Dårlig futt i am-top pumpe

Jeg har en am-top 3336. Jeg har brukt den i ca 2 mnd. Nå er det liten fart på vannet som kommer ut fra pumpa. Jeg har tatt opp pumpa, og skylt den filtermatta som ligger øverst (i akavarievann) uten at det ble noe særlig bedre.
Jeg sjekket ikke steinene som ligger i kurvene nedover ettersom jeg regnet med at grumset ble fanget opp av matta på toppen.

Jeg ser det har begynt å gro alger/guffe inne i slangen både tur, og returslangene. Skal disse kobles av og renses??

Fint hvis noen kan komme med noen råd.

Slik det er nå så vurderer jeg nesten å kjøpe meg ei innvendig pumpe i tillegg så jeg får litt strøm i vannet igjen.

Akvariet er på 250 liter.

Morten.
Har selv en 3336 i en 70 liter og 2 x 3338 i en 530 liter, alle tre gir dårlig sirklasjon.
Jeg satt inn en sirklasjonspumpe på 3000 l/t i 530 for å få litt ekstra sirklasjon
Plussmedlem
Når jeg bruker AmTop så modder jeg de litt. Jeg er ikke avhengig av krystallklart vann. Derfor kaster jeg den hvite, tynne matta som skal ligge på toppen, den bare tetter seg hele tiden uansett. Isteden legger jeg den svarte matta på topp og skjærer til en grov blåmatte som jeg legger i bunnen.... Hatt god driftstid på de på denne måten.

Men...
Jeg ville aldri brukt en 3336 i en 250. For liten. Fra 160 liter og opp bruker jeg 3338. Mye bedre, og det er ikke såå stor prisforskjell....
milo
Når jeg bruker AmTop så modder jeg de litt. Jeg er ikke avhengig av krystallklart vann. Derfor kaster jeg den hvite, tynne matta som skal ligge på toppen, den bare tetter seg hele tiden uansett. Isteden legger jeg den svarte matta på topp og skjærer til en grov blåmatte som jeg legger i bunnen.... Hatt god driftstid på de på denne måten. Men... Jeg ville aldri brukt en 3336 i en 250. For liten. Fra 160 liter og opp bruker jeg 3338. Mye bedre, og det er ikke såå stor prisforskjell....



Hallo.
"godt" å høre at flere har opplevd dårlig sirkulasjon på disse pumpene. Jeg startet med ett 130 liters kar, derfor har jeg den pumpa som jeg har. Det var en som ville bytte 130 liter mot 250 liter.. så da var jeg ikke vond å be
det spørs vel om jeg må kjøpe meg ei pumpe til...

Tak for svarene.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap