Frustrert nybegynner

Hei
Vi har hatt akvarium siden i sommer, men har litt diverse problemer og jeg blir snart gal!! jeg har prøvd tips fra dyrebutikk, men ikke noe hjelper synes jeg. Kanskje noen av dere kan hjelpe oss? det er ca 100 liter (husker ikke i hodet) og av merket Aquael. Kjøpte det med alt utstyr på dyrebutikk. Vi har en trerot. Bunnlaget er grus. Fiskene vi har nå er 4 skjørtetetra, 2 gibbiceps, 3 sverdrager, 1 platy, 2 guppy og 2 pansermaller. Har fått hjelp av en vi kjenner med å teste alle verdier i vannet og alle lå innenfor normalverdiene.

1: Vannet blir bare grønnere og grønnere. Renser filtrene i pumpene (har satt inn ekstra for å se om det hjalp) og de er fulle av dritt hele tida.

2: Masse dritt i bunnen uansett hvor mye vi slamsuger, kan jo ikke akkurat gjøre det flere ganger om dagen heller.

3: Plantene blir fort svarte/brune og dør (bortsett fra en mørkegrønn plante med store blader (vet ikke navn).

Håper noen kan hjelpe
Hva slags lysrør har dere i karet ? Hvor lenge er lyset på ?

Det er lurt å lære seg litt om vannverdier som pH, nitritt, nitrat, ammoniakk, GH og KH. "Innenfor normalverdien" sier egentlig veldig lite, ettersom ulike typer fisk vil ha ulike typer vann. I tillegg er nitritt giftig og skal ikke finnes i et innkjørt kar.
Var han som testa som sa det... Han har en hel koffert og hatt akvarium i mange år så regna med at han visste hva han snakket om.

Lysrørene er Polamp Daylight 18W. Før så hadde vi det på fra ca kl 10-22. Etter at det begynte å bli grønnere så ble vi tipset om å ha det mye mørkt, men ikke blitt bedre heller omvendt.
Gunn Elisabeth Engemoen
Var han som testa som sa det... Han har en hel koffert og hatt akvarium i mange år så regna med at han visste hva han snakket om. Lysrørene er Polamp Daylight 18W. Før så hadde vi det på fra ca kl 10-22. Etter at det begynte å bli grønnere så ble vi tipset om å ha det mye mørkt, men ikke blitt bedre heller omvendt.


Var ikke kofferten som gjorde at jeg regna med at han visste hva han drev med :p
Ettersom du har fått mye alger og plantene ikke trives, så tror jeg det er noe som ikke stemmer med lyset. Står karet slik at det kommer sollys på det ? Jeg tror jeg ville byttet ut ett eller begge av lysrørene for å se om det hjelper. Reduser lystiden til maks 8 timer pr dag. Det kan også være en ide å prøve mørklegging i noen dager, dvs slå av lyset, og pakk inn karet med svart plast eller noe annet som ikke slipper igjennom lys.

Ellers vil gibbicepsene dine bli alt for store for karet ditt, og jeg vil råde deg til å bytte de i et par ancistruser. Du har kanskje hørt at fisken tilpasser seg karet den lever i ? Dette stemmer, men det innebærer store smerter for fiskene. Det kalles for stunting, og betyur rett og slett at fisken slutter å vokse, men alle innvoller fortsetter å vokse, fisker får store smerter og vil dø mange år før tiden.

Hva slags pansermaller har du ? Pansermaller trives ikke på grus, og kan få infeksjoner i bartene sine. De er også stimfisk, og bør være minst 6 - 8 stk sammen.
Hva slags lysrør vil du da anbefale? Det er ganske dunkelt i rommet der så kommer ikke direkte sollys på.

Var ho i dyrebutikken som anbefalte gibbicepsene, for hun hadde sånne hjemme. Men de er ganske små enda da, bare noen måneder gamle...

Og pansermallene stod det bare pansermaller på, og de ble også anbefalt av samme butikk enda de visste hva slags bunnlag vi har huff...
Her tror jeg rett og slett du må begynne å sette deg inn i akvaruimhobbyens vakre verden, og lese og lære til øyet blir stort og vått, og skaffe deg nødvendig utstyr.

Det kan være en del forskjellig som er galt, og du må begynne å nøste i hva det kan være.

Det aller aller viktigste nå, er at du setter deg inn i fiskeartene du holder. De er dyr og har bestemte krav som du som akvarist må oppfylle.

Les om dem i fiskebasen her inne, og finn ut om noen av dem rett og slett ikke er beregnet for din størrelse på akvariumet. Det andre du må gjøre, er å se om vannverdikravene (ph, gh og temp) er sammenfallende for de artene du har, eller om det er noe flere du må kvitte deg med om de spriker veldig i forhold til hverandre.
Det tredje du må gjøre, er å se om noen av artene du skal ha, har spesielle krav når det kommer til bunn og beplantning, og sørge for å oppfylle disse kravene.
Svar på alt dette får du i fiskebasen

Det andre du må gjøre, er å få kontroll på algene (du har mest sannsynlig svevealger)
Du kan søke på dette her inne, og finne mange gode forslag til løsninger.
Blant annet er det viktig at du setter deg inn i verdiene for PO4 og NO3, og finne ut om du faktisk gir plantene du har nok næring slik at de kan overgå algene.
Du må også sørge for korrekte vannbytter i forhold til å bekjempe svevealgene.

Det tredje du bør se på, er hvilke plantetyper du har i karret. Også dette finner du masse info om her inne, og i plantebasen. Det finnes mange gode nybegynnerplanter som kan være bedre enn de du har, og planter trenger du ikke kjøpe i dyrebutikken, de kan du like gjerne bestille via nettbutikker.

Men igjen: du må gjøre en del egenlesing og egenlæring, og det er jo det som er artig med å drive med denne hobbyen: ikke bare sitte å se på vilkårlige fisker som svømmer rundt, men forstår og få kontroll med det interessante puslespillet det er å få til en minibiotop i balanse
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap