Lysstoffrør fra biltema?

Da er jeg i gang med akvarium igjen, og har kjøpt meg et kar på vel 200l som trenger 2 nye lysstoffrør. Jeg tenkte å kjøpe på Biltema i første omgang, men er usikker på hva jeg egentlig skal kjøpe? Lengden er 85cm, og jeg må vel ligge på ca 6500K, men hva skal jeg spørre etter da?
Plussmedlem
Bruker mest Biltemarør jeg. Her gjøres det enkelt, jeg kjøper bare den lengden jeg skal ha. Standard lengde i forhold til watt, med mindre du har et Juwel-kar. Juwel er sæææære....
Til Planter er det ikke sikkert de vil funke optimalt, men en del planter trives veldig godt med Biltemarør....
Jeg har nå biltemarør i et 110 liter juwel kar, og det funker fint. Er nok ikke knall plantevekst, men om ikke det er det viktigste så funker de fint
Biltema har iallefall 6500K 18W, du trenger ikke be om noe, bare gå til der de har lysrør og let etter 6500K/dagslys.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Lysror/Lysror-G13-44775/
Bruker biltema-rør i flere kar; og det er tett jungel i alle! Disse rørene er beregnet for drivhus mm, og har dagslysfarge...
Hvordan er det med algeveksten for dere som bruker 6500k 18w fra biltema?
Til en 325-liter bruker jeg seks 36-watts T-8 Biltema-rør, Kelvin 6500, altså nokså godt lys. Planteveksten (Echinodorus, diverse cryptocoryner, Rotala wallisi, Ludwigia repens, Salvinia og andre) er kolossal. Jeg må fjerne temmelig mye hver 14. dag. Ved at plantene vokser som de gjør, forbruker de raskt all tilsatt næring og holder dermed algene unna. Etter 14 dager kan jeg iblant skimte et svakt grønnskjær på deler av frontruta, for øvrig er akvariet helt fritt for alger på steiner, røtter, planter etc. Jeg skifter større vannmengde, og hyppigere enn det som er vanlig, (mellom 2/3 og 3/4) hver 14. dag). Reker og andre skapninger stortrives i dette miljøet.

Stephan
Tusen takk for alle svar :o)

Jeg dro på Biltema, de hadde ikke rørene jeg skulle ha. Så dro jeg på Clas Ohlson og kjøpte to Phillipsrør bare for å ha noe lys frem til jeg fikk bestilt ordentlige saker. Bare for å komme hjem og oppdage at jeg har målt feil! Rørene jeg trenger skal være 90 cm, ikke 85! Argh.

Jeg finner ikke noe rimelig på nett, så jeg vurderer å kjøpe Aquastar hos dyrebutikken når de får inn. De er på 10 000 Kelvin. Også kjøpte jeg et Phillips som har ca 2500 Kelvin. Kan jeg da kjøpe kun ett Aquastar, og bruke det sammen med Phillipsen?

Beklager om noe er uklart her, jeg er ikke helt inne i dette med lys ennå :o)
Tror ikke 10000K er så lurt...ikke 2500 heller. Og 2 vrange blir ikke 1 rett.
Det er jo ikke farlig, mulig det ser rart ut bare. Om det blir mye algevekst av det vet jeg ikke..
så heller 2 rør på 6500 K hver seg? hvilke burde jeg gå for da?
Noen er muligens litt forvirret angående hva disse Kelvn-verdiene står for ?? Det er ikke slik at et rør på 10000K og et rør på 3000K (eller 2 x 6500K) blir 13000K, hvis noen tror det. Kelvin-verdien til et lysrør er et mål for fargen/bølgelengden på det lyset røret avgir.
Nei, 10000 + 2500 K er ikke FARLIG, men det ene røret avgir lys på en bølgelengde som er HØYERE enn det ferskvannsplantene trenger, og det andre avgir lys av en bølgelengde som er LAVERE. Man ville altså ikke treffe plantenes behov i det hele tatt...det ligger nemlig i området rundt 4000-7000K. To rør på 6500K er derfor absolutt å foretrekke her.
Tusen takk for svar :o) Da har jeg bestilt 2 Osram fra Webzoo, og håper det gjør susen. Var umulig å skaffe noe nede på dyrebutikken, for de har aldri noe inne. Da får man bestille da.
Kelvin fungerer ikke som mål på hverken bølgelengde eller nødvendigvis egnethet til lys. Kelvin er et mål på temperatur som kreves av et sort legeme for å avgi et visst lys. Hvitt lys betår av blått, grønt og rødt lys (mange bølgelengder), og sammensetningen av disse avgjør hvordan det hvite lyset fremstår. Dersom man har et lysrør med fullt spektrum, vil Kelvin være et fornuftig måltall. Men har man ikke fullt spektrum er det ikke så veldig nyttig. Det er mulig (og vanlig) å produsere lysstoffrør som ikke er fullspektrum. Dvs spektrumet ser ut som et søylediagram heller enn et "bånd" av bølgelengder. Disse er ganske vanlig på kontorer og egner seg dårlig til planter (og enkelte hevder de egner seg dårlig til mennesker også).

Har du lys på 10 000K så bommer du ikke totalt på plantenes behov. Men du kaster sannsynligvis bort energi på lys plantene ikke bruker. Kaldt lys inneholder mye blått (som plantene vil ha), men ikke så mye rødt (som plantene også vil ha).
Et lys med lav Kelvin inneholder mye rødt, men ikke så mye blått. Mao, de bidrar til planteveksten, men du finner bedre alternativer. Sollys ligger vel på ~6000K.

Så er det intensitet. Her er det litt mer komplisert. Både watt og lumen er dårlige mål. Watt sier noe om strømforbruk, men ikke om hvor mye lys som produseres. Lumen sier noe om lysstyrke, men med hensyn til øyet. Øyet fokuserer mer på grønt, dvs motsatt av hva plantene gjør. Så et lysrør med høy lumen kan faktisk gi mindre brukbart lys for plantene enn et lysrør med lavere lumen.

Den enkleste måten å vite om et lysrør er egnet er å se på spektret. Der vil du ha en noenlunde lik fordeling av intensitet over hele spektret. Spikes er vanlig og på de rette stedene er de gunstig. Du vil ha blått og rødt for at plantene liker det, og du vil ha grønt for at "du" liker det (du skal jo se plantene).
Vil du være vitenskapelig må du integrere spektrene og sammenligne arealet under de brukbare delene. Det gidder ikke jeg, så jeg kjøper heller plantelys først som sist.
Salar
Kelvin fungerer ikke som mål på hverken bølgelengde eller nødvendigvis egnethet til lys. Kelvin er et mål på temperatur som kreves av et sort legeme for å avgi et visst lys. Hvitt lys betår av blått, grønt og rødt lys (mange bølgelengder), og sammensetningen av disse avgjør hvordan det hvite lyset fremstår. Dersom man har et lysrør med fullt spektrum, vil Kelvin være et fornuftig måltall. Men har man ikke fullt spektrum er det ikke så veldig nyttig. Det er mulig (og vanlig) å produsere lysstoffrør som ikke er fullspektrum. Dvs spektrumet ser ut som et søylediagram heller enn et "bånd" av bølgelengder. Disse er ganske vanlig på kontorer og egner seg dårlig til planter (og enkelte hevder de egner seg dårlig til mennesker også). Har du lys på 10 000K så bommer du ikke totalt på plantenes behov. Men du kaster sannsynligvis bort energi på lys plantene ikke bruker. Kaldt lys inneholder mye blått (som plantene vil ha), men ikke så mye rødt (som plantene også vil ha). Et lys med lav Kelvin inneholder mye rødt, men ikke så mye blått. Mao, de bidrar til planteveksten, men du finner bedre alternativer. Sollys ligger vel på ~6000K. Så er det intensitet. Her er det litt mer komplisert. Både watt og lumen er dårlige mål. Watt sier noe om strømforbruk, men ikke om hvor mye lys som produseres. Lumen sier noe om lysstyrke, men med hensyn til øyet. Øyet fokuserer mer på grønt, dvs motsatt av hva plantene gjør. Så et lysrør med høy lumen kan faktisk gi mindre brukbart lys for plantene enn et lysrør med lavere lumen. Den enkleste måten å vite om et lysrør er egnet er å se på spektret. Der vil du ha en noenlunde lik fordeling av intensitet over hele spektret. Spikes er vanlig og på de rette stedene er de gunstig. Du vil ha blått og rødt for at plantene liker det, og du vil ha grønt for at "du" liker det (du skal jo se plantene). Vil du være vitenskapelig må du integrere spektrene og sammenligne arealet under de brukbare delene. Det gidder ikke jeg, så jeg kjøper heller plantelys først som sist.


Da forstår jeg litt mer!

"Osram lysrør 30 Watt farge 965
Kvalitetslysrør fra Phillips på 6500 Kelvin. Ra index 93% garanterer for god fargegjengivelse og plantevekst." Dette skriver WebZoo om disse rørene. Jeg bestilte 2 stk, for akkurat nå har jeg bare et vanlig lysrør "for syns skyld", og det er ikke holdbart syns jeg. Men det står jo ikke noe om spektret? Eller hva menes med Ra index?

Forrige gang jeg holdt på med akvarium hadde jeg to planterør kjøpt i dyrebutikk, og husker at de var vel på 6500 kelvin hver seg. Men det er jo fryktelig dyrt, og dyrebutikken her jeg bor nå er så treig, så jeg tenkte jeg kunne finne et rimeligere alternativ. Nå kom disse på nesten 600,- så jeg har nok ikke spart stort. Men det er bedre enn å vente på lysrør de aldri får inn.
Ra indeksen er vel et mål på evne til å gjenskape et lys i forhold til en eller annen kilde. Men det er kompliserte greier, så jeg har aldri satt meg inn i de beregningene der. Men du finner info tilgjengelig online om du er interessert. Men slik jeg husker det vil en fargekode som sier f.eks. 965 betyr en indeks >90% og fargetemperatur på 6500K. Men ikke sitèr meg på det...

Noen lysrør vil ha spektret printet på esken, og om ikke bør det finnes på websiden til produsenten (Osram har dette mener jeg). Rør som er beregnet på planter vil som regel være fullspektrum, og da er Kelvin-verdien relevant. Det jeg mente å si, og som kanskje ikke kom klart nok frem, er at lysrør for annet bruk er ikke alltid fullspektrumslys, og da er Kelvin et dårlig mål. Derfor må man være obs om man f.eks. kjøper lys på biltema.

Et fullspektrumsrør på 6500K burde "tilsvare" sol som har gått gjennom litt vann. Vann absorberer rødt lys bedre enn blått, slik at fordelingen skiftes mot blått og Kelvin verdien stiger. Mao, det burde fungere helt flott.

Dette med pris er litt kinkig. Spesial-ting koster mer, og enda mer igjen når de kjøpes hos spesial butikker. Men på den andre siden, om du kjøper et lysrør på biltema til 100 kroner som bare virker halvparten så godt som ett som koster 200 kr på webzoo, så kommer du likevel ganske likt ut..
Når man snakker om lysrør til akvarium, og/eller 6500K og høyere, dreier det seg da alltid om fullfargelysrør. I praksis betyr dette at fargetemperaturen (K) blir et brukbart mål for bølgelengden på lyset, selv om det ikke er identisk. Faktisk bruker vi helst til akvarier rør som kalles fullfarge spesial, fordi de har et strengt krav til Ra-indeks (over 90). Og Ra-indeksen er et mål for hvor bra hver farge gjengis av røret, i forhold til en referanselyskilde (som skal være 100% korrekt).
Da virker det jo som de rørene jeg har bestilt skal fungere tilfredsstillende da - tusen takk for mange bra svar :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap