Salting av blågrønnalger, hjelp!

Hei, jeg har et 280 liters akvarium som har blitt bombandert av blågrønnalger. Jeg har lest at disse algene kan drepes ved at man har oppi havsalt i akvariumet. Hvordan går jeg frem, hvor mye salt må jeg ha oppi, og hvor lang tid tar det før jeg må bytte vann etter behandlingen? Jeg har normale fisker oppi, som Scalarer, guramier og tetraer. Takker for alle svar
Hei.

Jeg har ingen erfaring med salt, men har erfaring med total mørkelegging i ei uke, sammen med noen eplesnegler. Det tok knekken på algene.

Lykke til.
Av en eller annen grunn ville ikke tlf kopiere linken så jeg slenger inn det som står om blågrønne alger inne på artikler.
Blågrønnalger
Disse algene, som egentlig ikke er riktige alger, men bakterier som kalles Cyanobakterier, kan man oppdage som et blågrønt belegg på bunnen, nærmest som et teppe. De avgir også gjerne en muggen lukt når vi forsøker å ta de bort. Årsaken til disse bakteriene er ganske klare: Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden. En annen årsak kan være at bunnlaget er for tett slik at det dannes anaerobe (lufttomme) forhold her. Dette kan skje på de plassene i akvariet hvor sirkulasjonen er dårlig og der matrester og ekskrementer fra fisk ofte samles. På slike steder hemmes de naturlige nedbrytningsprosessene som er til gode for akvariet. Algene (eller egentlig bakteriene) kan også dukke opp i nyinnredede akvarier der den biologiske balansen ennå ikke er stabilisert. Uansett er disse algene et tegn på en biologisk ustabil situasjon i akvariet. Mysteriesneglen (Pomacea bridgesi) er sagt skal kunne beite disse algene
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap