Kan akvarievann være grunnen?

Hei,

er helt nybegynner med akvarier og har et 120 liters ferskvann med noen trilineata, ottoer og praktbotyer. Et par platyer og noen mollyer og.

Jeg skifter jo vann hver helg ca 20 liter. For ca 3 uker siden fikk jeg munnen full av vann fra heverten (jeg har siden lært å bruke den uten å ha den til munnen for å få vannet til å renne).

Etter dette har jeg vært skikkelig dårlig i magen, mye løs mage etc. jeg har ikke tenkt at dette kunne være grunnen før jeg plutselig husket at det begynte dagen etter at jeg hadde uhellet med heverten.

Jeg har begynt å bli litt smånervøs over å ha vært så rar i magen så lenge, og skal til lege i dag, men kan grunnen være så enkel som akvarievann? Noen som vet??

Mvh,

GaSam, Bergen
Gasam
Hei, er helt nybegynner med akvarier og har et 120 liters ferskvann med noen trilineata, ottoer og praktbotyer. Et par platyer og noen mollyer og. Jeg skifter jo vann hver helg ca 20 liter. For ca 3 uker siden fikk jeg munnen full av vann fra heverten (jeg har siden lært å bruke den uten å ha den til munnen for å få vannet til å renne). Etter dette har jeg vært skikkelig dårlig i magen, mye løs mage etc. jeg har ikke tenkt at dette kunne være grunnen før jeg plutselig husket at det begynte dagen etter at jeg hadde uhellet med heverten. Jeg har begynt å bli litt smånervøs over å ha vært så rar i magen så lenge, og skal til lege i dag, men kan grunnen være så enkel som akvarievann? Noen som vet?? Mvh, GaSam, Bergen


Regner med at du spyttet ut akvarievannet, og ikke svelget en munnfull... Så jeg synes det høres tvilsomt ut... Er vel ikke mange som ikke har fått ett eller annet i munnen, av akvariets innhold på ett tidspunkt... Men en lege kan jo evt. teste dette.
Tviler på at det er akvariets skyld. Selv om det er teoretisk mulig at det kan finnes skadelige bakterier i akvariet, har de færreste av dem noe der å gjøre i utgangspunktet, og personlig har jeg aldri blitt dårlig av, eller reagert på, verken hevert-misbruk eller filtergugge. Bakteriene i filteret er såvidt jeg vet ikke særlig forskjellige fra bakterier som lever i sunn og frisk jord, og alle som har vært barn vet jo at jord går det helt fint å ete.


(Forresten, et lite tips: Å bruke bare epitetet er ikke den beste måten å beskrive en art på. F.eks. "trilineata" kan referere til bl.a. Rasbora trilineata (fisk) Pterocaesio trilineata (fisk), Scolopsis trilineata (fisk), Pectenodoris trilineata (sjøsnegle), Flabellina trilineata (sjøsnegle), Lacerta trilineata (øgle), Tramitichromis trilineata (fisk) og Rhagastis trilineata (møll), bare for å nevne noen få.)
Svelger du akverievann eller andre ting du ikke er helt sikker på hva inneholder må du fortløpende skylle den ned med en rimlig dose whiskey ble jeg engang fortalt av en gammel sjøulk! Det er best å forebygge sa han også!
Har gjort samme tabben flere ganger uten å få problemer.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius S. Lier
Reklame for plussmedlemskap