Er dette egg?

Hei, jeg er veldig ny på dette med akvarium, og fikk i går (ufrivillig) et akvarium i hus. Det er 110 liter, og har noen fisker der (aner ikke hva dem heter). Men idag la jeg merke til noen rare "klumper" som ligger inntil glassveggen helt oppe ved overflaten. Det ser ut som en brun prikk, med en blank pose rundt og ved siden av. Har sett 8 stk til nå. Hva er dette? Tenkte på snegler, men vi har bare plastplanter foreløpig. Kan det være egg? Legger ved et bilde, og håper noen klarer å se hva det er.
Det er jo en snegle. Ser du ikke det posthorn-formede sneglehuset?
En helt vanlig skivesnegle ser det ut til. Kalles også for pestsnegler, da det fort kan bli litt mange av dem i akvariet.

Hvis de blir så mange at det plager deg; Slamsug ut de du ser om de blir for mange etterhvert, det hjelper til å holde antallet nede. IKKE bruk sneglegift i akvariet for å drepe dem, da blir det liggende masse døde snegler og forgifter akvariet etterpå.

Pestsnegler gjør ingen skade, så du behøver ikke være redd for det. Det kan hende de gnager litt på veldig myke plantedeler, men ellers ok. De lever av råtnende plantedeler, matrester og alger, stort sett. Det er jo bare ting vi uansett vil bli kvitt, så det er ok.

Noen samler pestsnegler og sender dem til kulefisk-eiere, sånn at de får snegler til å fôre kulefiskene med Finnes en egen tråd for det her inne, såvidt jeg husker, der interesserte kan skrive seg på.
Miriam Lauritsen
Hei, jeg er veldig ny på dette med akvarium, og fikk i går (ufrivillig) et akvarium i hus. Det er 110 liter, og har noen fisker der (aner ikke hva dem heter). Men idag la jeg merke til noen rare "klumper" som ligger inntil glassveggen helt oppe ved overflaten. Det ser ut som en brun prikk, med en blank pose rundt og ved siden av. Har sett 8 stk til nå. Hva er dette? Tenkte på snegler, men vi har bare plastplanter foreløpig. Kan det være egg? Legger ved et bilde, og håper noen klarer å se hva det er.


Vel, for meg ser det nå ut som en snegle du sjelden klarer å unngå helt...

Husker ikke i farten hva den heter, men har vel mest sannsynlig fulgt med vannet fra butikken, da du ikke har planter?
Er veeeeldig vanlig snegle og kan lett plukkes bort...

Har dem her også, og jeg tar slamsugeren på dem av og til når jeg ser dem...
Og der var Mona før meg ... hehe
Jeg syns det så ut som en snegle ja, men var likavel ikke sikker siden jeg ikke har hatt dette før
Takk for svar, da har jeg lært noe nytt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap