Corydoras og moskito-rasbora sammen med kampfisk?

Hei,

vi leser oss sårøyde, men er fortsatt fryktelig forvirrede. Hvis noen vil se over planene våre før vi kjøper fisk blir vi (og fiskene!) veldig takknemlige.




Springvannet vårt har den siste uken hatt pH nær 7, ryktene sier at det synker noe om sommeren og høsten. Vanntemperaturen la seg rundt 23 grader før vi slo på varmekolben. Såvidt jeg kan se i fiskebasen her er det lite å velge mellom før vi skrur opp temperaturen og ned pH. Er det eikebladekstrakt som er best til å senke pH? Vil det bli for store svingninger i pH hvis vi forsøker å senke den med f.eks. røtter iakvariet?

Etter mye frem og tilbake har vi (les: Åtteåringen som eier akvariet) lyst på moskito rasbora, en eller to typer corydoras og helst en kmpfisk også. Vil kampfisken spise opp moskitoene? Vil den angripe coryene? Er det dumt å blande to sorter cory? Er det bestemte typer cory vi skal lete etter/ligge unna? Hvilken art bør vi sette inn først?

Det ser ut som om det har flyttet inn en sandsnegl sammen med plantene. Vil den overleve innkjøringen? Bør vi prøve å finne den igjen for å ta vare på den? Bør vi prøve å bli kvitt den?
En ting til
Vi bør vel starte med få fisk, men både moskito og corydoras trives best i flokk. Tenker vi rett hvis vi antar at det beste likevel er å starte med "en halv stim"?
Hei. Det er mange måter å senke phen. Selv øker jeg den så jeg er ingen ekspert på sending. Men eikebark ekstrakt, Mangrove røtte, catappa blader og torv er noen måter man kan senke på. Hvor stort er akvariet?

På Corydoras sida vet jeg ikke så mye ennå. Så hvilke arter som er "best/verst" tør jeg ikke si.

Kampfisker er så forskjellige, vår Kampfisk går med reker, moskitoer og små yngel. Rører ingenting. Mens andre har jeg hørt skal ta alt. Så der er det nok individuelle forskjeller.

Har du/dere flere karr? Eller kjenner noen som har ett akvarie som har vært i drift lenge? I så fall så kunne kanskje filterguffe vært en løsning?
Innkjøring med salmi er også en løsning
PH kan senkes med bittelitt eddik i hver bøtte under vannskifte også.

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=60669&message_id=494552#494552
Ja, eddik kan brukes...men hva resultatet blir er helt avhengig av det totale miljøet i akvariet. Sjansen er stor for at pH ganske raskt vil bufre seg tilbake til den opprinnelige.

Men i de fleste tilfeller (som jeg har opplevd) vil kranvann på 7 krype nedover når karet er innkjørt, fordi selve nitratsyklusen i seg selv produserer H+ ioner.

Når det gjelder cory, så er det vel ikke så viktig hvilke(n) art(er) dere velger, så lenge det ikke er de store langsnutene. Men velg arter som passer både temperaturmessig og pH-messig...noen arter trives best ved lave temperaturer, mens andre helst vil ha det varmere. Dog kan de fleste artene trives bra i pH mellom 6.5 og 7.
Hva er grunnen til at PH stiger raskere igjen etter senking med eddik enn etter senking med torv eller annet?
Jeg sier ikke at det nødvendigvis stiger raskere, jeg sier at HVIS forholdene ligger slik til rette så vil det stige. Alt kommer an på buffer-evnen til vannet.
En annen ting er at syrer er forskjellige, og dermed kan få ulike innvirkninger på andre forhold i akvariet. Bruker man f.eks. fosfosyreholdige pH+ produkter, vil konsekvensene bli annerledes enn ren eddiksyre (som tilfører lite annet enn H+ ioner). Dvs. at butikk-produkter ofte inneholder buffersystemer for å holde pH lav, mens eddik ikke gjør det.
Takk for råd, alle sammen.

Akvariet er 120 liter, men høyere og kortere enn mange andre 120-litere. Vi bruker salmi, men har egentlig god tid - det tar ekstra lang tid å lese seg opp når all informasjon skal formidles videre på en slik måte at åtteåringen blir i stand til å forstå og ta riktige valg.

Jeg noterer meg eddik siden vi allerde har det i huset, men krysser fingrene for at vannet stabiliserer seg på lavere pH. Hvis det i tillegg stemmer at kranvannet er surere i sommerhalvåret er det jo ikke så mye som skal til.
Are
Kampfisker er så forskjellige, vår Kampfisk går med reker, moskitoer og små yngel. Rører ingenting. Mens andre har jeg hørt skal ta alt. Så der er det nok individuelle forskjeller.


Er det noen måte å finne ut hvilke kampfisk som passer sammen med moskito? Er det dårlig gjort å prøve og se? Er det vanskelig å få solgt/gitt bort kampfisken hvis det ikke fungerer?
Det beste er vel å ha ett karr nr 2. Så kan man flytte Kampfisken hvis det ikke går.
Jeg har moskitoer og kampfisk sammen uten problem.
Bruker steins eikebark ekstrakt fra webzoo (se link under) for å senke ph'n i noen av karene og det funker helt topp. Ellers har jeg også endel røtter og eikeblader i de karene. Ph'n min ligger på 7 i springen og det er veldig lett å holde den stabil nede med eikebark ekstrakt'n.
flott, Cathy.

Tror sjefen (åtteåringen) har bestemt seg for å prøve.

Hvis vi har sortert informasjonen rett, er det best å starte med noen få cory av en type vi er rimelig sikre på å få tak i flere av etter noen uker.

Deretter leger vi til rasbora når vi er sikre på at filterbakteriene kunne hamle opp med coryene. Rasbora tåler visst enda mindre nitritt enn de to andre. Kanskje bør vi dele opp denne gruppen også? Får se hvor mange jenta får råd til

Kampfisken kommer til slutt. 1) Fordi det ser ut til å ha gått bedre for andre å sette betta inn til småfisk enn å sette småfisk inn til betta. 2) For å vente på at plantene vokser til og lager flere gjemmesteder.

(Og takk igjen til alle som skriver rundt omkring på AF og sørger for at god informasjon dukker opp tidlig i alle google-søk: Uten dere kunne en Black Ghost kalt Justin Bieber endt opp i en gullfiskbolle under juletreet mitt).

Psst dersom turen til akvariebutikken ikke er det aller viktigste, anbefaler jeg som alltid å kjøpe av privatpersoner. Friskere, bedre tilpassede fisk nesten hver gang. Ta en titt i rubrikkannonsene!
Det tror jeg mange er enige med deg i, Trix. Men du har visst også skjønt at for åtteåringen blir det en opplevelse å plukke ut fisk i en av butikkene hun har kikket på hele høsten mens hun ønsket seg akvarium.

Regner med at vi følger rådet ditt etter hvert, men de første fisene får hun bestemme over helt selv





Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap