Alger

Hei. Har fått grønne alger på veeldig kort tid i mitt 60 liters akvarie. I morgen skal det to knurrmaller i dette kåret. Så mitt spørsmål er, må jeg vaske det og bytte vann, eller går det greit?
Dersom det er algene du tenker på går nok det greit, om filter er innkjørt og vannverdier ellers er i orden. Er usikker på hva du mener med å vaske? Skrape eller gni vekk alger er noe du må belage deg på å gjøre med gjevne mellomrom om akvariet skal se fint ut.
Må si jeg er litt usikker på hva du mener med vaske.

1.Dersom du mener "Vaske" med å tappe ut vannet, og frem med såpe og skrubb så vil dette frarådes sterkt, både fordi at når du tapper du vannet så vil innkjøringen være bortkastet og akvariet levende organismer(Planter,Fisk,andre dyr) ikke tåler kjemikaliene som er i vaskeprdukter, og du klarer ikke å skylle akvariet nokk til å fjerne det.

2.Dersom du tenker på å skrape bort algene med en en algeskraper, så kan det være en grei ide. Det er noe du må regne med å gjøre ofte(alt fra ukentlig til månedlig) og bør være en del av den regelmesige vedlikeholden av akvariet. Vis du ikke har algeskraper så bør du kjøpe det. Noen mener "alge magnet" er det beste, mens andre mener dette ødelegger glasset og derfor har en vanlig skrape som de skraper glasset med, dette er jo smak og behag hva du velger. Jeg synes algemagnet er det greieste da slipper du å ta hånden unødvendig i karet og ungår å stresse fisken unødvendig mye.
Bytte vann? tenker du da vanlig delvansbytte? dette er noe du bør gjøre ofte(alt fra engang i uken til 1-3ganger i måneden) da fjerner du nitritt(og andre skadelige stoffer i vannet) og du fjerner overflødig næring i vannet slik at algene får mindre næring derfor ikke vokser like raskt.

Du kan lese mer om alger Her

Lykke til

PS: en god akvariebok er veldig greit å ha(sjekk din lokale bokhandler)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap