Første akvarium, hjelp?

God dag!

Jeg har nettopp kjøpt et Fluval Spec 19 liters akvarie, med planer om å ha en kampfisk og noen gule reker, samt "gulrotgress" og "dverghårgress" (disse skal visst være enkle planter?).

Foreløpig har jeg ikke kjøpt annet utstyr enn selve akvariet og en varmekolbe, og etter å ha lest på nettet og i bøker, og snakker med folk i dyrebutikker (og fått veldig motstridende råd...), temmelig forvirret. Noen som kan hjelpe?

1. Er innkjøring med Salmi et fornuftig alternativ? Hvor mye bruker jeg i så fall pr gang, og hvor ofte?
Jeg har en bekjent med akvarie, som sikkert kunne gitt meg litt grums fra deres filter, men jeg aner ingenting om dette akvariets tilstand mtp evt sykdom osv. Bør jeg styre unna og heller lage min egen bakteriehær?

2. Hvilke vannverdier bør måles, og hvilket nivå bør de være på, før det er trygt å sette inn en kampfisk og noen reker?

3. Hva slags bunnmateriale bør jeg bruke? Har lest om forskjellige typer, og forstår at det finnes spesielle typer grus/sand som er tilsatt næring for planter. Bør jeg gå for noe slikt, fremfor "vanlig" grus/sand?

4. Bør jeg tilsette vannforbedringsprodukter i vannet, når akvariet er i gang og det er på tide å begynne med jevnlige vannbytter?


Plussmedlem
For det første....
Kampfisk + reker = smatt, smatt, mett kampfisk....

1) Salmi kan jeg ikke, det får andre ta.
Ingenting i veien for å få filtergrums fra andre, og hvis det er folk du kjenner bør de jo være ærlige nok til å si det om de har sykdom.

3) De fleste bruker bare vanlig sand. Gjerne fra Jula eller Biltame, siden denne funker utmerket til akvariebruk. Nå er det jo ikke noe stort kar du skal ha, dermed blir heller ikke den kostnaden så stor uansett.

4) Vanligvis trenger man ikke å tilsette så mye, men det kan noen ganger komme an på vannkvaliteten du har i springen. Er du tilsluttet offentlig vann er det stort sett greit, mens brønnvann kan inneholde stoffer som blant annet reker ikke liker.
Salmi-innkjøring kan heller ikke jeg noe om, men du finner en artikkel om emnet her
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap