fisk en ens regel som kan knyttes til alle sorter.

Mye av hobbyen handler om å lese seg opp på ting. Ta seg tid før en velger noe. Akkurat som du ville valgt en oppskrift om du skulle bake en kake du aldri har bakt før i stedet for bare å se på bildet av den før du satte igang, så må du sette deg inn i hva akvariehold er, og ikke kun se på hvilke fisker du synes er fine. Jo mer du leser, jo mer glede av akvariet og fiskene vil du få.

Lykke til.
Takk for svar!

Jeg forhørte med med de på dyrebutikken, og de sa at 5 scalarer kan fint leve i et kar på 110 liter, kjenner jeg blir litt forbanna når dette ikke er tilfelle.

Trist at jeg må gi vekk disse scalarene, ettersom jeg har blitt glad i de.
Kanskje jeg kjøper meg et kar på 250 liter, slik at jeg kan beholde de, men så var det jo dette med penger da...

Dette med at ottoer liker å leve i grupper, jeg har 2 stk nå, blir det nok om jeg skaffer meg 2 til?
Jeg ville nok ikke hatt mindre enn 6 otto'er sammen da dem trives best og vil føle seg tryggere jo fler det er.
Ellers ser jeg også at blandingen av fiskene du har trenger forskjellig vannverdier. Guppyer og neontetra passer absolutt ikke sammen. Så det kan være lurt å søke på hver art og finne ut hva dem skal ha og kvitte deg med de som krever annet enn hva du kan gi dem. Ta tester av vannet i springen med dråpetester og sett fiske listen utifra det. Det er det enkleste så sant du ikke vil tilsette div ting i vannet for å øke/senke ph og gh.
Desverre er det mange ansatte i dyrebutikken som ikke har så mye erfaring enn å slå på kassa og ta imot penger så det sier seg jo selv at kunnskapen ikke strekker seg så langt. Det finnes masse info både her inne på forumsdelen, kunnskaps delen og andre fiske sider så lykke til
Cathy
Jeg ville nok ikke hatt mindre enn 6 otto'er sammen da dem trives best og vil føle seg tryggere jo fler det er. Ellers ser jeg også at blandingen av fiskene du har trenger forskjellig vannverdier. Guppyer og neontetra passer absolutt ikke sammen. Så det kan være lurt å søke på hver art og finne ut hva dem skal ha og kvitte deg med de som krever annet enn hva du kan gi dem. Ta tester av vannet i springen med dråpetester og sett fiske listen utifra det. Det er det enkleste så sant du ikke vil tilsette div ting i vannet for å øke/senke ph og gh. Desverre er det mange ansatte i dyrebutikken som ikke har så mye erfaring enn å slå på kassa og ta imot penger så det sier seg jo selv at kunnskapen ikke strekker seg så langt. Det finnes masse info både her inne på forumsdelen, kunnskaps delen og andre fiske sider så lykke til :-)


At ansatte i dyrebutikken ikke har erfaring om akvariumsfiskene sier IKKE seg selv. Det må da finnes kriterier for å bli ansatt i en dyrebutikk.
Men takk for at informativ svar, skal ta det til etterretning.
Trenger like mye erfaring som å stå i kassa på super'n på hjørne. At man ikke er redd for dyr er vel kanskje en fordel, men har faktisk vært i en dyrebutikk hvor en ung dame hylte opp da hun skulle fange en rotte som ble solgt. Ente med at hun tok papir å holdt den i halen og slapp den i kassa
Men uansett er det alltid en grei regel å lese opp info på det man skal kjøpe uansett hva det nå enn er man skal kjøpe. Som regel skal dem prakke på deg en hel haug man egentlig ikke trenger, men dem skal jo tjene penger dem også
Cathy
Trenger like mye erfaring som å stå i kassa på super'n på hjørne. At man ikke er redd for dyr er vel kanskje en fordel, men har faktisk vært i en dyrebutikk hvor en ung dame hylte opp da hun skulle fange en rotte som ble solgt. Ente med at hun tok papir å holdt den i halen og slapp den i kassa :'( Men uansett er det alltid en grei regel å lese opp info på det man skal kjøpe uansett hva det nå enn er man skal kjøpe. Som regel skal dem prakke på deg en hel haug man egentlig ikke trenger, men dem skal jo tjene penger dem også :-)


Jo, jeg lærte noe der, og nå vet jeg det ihvertfall til neste gang!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap