Hva i alle dagar gjer eg no?

som første gangs akvarieeiger er eg veldig fornøyd med hvordan de første månedene har gått. Etter at vannverdiene var stabile har fisken kommet i, litt etter litt. Først fire ancictrus sp, deretter 10 praktbarber. videre fire pansermaller. Og det siste innslaget; fire perlegurami. fine fisk som jeg kjøpte på søndag, altså for tre dager siden. allerede tirsdag ser vi at en av hannene bygger skumrede, og i dag er han og hans rognfulle make i ferd med å legge egg i skummet. dette er jeg overhode ikke forberedt på. trodde slikt tok myyyye lengre tid?
så til spm: hjelp, hva gjør jeg med dette?
eg gjorde ingenting. lot naturen gå sin gang, og skummet forsvann før fred og harmoni rådde. Så.... begynte han på igjen. og det må han vel få lov til. problemet er at den andre hannen gjemmer seg bak rota heile tida, og nesten ikkje spiser. kan han sulta ihel? kva bør eg gjør? tips mottas med takk!
Hvor stort er akvariet, og har du mange planter i det?
Gunnveig Åkre
problemet er at den andre hannen gjemmer seg bak rota heile tida, og nesten ikkje spiser. kan han sulta ihel? kva bør eg gjør? tips mottas med takk!


Jeg regner med at du kjøpte 2 hanner og 2 hunner. Det som kan skje er at den ene hannen blir domminerende og vil være sjef. Da jager den bort den andre hannen. Normalt er ikke dette noe stort problem alt ettersom hvor stort akvariet er. Ved stort akvarie så er det plass til 2 hanner. Så hva du kan gjøre avhenger egentlig av hvor stort akvarie du har. Du kan kvitte deg med en han eller du kan ta bort den dominerende hannen en periode for så å se om den andre hannen kommer tilbake og slutter å gjemme seg (da vet du ihverfall at den ikke er syk).

240 l. har ganske mange planter.
"Ganske mange" sier meg ikke så mye.

Men du har garantert plass til mer, og jeg tipper at guramiene ville satt pris på det.
nei, det var ikkje det mest nøyaktige svaret
Eg har tolv planter, bare to av dei er lave, fire er ganske store etter kvart. Dei sprer seg ganske godt sjølv, så hadde egentlig tenkt å la dei spre seg sjølv. Dumt dette kanskje?
dersom eg må ta utav den eine hannen, må eg då også fjerne ei ho? Og kvar kan eg gjera av dei? Tar butikken imot dei att? Eg har bare eitt akvarium.
Noen butikker tar imot, andre ikke. Så du får bare spørre. Ellers går det jo an å selge den/gi den bort på rubrikkannonse her inne. Et alternativ er jo ett akvarium til , hehe.. (men pass deg for litersjuka..)Mange rimelige bruktakvarier å få kjøpt, og får du yngel trenger du jo snart ett til uansett
Om den andre hua går bra med de to, så kan den jo bare bli der.
Gunnveig Åkre
dersom eg må ta utav den eine hannen, må eg då også fjerne ei ho? Og kvar kan eg gjera av dei? Tar butikken imot dei att? Eg har bare eitt akvarium.


Du kan fint ha bare en han og flere hunner. Det er ikke noe problem. Det som er med Gurami er at de kan jage på hunnene, og med flere av ett kjønn så sprer en risikoen for at hunnen blir jaget til den dør. Selv hadde jeg en gang (riktignok når jeg var helt fersk med akvarie) en han og en hun blågurami. Det ente med at hannen jaget hunnen til den døde.
oi. ja det vil eg jo unngå. Men så vert eg også litt irritert, for dette hadde eg lest om før eg kjekk til butikken. Ba om å få to hoer og ein han, men vart anbefalt å kjøpe to av kvar fordi dei levde i par, og eg måtte unngå at den einde vart aleine...
Grrrrrrr.
I dag er forresten alt skummet vekk. Normalt? Får satse på at alt roar seg no då. Lar det gå nokre dagar. Derom han begynner på igjen får eg gi vekk den eine.
Takk for alle svar!
Barber er notoriske eggtyver..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap