Da har du litt å velge i! Det er på den litt bløte siden av midt på treet så de mest kresne søramerikanerne får det for hardt, og afrikanske ciklider (Malawi, Tanganyika og Viktoria) og Mollyer flest får det for bløtt. Det er ingen stor heksekunst å øke GH dersom du faller pladask for en art som vil ha hardere vann, pH-justering er hakket vrangere, GH-senking er mye bryderi. Mener nå jeg, som har Apistogramma som skal ha pH 4,5/GH 0 for å trives, og pH 7,4/GH 6 i springen. De får det som de vil, men ikke uten mye bæring av vann fra "surtvannsmakeriet"...
Fiskebasen er et sted å lete, selv om den får hikste og viser omtrent ingenting hvis du spesifiserer for mye, bedre å finne en familie som ser fristende ut og sjekke hver enkelt der. Killi er spennende, labyrintfisk finnes i alle former og farger, regnbuefisk har jeg akkurat falt pladask for (så jeg slenger inn et halvbra bilde, de er superlivlige!). Ingen av disse må ha sand og de er nokså fredelige så Ancistrusen din ikke blir plaget.
Litt lesestoff:
"Regnbuefisk"Labyrintfisk (Gurami, makropoder og betta)
Killi