Tror slørhalen min har fått bukvannsott!

Har hatt de to slørhalene mine i 3 år, og spesielt den ene absorberer alt som har med sykdom å gjøre. Den har hatt finnråte, hvitprikk og nå bukvannsott. Vannkvaliteten har vært fin, da jeg regelmessing har testa. De er oppi en 63l stort akvarie, men pumpe og varmekolbe. Bytter rundt 30-50% av vannet en gang i uken/annen hver uke. Den andre er helt frisk, og har kun hatt hvitprikk én gang ila tre år.

Vi har vært vekke litt over en uke og la en helgetablett oppi til slørhalene + 7 svarte tetra og to små algespisere. La 3 helgetabletter oppi til 90l sammen med 20-25 småfisk, da vi kom tilbake var det fremdeles mye igjen av tablettene i 90l men ikke hos slørhalene. Misstenker at den ene grisen har bare slukt den da den begynte å minke på str. Brukte den type tablett som er avlang og brun, som en forvokst pellets. Har ikke navnet på den her..

Så nå ligger den på siden, og skjellene spriker som en ballongfisk, buler ut på ene siden, og gisper etter luft...vann. Vi har nå vært hjemme i 3 dager, og har ikke lagt merke til noen av de andre symtpomene før nå, da den ser ut til å være på stadie 4. Har prøvd å ta et kjapt saltbad med den i 30-40 min, uten noe endring. Har lagt den i en stor bolle for seg selv, da den ene algefisken begynte å slurpe på den og ikke ville la den ligge i fred.. Hva skal jeg gjøre? Er det noe mer som kan bli gjort før jeg tyr til nellikolje.. Har hatt den så lenge, vil ikke gi slipp på den neda..
Bilder
Her er bilde av den nå, litt dårlig symptombilde. La oppi en skillpadde så den kunne lene seg på og ikke ligger over på siden.
63 liter er i utgangspunktet for lite for gullfisk. De bør ha 200 liter eller mer.

Helgetabletter er etter min mening bare svindel som ødelegger vannkvaliteten. Det gjelder i hvert fall de helgetablettene jeg har vært borti, men jeg vet ikke hvilken type det er du har.

Når fisken er så syk som du beskriver, er det ikke mye håp, dessverre. Kan bare ønske deg lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap