Overgang til større akvarium

Hei,

Jeg arvet rett før jul et akvarium på 60L som jeg først synes var en grei størrelse. Akvariet hadde tre zebraciclider og to ancistrus som beboere fra før, men jeg var nødt til å gi bort ciclidene da de hadde vokst seg for store for karet og var territorielle mot hverandre.
Sjekket opp hvilke fisker jeg kan ha i et 60L akvarium og skjønner nå at utvalget begrenser seg (forståelig nok) så nå har jeg blitt tatt av litersyken og søker råd her.

#1; Hva må jeg se etter om jeg kjøper akvarium brukt? og er dette anbefalt?

#2; er det mulig å korte ned innkjøringstiden i et nytt kar om jeg allerede har et fungerende kar stående i stuen(f.eks, overføring av vann for å øke bakteriefloraen)?
Om jeg handler et brukt kar må jeg behandle det som et helt nytt kar (og det har stårr med vann, eller om det har stått tørt en stund)

#3; Jeg har fått tilbud om en skikkelig "grisepris" på et 800L kar, men jeg er redd dette blir å ta seg vann over hodet som mitt andre akvarium da jeg har hatt det første i snaut 2uker. Lønner det seg heller å gå for et 240L eller 350L?


Setter pris på om noen kan hjelpe meg litt på vei

Joe

Heisann
Hva slags fisk har du tenkt til og holde i fremtiden ?


Jo større et kar er, jo enklere er det og drifte og holde stabilt.

Du gjør nok lurt i og ta med vannet fra det andre karet og filteret/evt guggen opp i det nye for en litt raskere start. Men 60 liter i et 800 liters kar er ikke akkurat mye :P

Jeg har akkurat satt opp et 960l i stuen selv og skal muligens til Sverige og hente fisk i dag. Jeg er usikker på hvor stor faren for f.eks nitritt er i så store kar. Om det er like viktig med innkjøring i denne dimensjonen. Noen med erfaring her ?

På så store kar er det viktig med god filtrering. Jeg kjører 1 Fluval fx5 + et stort innvendig filter nå, men skal kjøpe en fx5 til for og være helt sikker.

Mvh
Kenneth
Plussmedlem
Når jeg startet opp for fullt igjen for noen år siden, hadde jeg bestemt meg for et kar på rundt 200-250liter. Begynte å lete etter et slikt. For dyrt, for langt å kjøre, solgt, for dyrt osv..... Endte med et 600liter som jeg fikk billig og angret aldri et sekund....
Egentlig 240- 350-800 liter... Jobben karet krever er ikke så veldig forskjellig. Større mengder vann ved vannbytte og derfor litt lenger tid, men ved et fungerende kar blir jobben ellers ganske lik.
Overføring av vann har ikke så mye for seg, siden de gode bakteriene ikke flyter rundt i vannet. det beste er filtermedier fra et fungerende kar...altså et som er godt og vel innkjørt.
Hvis du kjøper brukt og karet er i drift, bruker du filtermedier derfra. Er det tørt, blir det å betrakte som et nytt kar.
Hei.

Jeg byttet fra 130 til 250 liter på en kveld. Det nye står på samme plassen som det gamle gjorde. Jeg tok med meg mest mulig vann fra det gamle akvariet. Det gikk veldig fint. Alle fiskene overlevde. Jeg har ikke plass til større akvarium, men hadde muligheten bydd seg, så er det ikke umulig at jeg hadde kjøpt ett større.

Hvis du kjøper ett brukt akvarium, så kan det være lurt å sjekke silikonen i hjørner og kanter. På eldre kar kan den slippe litt, og bli tørr.

Morten
Enn så lenge har jeg ikke kartlagt helt hvilke arter jeg skal holde. Synes i grunn ciclider og oscar er stilige å se på, men så er det jo litt problematisk med predasjon på andre fisk og terretoriell aggresjon med disse artene om jeg ønsker å holde noen mindre stimfisker også.

jeg har bestemt meg for å hente et 450L juwel rio i dag eller i morgen ettermiddag. Påfylling og slikt får jeg ikke gjort før lønnen tikker inn(jula koster for mye), men bør jeg ha i noe vann mens jeg venter på å kjøpe sand, planter osv? Eller vil ikke dette ha noe for seg?
Planen er å la dette kjøre seg inn også overføre fiskene når det nye karet er klart.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap