65 liters akvarie

Hei. Hvilke fisk kan jeg ha i mitt 65 liters akvarie sammen med 9 neon tetra og 12 guppy og en malle? Vil ha noe som "spriter opp" litt og helst noen fisk som er litt større dette er mitt første "store" akvarie så er ganske fersk ennå. Og er det noen i området Vegårshei som gir vekk eller selger noe billig til å ha i dette akvarie? på forhånd takk!
Det første du bør gjøre er å enten kvitte deg med neontetraene eller guppyene da disse skal ha forskjellige vannverdier. Neontetra skal ha lav ph og gh mens guppyene skal ha høy ph og gh.
Så bør du skaffe deg noen vanntester og sjekke hva du har i springen for å finne ut hvilke fisker som passer best. Det finnes preparater til å både senke og øke verdiene på, men det er greit å begynne med det enkleste.
Det er også veldig viktig å sjekke vannverdiene i akvariumet og spesielt i begynnelsen pga nitrit er dødelig for fisker.
Ta deg en tur innom artikler over her og les igjennom akvarieskolen. Bruk også søkemetoden da man finner utrolig mye nyttig info rundt om.
Og selvfølgelig gratulerer med akvarium og til forumet.
Det var da litt kjipt siden min yngste datter "eier" guppyene og hu eldste plukket ut neon tetra, så da blir nok ikke jeg så populær blandt en av dem. Men siden det virker som du kan endel, hvem art ville du beholdt, med tanke på hva annet tøft jeg kan ha i dette karret?
Er ganske nybegynner selv bare hatt akvarium i rundt 2 år og lærer masse enda.
Du får skaffe ett til dem hver hehe.
Av det jeg har lest ang guppyer så er disse ganske avlet istykker da dem formerer seg som kaniner og det er mye dårlige gener i dem butikken selger.
Neontetraer er mer en hardfør fisk som tåler ganske mye. Det er iallefall min erfaring med disse.

Tja, fisker som er litt kule..
Kommer jo helt ann på hvilke verdier man har eller vil ha og gå utifra det. Om du klikker inn på den grønne knotten oppi her som heter kunnskap og inn på fiskebasen så kan du plotte inn hvilke vannverdier du har og str på akvariumet ditt og søk. Da kommer det opp en liste av fisker som passer i de vannverdiene og den str akvarium.

Fisker jeg syns er artige og veldig livlige i bunnen er corydoras, men de skal ha lav ph og gh så disse passer med neontetraer.
Okei. Tusen takk er sånt til å måle ph og gh dyrt eller? Er ikke noe jeg har liggende siden jeg fikk dette nye karret for noen dager siden bare og hvor får jeg tak i det?
Tester kan du kjøpe i alle dyrebutikker, men anbefaler enten webzoo.no eller aquamania.no da man betaler sikkert halvparten av prisen av hva butikken tar.

Desverre er det slik at mange dyrebutikker har absolutt ingen eller svært lite erfaring så dem selger kar og fisk samme dag. Det tar vel rundt 5-6 uker før filtret ditt er ferdig innkjørt og det har gode bakterier og klar for fisk. Imellomtiden nå er det viktig for deg at du får tak i nitrit test og får sjekket dette hver dag til filtret er ferdig innkjørt. Eneste som hjelper mot å fjerne nitrit er vann skifte, vann skifte og vann skifte.
Plussmedlem
Velkommen inn Joakim....
Selv om guppy og neon skal ha ganske forskjellige verdier kan man klare å finne en mellomting, men det er likevel ikke ideelt.... En annen ting er at neontetra er RÅ på å spise yngel, til tross for sin lille størrelse og ufarlige utseende....

Du kommer til å få masse råd her inne. Noen gode, noen ikke fullt så gode.... Fordelen er at man lærer av alle....
Som Cathy sier blir man aldri utlært, nettopp det er noe som er gøy med hobbyen.....
Takk for det milo
Er vel derfor jeg meldte inn her så jeg kan få litt mer "lære" om div viktige ting man skal kunne. Skal også ordne meg ett 260 liters akvarie jeg skal ha som "oppussingsobjekt" (innrede ol) så er greit å vite litt. Det nye karret skal være fresht med noen råe fisk da dette skal stå på tattoo rommet mitt når vi flytter inn i det nye huset våres til sommeren der har vi også ett innebygd akvarie i veggen mellom spisestue på litt over 1000 liter så dette kan bli morro
Men tør ikke ta i bruk det store i veggen før jeg vet litt mer om dette da
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap