Hjelp med innkjøring

Sitter og leser rundt og finner forskjellige svar på det her.

Startet igår opp ett 60l akvarie, med fungerende vann og slam. Ca 60% vann er nok fra dette akvariet.

Men da leser jeg rundt at noen hevder att enn kan begynne med fisk på engang, andre att en må vente 3-4 dager og ett annet sted att enn må vente 1-2 uker.

Hvor lenge bør jeg vente før jeg kan sette inn ett par fisker?
Det er det bare målinger som kan gi sikre svar på. Det du kaller "fungerende vann" har ikke så mye for seg, siden de bakteriene du trenger mest stort sett ikke oppholder seg i vannmassene. Slam hjelper...litt avhengig av hvor det kommer fra og hvordan du tilførte det.
Å vente særlig lenge uten å gi næring til bakteriene fører til at de begynner å dø ut. Så du kan sette inn fisk dersom du gjør daglige målinger i tiden fremover for å kontrollere vannet, og bytter vann daglig ved tegn til ammoniakk og/eller nitritt.

Vil du teste først, tilsett f.eks. Salmi til 4-5ppm (prøv med 2 ml), vent 24 timer og mål ammoniakk og nitritt. Hvis begge da er på null kan du sette inn fisk. Hvis ikke bør du vente til akvariet klarer testen. Alternativt kan du tilsette litt fiskefor istedet for Salmi.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap