Bytte ut stimfisken med noen mer spennende. tips?

Har et akvarium på 120 liter, fylt med grus på bunnen. Nå har jeg noen sugemaller og en del stimfisk i. Har lyst til å bytte ut stimfisken med noe mer spennende fisker, men vet ikke hvilke. Ser for meg et par-tre litt større fisker enn de vanlige små som guppy, platy osv. Håper noen kan komme med et tips til meg her.
Det finnes jo uhorvelig mye spennende fisk i verden som vil trives i 120 liter, med grus i bunnen har du allerede sortert vekk en haug som siler sand for å finne mat. Et godt sted å fortsette innsnevringen er vannverdiene i karet ditt. Det er fullt mulig å justere verdiene til fisken du vil ha, men det er greit å være godt over "lettere øvet" før man tar fatt på den øvelsen, spesielt hvis fiskene vil ha surere bløtere vann enn du har.


Hvilken sugemalle har du tror du, og hva kan du tilby av pH og GH uten for store sprell?
Hei Linda, og takk for svar.
Jeg har ancistrus oppdrettsvarianten.
Ph er rundt 7, Gh på 4.
Da har du litt å velge i! Det er på den litt bløte siden av midt på treet så de mest kresne søramerikanerne får det for hardt, og afrikanske ciklider (Malawi, Tanganyika og Viktoria) og Mollyer flest får det for bløtt. Det er ingen stor heksekunst å øke GH dersom du faller pladask for en art som vil ha hardere vann, pH-justering er hakket vrangere, GH-senking er mye bryderi. Mener nå jeg, som har Apistogramma som skal ha pH 4,5/GH 0 for å trives, og pH 7,4/GH 6 i springen. De får det som de vil, men ikke uten mye bæring av vann fra "surtvannsmakeriet"...

Fiskebasen er et sted å lete, selv om den får hikste og viser omtrent ingenting hvis du spesifiserer for mye, bedre å finne en familie som ser fristende ut og sjekke hver enkelt der. Killi er spennende, labyrintfisk finnes i alle former og farger, regnbuefisk har jeg akkurat falt pladask for (så jeg slenger inn et halvbra bilde, de er superlivlige!). Ingen av disse må ha sand og de er nokså fredelige så Ancistrusen din ikke blir plaget.

Litt lesestoff:
"Regnbuefisk"
Labyrintfisk (Gurami, makropoder og betta)
Killi

[External Image]
Igjen, takk for svar
Skal se og lese litt om de du nevner her.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjørn Ingar Reistad
Reklame for plussmedlemskap