Irriterende vannverdier :(

Har nettopp kjøpt meg 450l og 11 ciklider, merkelig nok etter kun 2 uker begynner nitritverdiene å bli høye. Jeg forstår det er et nytt akvarie med innkjøring av filter mm, men jeg synes det gikk så fort med høye verdier

Filteret drar 750 l i timen gjennom et cylinder rør på 60 cm i høyde og 10 cm i diamteter. Det er både vatt, bakteriefilter og kull i filteret.

Hjelp.. hva er den enkleste beste løsningen for å få ned verdiene - er det kun hyppig vannbytte ?[External Image]
At nitrittverdien begynner å bli høye etter to uker med fisk i akvariet, er helt naturlig hvis akvariet ikke ble skikkelig innkjørt FØR du satte inn fisk. Du har sikkert høye ammoniakkverdier også ? Hvis akvariet ble innkjørt på noe vis før du satte inn fiskene, er det innkjørt for for lite fisk, og du får en situasjon der det ikke er nok filterbakterier. Vet ikke om dette er samme akvariet du satte inn venusfisk i, og som hadde problemer i tråden din den 19.oktober ?? Den tråden svarte du aldri noe mer på, i likhet med de aller fleste av alle trådene du har startet.

Ja, det eneste du kan kjøre for å redde fiskene er å bytte mye vann hver dag. Og ta en titt på artikkelen om Vannverdier i Akvarieskolen !

Skjønner ikke den beskrivelsen av filteret ...et rør ?? Et filter med spesifikasjon på 750 liter pr. time er dessuten ikke nok til å drive et kar på 450 liter, særlig hvis vannet strømmer for fort gjennom for lite filtervolum. Husk at pumpeytelsen er et mål som er gjordt med filteret tomt, altså uten filtermedier. Når du legger dette i filteret vil ytelsen gå ytterligere ned. Pumpa bør yte ihvertfall 3-4 ganger akvarievolumet.
Du bør ikke ha kullfilter i daglig bruk. De er ment for å fjerne f.eks. rester av medikamenter over en kort periode. Kullet vil fort bli mettet med avfallsstoffer, og vil da faktisk forurense vannet som passerer gjennom filteret.
Irriterende vannverdier? Det var egentlig en litt merkelig beskrivelse av dette

Hva er irriterende ved disse helt normale vannverdiene da? Du har satt inn for mye fisk for tidlig, og det høres helt normalt ut med nitritt etter to uker - det er helt etter oppskrifta dette. Rundt to uker etter oppstart av et belastet akvarium vil nitritten komme. Før nitritten har du hatt en periode med giftig ammoniakk også, så jeg innbiller meg at fiskene dine har det tøft nå. Hvis du ikke tar grep og skifter vann som en helt fremover nå, så vil fiskene dine sannsynligvis lide kraftig under det. Noen blir syke av stresset og får smittsomme sykdommer som f.eks. hvitprikk eller andre ting, og noen bare dør av påkjenningen ved å leve i giftig vann.

Jeg forstår meg ikke helt på filteret du beskriver...? Et 60 cm langt rør..? Aldri hørt om eller sett, men det kan jo være et splitter nytt design. Hvilket merke/produsent er det? Vet du noen ting om kapasiteten det gir på biologisk filtrering? Står det noe sted i bruksanvisningen hvor mange liter volum filteret har, dvs hvor mye filtermedie det er plass til i det? Det er nemlig filterets volum (hvor mye filtermedie det er plass til i liter) som viser hvor god kapasitet filteret har til å rense vannet biologisk. Jo mer filtermedie, jo mer plass til filterbakterier.
Filterets driftspumpe bør også være i stand til å klare og dra hele filterets volum gjennom filtermediet minst 2 ganger i timen, etter hva jeg har hørt. Mange kaller det for lite, og foretrekker mer enn det også (flere ganger i timen, 3-5 gr pr time).

Skift vann som en helt
Hei, takk for svar begge to, jeg har allerede begynt med vannskiftet og bestilt en ny pumpe med 1500 l+t Det er forsøk på et biotop akvarium så det er mye steiner og lite planter i, noe jeg forstod også kunne få innvirkning på nitrit.

Eller beklager jeg å ikke ha svart tidligere tråd, men det løste seg - som sagt med samme metode. Jeg regnet bare ikke med at 11 ciklider skulle ha den innvirkningen på et akvarium som var såpass stort

PS, dum som jeg er fikk jeg beskjed av en dyrebutikk at jeg hadde kjøpt tre Oscar, som viste seg å være 2 heros serverum og en oscar. De gikk perfekt samme med ciklider mente dem...

Derfor kommer forumet godt med - test alltid dyrebutikkens teorier her så får du deg noen overraskelser
mfisk
PS, dum som jeg er fikk jeg beskjed av en dyrebutikk at jeg hadde kjøpt tre Oscar, som viste seg å være 2 heros serverum og en oscar. De gikk perfekt samme med ciklider mente dem...


De ER ciklider...! Men ikke alle ciklider passer sammen, langt derifra!

Ciklider er et samlenavn på en enormt stor gruppe/familie fiskearter, som har visse felles karaktertrekk. Ciklider finnes hovesaklig på to kontinenter, Afrika og Sør-Amerika, men noen svært få finnes i Asia (India finnes en eller to arter f.eks, mens det i SØr-Amerika og Afrika finnes hundrevis). Jeg kommer ikke på noe Europeiske ciklider i farten, ikke som vi har i akvarium iallefall.

Ciklider har, til tross for at de er spredd på ulike kontinenter og har liv i totalt ulike miljøer, en del felles egenskaper.
Bl.a. det at de tar seg av egg og avkom og passer på dem. De legger ikke bare eggene og forsvinner og lar eggene klare seg selv. De har ulike metoder de har spesialisert seg på å ta vare på de, f.eks. noen ruger eggene i munnen og andre står og vokter over en hule eller en stein der eggene er lagt. Alt avhengig av arten. Noen graver en grop i sanden der eggene legges, og så står hunnen eller hannen over de og vokter. Som regel har hunnen det nærmeste ansvaret, mens hannen passer på området rundt i umiddelbar nærhet, og jager vekk inntrengere som kan true avkommet hans.

Oscar og Heros er begge ciklider, men totalt ulike arter. De kommer imidlertid begge fra Sør-Amerika. Men... av bildet ditt ser jeg andre, afrikanske ciklidearter, og dette er ikke bra å blande sammen med Sør-Amerikanerne. Hvorfor? Jo, de vil ha helt forskjellige vannverdier. De kan umulig trives i samme kar pga dette. De afrikanske vil ha høy ph og høy gh-verdi (8-19) i vannet. De sør-amerikanske vil ha lav ph og lav gh (0-3).

Var jeg deg, ville jeg tatt en avgjørelse på hva du vil satse på, og kun holde dette. Enten sør-amerikanere, ELLER afrikanske ciklider. Var jeg deg, ville jeg gått tilbake med de som ikke passer inn, og krevd pengene tilbake pga villedende opplysninger ved salget. Stå på ditt og forlang pengene tilbake!

Det er ikke bare-bare å blande alle slags afrikanske ciklider heller, du må sørge for å kun ha de som krever samme type diett i samme kar. De afrikanske ciklidene stammer fra to-tre ulike innsjøer i Afrika (de to førstnevnte er de vanligste: Tanganyika, Malawi og Victoria). Evolusjon er en fascinerende ting, og i disse sjøene spesialiserer artene seg veldig. NOEN av artene er rene grønt-spisere (det heter "herbivore"). De blir regelrett syke om du fôrer med feil mat, f.eks.kjøttbasert fiskefôr, da tarmsystemet deres ikke er tilpasset dette. NOEN er rene kjøttspisere (da heter det "carnivore"), og skal ikke ha grøntbasert føde. Andre arter kan fint spise begge deler...! (da kalles de "omnivore")

Det er umulig å ha herbivore og carnivore ciklider i samme kar, for da vil det jo bli umulig å sørge for korrekt diett. Derfor må du "spesialisere" deg. Bestemme deg for hvilken kategori du vil ha. Les om hver art her på forumet i fiskebasen!

Som du ser, det er ikke bare å stole på butikken og det er heller ikke bare-bare å gå og plukke seg ut noen fisk "som ser fine ut" der du står i butikken. Man er nesten nødt til å gjøre research og lese seg opp på hver enkelt fiskeart hjemme, før man kjøper den. Ser du en flott art i butikken, skriv ned navnet (helst det vitenskaplige navnet, populærnavnene er ikke særlig brukbare alltid...) på en lapp (eller send deg selv en sms med navnet, så har du det på tlf) og så går du hjem og googler litt, sjekker litt i fiskebasen her på forumet og spør kanskje i et innlegg. Da får du svar, ærlige svar, fra folk som IKKE skal tjene penger på deg. Mange butikkansatte får ordre fra sjefene om å selge mest mulig - nesten uansett følgene av det, og vil bare si "jaja, den kan du kjøpe, det går helt fint" for at du skal bruke penger der...

Dette ble fryktelig langt, men jeg prøvde å si litt om hver enkelt ting, da det dessverre var veldig mye galt i oppsettet her mht fiskesammensetningen. Men jeg vil absolutt anbefale deg å gjøre det med en gang; å gå tilbake med de som ikke passer inn i akvariet.

Spør videre om noe er uklart eller om det er ting du ikke forstår. Det er ellers stort risiko for at du mister fiskene dine og at de dør for deg.

PS!
Har du vannverdi-dråpetestere? For f.eks. ph og gh? Vet du verdiene der?
Hjelp til herosen ?
Takk for godt og fyldig svar Jeg må si en av grunnen til at jeg kjøpte dem var fordi de hadde satt sammen disse fiskene på 15 cm hver i et kar på 90 liter, den ene herosen var blitt skambitt uten at betjeningen syntes å bry seg.

Derfor etter mye pruting og litt kjefting kjøpte jeg dem. Så kommer et ytterlig spørsmål den herosen som er skadet ligger litt inni en hule for seg selv etter skadene den pådro seg i dyrebutikken. Hva er beste metode for å få den til hektene igjen ? Det er ingen som plager den nå, men bør jeg sette den i et eget avlukke ?....
Jeg tror du først og fremst bør tenke på flertallets beste og få bukt med vannverdi-problemene. Du har ikke nevnt noe om hvilken ph eller noe du har, bare nitritt. Nitritt er et stort problem, som stresser fiskene enormt. Blir nitrittnivået høyt nok, vil det hindre fiskene i å oppta oksygen via blodet. De blir faktisk kvelt, og dør. Nitritt er giftig. Og det er ikke noe miljø en skadet fisk kan håpe å bli frisk i.

Den fisken du er bekymret for som ligger skambitt i en hule, vil aldri bli frisk om den fortsetter å leve i et nitrittfylt miljø. Du bør derfor bytte vann som en helt, hver dag, og måle vannverdiene hver dag. Det er det beste du kan gjøre for den nå.

Du spør om du skal ta den skadede fisken i et eget avlukke? Jeg vet ikke hva du mener med det...? Avlukke? Men det man ofte ser her på forumet, er at folk tror de hjelper fisken når de tar den ut i en bøtte og isolerer den, i den tro at det vil gjøre den frisk. Det medfører som regel døden istedet, dessverre. Sjokk og stress kan gjøre det med en fisk.

Jeg kan bare gjenta og understreke at du bør bestemme deg for hva slags fiskearter du vil satse på, og levere tilbake den ene gruppen med fisk (enten de afrikanske ciklidene, eller de sør-amerikanske). Altså bestemme deg for å satse på fisk fra et av kontinentene, ikke ha begge, og så tilrettelegge vannverdiene (ph og evt gh) til dem. Det er umulig å gi to så vidt forskjellige fiskegrupper det vannet de trenger, siden de er så forskjellige i sine krav.
Å leve i vann som er fjernt fra trivselsverdiene vil over tid svekke fisken, da de ikke trives optimalt. Svekkes fisken, blir de mottagelige for sykdommer, og kan til slutt som følge av det dø. Kanskje ikke med en gang (mange fisk er seige og utholdende), men etterhvert...
Bytter vann som en gal og passer på vannverdier, måler konstant Jeg er også veldig forsiktig med foringen.
Desverre ville ikke butikken ta dyrene i retur Dersom det er noen som vil kjøpe
to store heros er det bare og gi beskjed. De er rundt 15 cm
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap