Tips til maller, botia og corydoras

Kan dere hjelpe meg litt med noen artige og pene fisk for bunnsjiktet? Det er så mye å velge i mellom og vanskelig å finne informasjon om alle artene. Her er det som står på ønskelista:

- mest mulig dagaktive
- ikke for sky eller gjemme seg bort for mye
- ikke ødelegge plantene (har en del planter i karet)
- ikke for store (tankstørrelse 300 liter)
- pH 7-7,5
- temperatur 26
- ikke spise eller plage annen fisk
- ikke rote eller "gjøre mye ugang" i akvariet
- fint hvis de har pene/ stilige tegninger/ farger, men ikke noe must hvis de har morsom adferd
- ikke koster over 700 kroner per stk.


Hvis noen har noen tips så er jeg veldig takknemmelig. Jeg synes ikke jeg kom så langt med nettet og akvariebutikken. Jeg får svar på noen spørsmål, men ikke alle og jeg er redd jeg kan gå glipp av noen skikkelige godbiter


Tusen takk for hjelpen! Og takk for et flott forum, jeg har fått veldig mye hjelp her allerede ved å lese andres tråder!


Hva med botia? Jeg har polkadot-botia (Botia Kubotai) og de er veldig pene og har morsom atferd. . De liker seg best på bunnen med masse huler og planter å gjemme seg i, men er ikke sky og kommer med en gang det er fôring. De ødelegger ikke planter, og de blir ikke for store for et 300 liters akvarium. Vokser veldig seint, men kan visst bli veldig gamle med godt stell. I et såpass stort akvarium går det nok an med praktbotia også. De blir veldig store, men det tar mange år. Av botia bør man ha en liten flokk på minst 6 stk.
Jeg har botiaene sammen med praktbarber og Odessabarber, og det går veldig bra. Har ca 24 grader i vannet her, pga barbene som ikke liker så varmt vann. Det går fint for botia også.
Vet ikke hva slags annen fisk du har? Botia er nok litt mer "rampete" enn f.eks. corydoras. Botiaene spiser nok raskt opp egg og små yngel om du har andre som forsøker å yngle i akvariet. De er sneglespisere, og bør derfor få snegler eller annen like proteinrik mat innimellom. Pestsnegler i akvariet behøver du altså ikke bekymre deg om, det blir som regel heller for lite..

Av maller finnes det jo masse snadder, der kan kanskje andre råde deg bedre.
Tusen takk for så raskt svar! Det er virkelig fint å høre andres erfaringer og dra nytte av det!

Så morsomt at du foreslo polkadotbotia for det er faktisk en av mine favoritter for bunnsjiktet. Jeg synes de er veldig pene, dessuten virker de som er artig fisk. I den forrige tanken min på 120 liter så hadde jeg en japansk botia. Den var fryktelig masete, men det var nok fordi den var alene. Den gangen visste jeg ikke at de bør være flere. Så fint tips med snegler. Det var jeg heller ikke klar over. Jeg kommer forresten til å lese det jeg kommer over om artene jeg får tips om, men slike små tips om hva man kan gjøre for at de skal trives best mulig er veldig fint.

Vet ikke helt hvor mye jeg skal yngle i akvariet, men det er kanskje sånn man tenker i starten også blir det mer og mer fristende etterhvert!

Jeg er ikke helt ferdig med planleggingen enda, men nå har jeg platy og viftereker i tanken. Jeg lurer også på kardinalneon, endlers levendefødende/ endlers guppy, palett cichlide, siamesisk algespiser, sølvhai (vet de blir for store, men de skal over i et større kar etterhvert), tenker også å få en liten scalare som jeg får etter at kardinalneone er store. Vet de kan spise mindre fisk, men forrige gang jeg gjorde det på den måten så gikk det bra. Tenker også å få noen kirsebærreker. Jeg må lese meg opp litt mer for å se om dette virkelig er en god kombinasjon og hvor mange jeg bør ha/ har plass til av hver (dvs. må jeg ha en stim og ikke har plass så lar jeg heller være å ha dem enn å bare ha en som sturer).
Nå har jeg lest litt mer på nettet om polkadotbotia og de virker jo utrolig artige. Er de greie mot annen fisk og ikke så masete? Jeg hadde japanbotia i det forrige akvariet mitt og de var veldig masete og aggressive mot annen fisk.

Tenker litt på dvergbotia også. Vet du hvordan de er? Går det greit å ha dem sammen med poladotbotia eller bør man kun ha en stim med botia i akvariet?
Hei. Hva med en liten gjeng kuhlii-ål. Artige små skapninger Har 13 stk gående i mitt kar, dagaktive og morsomme. Bør dog være min 10 stykk hvis mindre kan de bli sky etter min erfaring. Tar heller ikke mye plass
Takk for svar

Så morsomt! Jeg kjøpte en kuhliål, litt på impuls egentlig, men det viste seg å ikke være spesielt lurt. Jeg visste jo at de kan gå i mitt kar, men hadde ikke sjekket på forhånd hvor mange man bør ha. Siden jeg var litt usikker så spurte jeg og ble fortalt at det gikk helt fint å ha en. Kjøpte altså en og slapp den i går, men har ikke sett den siden. Den trenger nok selvsagt å blir vant til et nytt sted å bo, men jeg begynte å lure litt på om de burde være flere og sjekket på nettet og der sto det også at man bør ha en stim.

Man bør altså ha så mange som 10? Jeg har en god del planter og røtter og sånn. Det holder vel som gjemmesteder eller vil de ha huler? Er de greie mot annen fisk?
Jeg begynte med 5 stk først. Så de en gang i blandt men det var først når jeg tilførte siste gruppen på 8 stk de virkelig viste seg frem Har kun røtter og planter i mitt kar så det går fint De er veldig fredelig. Hos meg går de sammen med en stim Sort Fantomtetra, masse kirsebær reker og en Ancistrus sp ikke noe problem.
Stelleyo
Jeg begynte med 5 stk først. Så de en gang i blandt men det var først når jeg tilførte siste gruppen på 8 stk de virkelig viste seg frem:) Har kun røtter og planter i mitt kar så det går fint :) De er veldig fredelig. Hos meg går de sammen med en stim Sort Fantomtetra, masse kirsebær reker og en Ancistrus sp ikke noe problem.



Veldig godt tips dette her! Jeg hadde nok tenkt at 5 var nok, men da er det tydelig at man bør ha litt flere for å få ordentlig glede av dem. Der er virkelig artige og spesielle fisker.
Ja Kuhliiål bør nok være minst 10 for å bli litt modige til å komme fram. De liker huler, røtter og planter å gjemme seg i. Vær obs på at de kan gå inn i små hulrom i pumpa osv også, særlig om de har få andre gjemmesteder. Polkadotbotiaene opplever jeg som veldig greie med de andre fiskene, men jeg har dem bare sammen med barber da, og det er jo også relativt livlige fisker. Tror ikke jeg ville hatt dem med f,eks, scalarer, som er litt langsommere, med lange finner osv. De kan nok bli fristet til å nappe. Ville vært skeptisk til å ha dem med endlers også. Dessuten har jo disse veldig forskjellige krav til vannet (hardt /bløtt).
Kan nok gå fint med kardinalneon vil jeg tro, og kanskje med palettciklider? (har ikke prøvd det selv). Tror også de vil gå veldig fint sammen med dvergbotia. Men pass på å ha mange huler! De liker huler veldig godt og har du mange av dem blir det lite krangling om hulene. Stikk imot hva man skulle tro blir de også tøffere og mer framme i akvariet om de har mange skjulesteder. Kirsebærreker ttror jeg vil bli forsøkt spist av mange av de fiskene du tenker på. Men Amanoreker er jo større og tøffere, så de klarer seg nok bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap