Hvilken fisk, og hvilket antall burde jeg velge?

Jeg har et 130 liters akvarium som jeg startet for ca 2 uker siden. Akvariet er godt beplantet til å være nytt. Plantene vil vokse seg større etterhvert. I midten har jeg ei rot som er 50 cm lang, og danner på en måte to huler.
Jeg har en utvendig pumpe som kan drifte akvarium opptil 250 liter, så slik sett skal det ikke være noe problem med flere arter.

Jeg har: 5 Saer
4 platy
4 pansermaller

Disse har lev i fred og fordragelighet inntil i går.......

Stick to the plan.. det er vel en grunn til at det heter det. Jeg skulle kjøpe meg en liten stim med glødebåndstetra. I dyrebutikken var det noen andre som fanget min oppmerksomhet. Norsk flaggtetra.. tilbud var det også, så jeg kjøpte 10 stk. De største var ganske store. Etter alle prosedyrer med vanntilvenning, så var det plopp i "gryta"

Det var fisk over alt. Heldigvis hadde jeg kjøpt gulrotgras som fløt i vannskorpa. Det var nok platyene veldig glad for. For de ble der resten av kvelden..
Jeg ringte til en kompis som har startet opp akvariet sitt, og det står tomt. Han kom å hentet flaggtetrane i dag, så nå i kveld begynner platyene å driste seg utpå igjen. Den en har faktisk noe som kan se ut som ett bittmerke på ryggen..

Etter denne erfaringen ble jeg litt betenkt ang hvilke fisker jeg skal kjøpe meg. Med tanke på Saene, og pansermallene så gikk det veldig bra. Flaggtetrane holdt seg for det meste midt i akvariet.

Jeg har lyst på Palettsiclider, men har blitt frarådet fra de som jobber i dyrebutikken siden jeg har platy.

Jeg føler at jeg har nok fisk påbunnen. Er det noen forslag på midtsjikt, og toppsjikt?

Er det mulig/lurt å holde mange forskjellige arter sammen med Palettciklide? Jeg ser at noe på forumet har opplevd at Paletten har drept andre fisker. Eller må man opp på 250 liter før man kan kombinere Palettciklider med en del flere arter??



Håper på gode svar. M





Nå er det best om du er tålmodig...
Hvis det er bare to uker siden du satte det opp, så risikerer du at fiskene blir forgiftet av sine egne avfallsstoffer…. Søk på nitritt så vil du bli klokere.

Kort sagt: du må vente til at filteret har blitt "modent". Det tar tid, uavhengig av hvor stort filter du har. Og fram til da må du ikke kjøpe mer fisk….

Eller har du brukt "filterguffe" eller salmiakkmetoden?
Anbefaler deg å vente og se, samt jevnlige vannbytter og investering i testeutstyr.
Det er greit. Alt fungerer bra, og vannverdien er gode.

Hva tror du ang. hvilke fiskearter jeg kan ha sammen med et par palettciklider i et 130 liters kar?
Utgangspunktet bør være:
Hvilken art ønsker du deg mest. Og så planlegge derfra.

Dersom du ønsker palettciklider i et 130 liters akvarie, så ville jeg tenkt at disse fiskene må ha tilgang til bunnflaten i dette akvariet. Det er da de får muligheten til å leve ut sin atferd i størst mulig grad. Og - du må ta hensyn til at de VIL yngle, og de kommer til å bli aggressive mot mulige farer som kan true avkommet.

Derfor er etter mitt skjønn en kombinasjon som kan fungere, platyer og fisker som lever i midt sjiktet. Kanskje er de SAEne du har små, men de kommer til å bli store og virre fram og tilbake i akvariet. Hvis det er 80 cm langt, så er det snaut for en voksen SAE.

Pansermallene er også litt i faresonen om du skaffer deg palettciklider. Ifølge folk som driver med corydoras så ser det ut som om de ikke skjønner at de bør passe seg for ciklider, og kan finne på å virre inn i dvergcikliders territorier gang på gang. Det kan derfor bli stygge skader på disse om palettciklidene opplever at deres territorie ikke blir respektert....

Jeg tror jeg ville beholdt platyer, og kombinert disse med noen stimfisker som tåler de vannverdiene som palettciklidene og platyene skal ha.

Men som sagt. Her er det ingen hast. Du har virkelig god tid å tenke deg på. Men det er også noe av gleden ved å ha akvarier. Ingen nye fisker på en stund
Sett deg grundig inn i hvilke vannverdier fiskene du allerede har trives best i. Less is more
Det ser vel ut som om jeg drøyer med palettciklider til jeg får et større kar.
En ting jeg lurer på. Hvordan gjør man det rent praktisk ved bytte til et større akvarium? Flytter man over planter pluss røtter osv sammen med fisken, eller må fisken ha det litt kjipt en stund uten innredning mens det nye akvariet kjøres inn?
M
Nuvel. endelig et spørsmål som det kun finnes ett riktig svar på.
Man setter opp det nye akvariet et annet sted enn der man har det gamle. Det er i denne sammenhengen innlysende at du trenger begge to. Derfor må du først kjøre inn det nye akvariet mens fiskene går i det gamle (som hvis jeg ikke tar feil er tre uker, eller noe sånt gammelt?)

Vel, hvis du har mulighet til å ha begge to. Koster jo litt mer, men gir desto flere muligheter….
Takk for svaret
Jeg har grus i akvariet. Jeg har lest at det kanskje ikke er en god kombinasjon sammen med pansermallene. De kan miste bartene sine. Det ser ut til å gå bra så langt.
Ser mange bruker sand fra biltema. Er det noen bakdeler med sand? Kan det bli for tett til planterøttene. Har du noen erfaringer med sand/grus??
Mulig jeg banner i kirka her nå men...
..dersom man har grus uten skarpe kanter (slik som engelsk elvegrus) så burde det gå an å holde corydoras i dette akvariet. Det forutsetter at man oppfyller noen andre kriterier, nemlig at man sørger for at det ikke blir lommer uheldig bakterievekst som følge av for mye næringsrikt slam og lite sirkulasjon. (Puh)

Ulempen er jo at man mister gleden over å vite at corydoras kan utvise sin naturlige atferd, som er å rote i sand. Det blir noe annet med grus, selv om det ikke er helseskadelige stoffer i grusen. Dersom grusen er av en slik type som gir skader på bartene til corydoras burde slike fisker være uaktuelle…

Dersom man vurderer å bytte underlag, altså skifte fra grus til sand, så kan det hende du får svar fra andre her som motsier meg nå, men… Ulempen med sand er at det blir mindre sirkulasjon, og dårligere forhold for planter. Dersom du velger planter som ikke trenger mye grus til røttene (slik som javabregne, hornblad, anubias og liknende) så vil jo ikke dette være noe problem. Men om du velger planter som trenger underlag med sirkulasjon, så kan du nok få problemer med sand. I tillegg kan kombinasjonen rikelig foring, fisk som roter i underlaget, forholdsvis lav sirkulasjon, sjeldne omganger med vannbytte og slamsuging - føre til at møkk blir begravd i sanda. Vanskeligere å slamsuge kanskje?
Fikk tilbud om og overta ett 250 liters kar, så jeg blir vel å gjøre det. Jeg kommer vel til å ha sand er der tenker jeg.
Hvis man ønsker planter som krever grus som substrat. Kan det være en løsning å ha grus bare rundt den/de plantene?

Takk for svaret
Ikke å anbefale
Erfaringene er at sand fordeler seg etter strømmen fra pumpa, og der hvor det oppstår strømninger. Når du skal ta vannbytte vil det være nok til at sandkornene flyter inn og saboterer forsøkene på å ha grus og sand separat. Det er i alle fall min erfaring....

Men et tynt sandlag å rote i er jo flott for Corydoras, så i et 250 liters akvarie kunne du fint ha kombinert sand med røtter som du fester Anubias til. Har du noenlunde bra lys så vokser Anubiasen godt. Kombinerer du med hurtigvoksende hornblad så har du også planter med vannrensende egenskaper. Og da kan du godt ha sand. Ingen av disse plantene skal plantes.

Ellers så ser jeg jo at det er mange som har planter i akvarier med sand, slik at det kan nok være ulike erfaringer. Har du f.eks malaysisk tårnsnegl så hjelper jo disse til å lufte underlaget også, samt spiser matrester.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap