Hei! litt tips og råd er dere snill.

Hei!

Jeg og madammen gikk til innkjøp av akvarium på 55l for en tid tilbake siden og nå har vi bestilt et 150l.

Akkurat nå har vi alt i 55l vår med 6 gulltetra. 2malle lignene algespisere, 1kirsebær reke og et par andre fisk som hette noe som honning et eller annet (småe gule, ovale fisk)
Vi har tetra tec pumpen til 150l gående i 55l for å få en i gang bakterie kulturen i den. (Nesten på tomgang)


-Der vi har tenkt å ha 150len kommer akvariumet til å stikke litt utenfor bordet på hver side.
Er dette bra for akvariet og fugene? Eller burde vi finne et lengre bord?

Kunne dere ha sett over og gitt oss noen tips på de fiskene vi vil ha og evt komme med egne erfaringer?
-Stor steam med gulltetra eller 2 mindre steamer
-Kitsebær reker
-Viftereker
-2 av de gule som vi allerede har
-Eple sneiler e.l.
-Små maller
-Kuli åler
-Usikker på hva denne heter, men den er flat og graver seg ned i grusen.

Vi har ikke bestemt oss 100% og det er derfor jeg spør her, samt at det er greit å sette opp akvariet ordentlig med en gang. I stede for å ombestemme seg hele tiden.
Antall fisk må vi se ann og ta det litt etter litt når vi kjører akvariet i gang.



Vidar
Pass på å sette akvariet slik at hele karret hviler på bordet.
150 liter bir fort 170 - 190 kilo med sand og dekrasjoner.
I værstefall så har du 150 liter med vann på gulvet i stua
Hei!

Hat nettopp satt opp et 160 L kar. Info om fiskene og plantene finner du i profilen min samt et bilde.

Kanskje det hjelper?

Wolfgang
Vil nok ikke anbefale å la akvariet være for stort til bordet. Stresset/påkjenningene ligger jo mye på veggene, og disse vil da ikke ha noen støtte. Det kan skape spenninger i glasset og overbelastning på fugene. 150 liter er MYE vann når det havner på gulvet..
Takker, skal finne oss et større bord.

Je piffi det hjalp en del
Hadde gått for 1 type stimfisk, her finnes det utrolig mye å velge.
Tenk gjennom hva dere vil ha og hvilket lag dere vil at de skal gå i ( oppe, midten eller nede).
Khuliåer er veldig morsomme og veldig sosiale, min erfaring er at hvis de er mange nok så er de mer fremme, hadde nok valgt stim på ca 10 stk, og husk at khulin kommer inn gjennom veldig små åpninger. Hvis dere skal ha utvendig filter så bruk fint blåfilter på innsuget.
Når det gjelder eplesneiler så ble mine spist av ancistrusene mine.
Eller så kan dere jo gå for et biotop, det er en del mer jobb å få til, men også veldig int å sette seg inn i.
Her er en link http://www.fishbase.us/search.php her kan dere søke opp fiskearter fra forskjellige steder i verden.
Et ennet tips er å gå in på youtube å søke opp fisken i naturen for å se hvordan de lever der

Husk dessuten å sørge for at akvariet er tett om du har kuhliåler. Jeg hadde en liten åpning over innvendig pumpe, og det holdt til at jeg plutselig fant tørrfisk på gulvet. Eller vil jeg på det sterkeste anbefale en god flokk av disse, jeg også.
Samt å kjøpe noen kule maller fra oppdrettere her inne, om du har noen som bor i nærheten av deg. Billigere og friskere en butikkmaller etter min erfaring. Men pass på å velge noen som stikker snuta frem en gang iblant.
Ja trix, vi har nesten en heldekkende topp. Bare hull til slanger etc.

Er det noe problem å ha kuli åler sammen med sneiler og kirsebær reker?
Er det noen spesielle typer bunndyr som kan blandes med ål, sneile og reker?
Corydoras kan du fint ha sammen med de og her er det masse flotte arter å velge mellom
Ja. Har sett litt på dem. Men jeg synes dem er litt små kjederlig:-P

Vet du om noen andre?
He he ,det syntes jeg også i starten ,men ble fort bitt av basillen som så mange andre og har i dag 10 forskjellige arter av de

Ellers så er det jo noen artige grenmaller også ,selv har jeg L-010a og synes de er flotte.
Med sine 12cm, kan ikke dem bli et problem for reker?
Disse holder seg på røtter og planter så kan aldri tenke meg at det skal være noe problem. Det er det samme med coryene,de pusler med sitt og bryr seg ikke om så mye annet.
Er det noen steam fisker som det er lett å få yngel på? Annet enn guippy?
Tror ikke kuhliål plager reker. Tror egentlig de går bra sammen med alle tenkelige fisk, med forbehold for vannkvalitet o.l.

Sebrafisk er en stimfisk det er ganske lett å få yngel på, men det kan bli litt vrient om du har masse bunnfisk. Kanskje noen levendefødere som ikke yngler like aggressivt som guppy? Molly, f.eks.?
Sverddragere yngler lett, masse fine fargevarianter.
Men hos meg så var det sånn at sverddragerne spiste sin egen yngel. Men til stimfisk syns jeg du bør ha neontetra med sine livlige farger og vennligheten sin.
Vi har gulltetra.
Men vi ser etter noen fisk som er relativt enkle og få yngel på.
Molly kan være en, guippy er en annen. Men er det noen andre som ikke spiser sneiler og reker?
Tilfeldig bekjentskap
© Day, Francis (1878) The Fishes of India. Volume 2
Reklame for plussmedlemskap