Sirkulasjon i vannet

Lurer rett og slett på om det går an å ha for mye sirkulasjon i vannet av typen "vannhastighet" hvis dere skjønner. Selvfølgelig kan det bli for mye hvis man skal flisespikke på spørsmålet hehe....
Pumpa mi røk her for en uke siden og naboen hadde en Am Top 3338 liggendes som eg fikk. (ja har lest at den kan være ymse, men den funker utmerket og lekker ikke noensteder) Leste meg til at det egentlig ikke kan bli for stor pumpe i et akvarie. Har et Juwel 170 liters.
Eg tok ibruk en sånn spadelignende endestykke som eg tok på utblåser slangen og fikk veldig bra sirkulasjon i overflata. Den ligger akkurat sånn at den flytter maksimalt på vannoverflata uten å piske den... Det som eg umiddelbar la merke til var at regnbuefiskene mine (Melanotaenia boesemani) koste seg i strømningene. De legger seg motstrøms og cruiser hehe....
Så leste eg litt om sirkulasjonspumper og "undervanns" filterpumper....Kom da på at eg hadde en slik en liggendes: Flu 4 Plus
http://www.aquaticcommunity.com/review/showproduct.php?product=174
Den flytter ca 1000 liter i timen på maks.
Eg har nå satt den nedi en ca 3 cm under vannoverflata og styrt strålen mot langsiden i front på akvariet og regnbuefiskene koser seg enda selv om det er ganske mye mer fart i vannet...
Eg har en stor lavastein i midten av akvariet og står slik at det finnes rolige områder . Spørsmålet er vel egentlig om det er overkill...Hvordan merker eg på fiskene at det blir for voldsomt?

Eg har regnbuefisk
Serpatetra (de liker seg i de rolige områdene vet eg)
Ancistrus (De har masse grotter å gjemme seg i)
Ildål (har og sin egen hule)
Kobbertetra
Praktbotia
Siamesisk sneglespiser
Det funker sikkert greit det, dersom fiskene har god plass til å hvile seg/slippe unna strømmen. Det er mange fisker som ikke vil trives i ei stri lakseelv, med kun steiner å hvile bak...
Kjør slangene fra pumpa i noen kveiler via et kjøleskap, slik at du får kaldt vann. Da kan du få ei ørretelv i stua DET er kult
Om de er klistra inntil veggen er den trolig for sterk :P Her har jeg planer om å kjøpe en som tar 950l/t. Jeg har et kar på 200l. retninger og lengder har også noe å si på hvor kraftig strømmen vil utspille seg.Jeg tror det går bra?
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap