Kjøkkenbenkakvaristen! tar gjerne i mot hjelp!

Hei! Trenger gjerne noen tips!

Har tidligere hatt akvarier på 60-70liter, men nå synes jeg det blir litt mye jobb og det tar for mye plass. Kampfisk og gullfisk i bolle (hver for seg ja!) har jeg prøvd, men de blir litt kjedelige synes jeg.

Har nå funnet fram mitt gamle 20 liters akvarie. Tidligere fylte jeg opp med sand fra europris, 2-3 planter og tømte fisken oppi samme dag. Og det gikk overraskende bra! Måtte gi bort fiskene etter 4 år pga flytting. Etter litt lesing på forumet her inne ser jeg at jeg sikkert har vært ganske heldig med denne fremgangsmåten, så denne gangen skal jeg for sikkerhetsskyld gjøre det på den riktige måten!


Jeg leser flere i tråder at 20 liter kun egner seg til yngel.. Meeen kan jeg ikke ha noen små fargerike fisker i dette? Tar gjerne i mot tips til type fisk og antall.


Ny sand og planter står på onsdagens handleliste, men hvilken størrelse skal jeg ha på sanden? Tenker selv at jeg vil ha 3-8mm da jeg synes det er enklest, men mulig fisken vil ha mindre? Og har farge noe å si?

Også har jeg bestemt meg for å prøve salmiakkmetoden, men finner ikke ut hvor mye jeg skal ha oppi og hvor lenge jeg skal vente. Går ut i fra at alt minus fisk skal være i akvariet under innkjøringen?

Har bestilt meg PH-måler, men hvordan måler jeg NO4 og Kh? Og er det nødvendig? Og hva bør verdiene være på?




Beklager spørsmål som sikkert er spurt mange ganger i forumet tidligere, men de fleste svar jeg finner er til et spesielt medlem, så jeg tør ikke satse på at det går bra hos meg. Takker for alle svar!
Noen rasbora arter er utrolig flotte og blir ikke særlig store. Om du søker på rasbora i søkelinjen, vil du få mange hits

Viktig og måle er ph, nitrit og nitrat. Når nitraten er i null og nitraten har begynt og hope seg opp så er karet i gang.
Ahh takk! Leser meg ihjel på forumet, så vet snart ikke hva jeg skal gjøre, blir så forvirret!
Hvordan er vannet ditt i krana? hvilken ph har det? hva er de andre verdiene på vannet. vanskeligere, men ikke umulig og holde verdiene stabile. når sand, planter og røtter er på plass er det ikke så mye vann som går oppi, og kanskje du burde prøve deg på et reke kar istedet? Masse morro og lese her på akvaforum, fortsett med det. Vil også anbefale deg å melde deg inn i en akvarieklubb. og til slutt. vannbytte, vannbytte og vannbytte.
Har ikke mottatt dette måle-stæsjet ennå, men det kommer nok i løpet av uka. Skal måle da!

Får frysninger (ikke av den gode sorten) av reker, snegler og den slags. Ingenting av det som taler til meg. Er ikke ute etter å ha så mye fisk oppi der altså, vil bare ha litt bevegelse og liv, og gjerne med farger. Etter forslaget med Rasbora over, så har jeg googlet og forelsket meg i Galaxy og Smaragd. Er det overkommelig og ha 4-6 slike? Og har valg av sand (farge, størrelse) noen stor betydning for fisken? Og er røtter, eller stener det beste i slike nanokar? Begge deler kanskje?
Hva med rubintetra? De blir knappe 2 cm visstnok, så da kan du sikkert ha flere enn 4 stk. 4 stk stimfisk blir fort litt kjedelig både for akvarist og fisk. Du kunne sikkert hatt 10 stk av de ellernoe, tror jeg
Søk på Rasbora i fiskebasen, du finner den under fanen Kunnskap øverst til venstre. Da vil du få opp 87 forskjellige rasboraarter. Se på de bildene du har der og se om du finner dine.
Det har jeg gjort. Søkt på rasbora og papegøye. Sjekket alle bildene og søkt opp bilder av alle de som manglet. Ingen av disse. Og slik jeg forstår har rasbora en liten spiss ryggfinne midt på ryggen, sånn hai-lignende. Denne jeg har bestilt har en "blafrende" finne langs hele oversiden. Skulle gjerne lagt ut bilde, men de kommer ikke før i februar.
Innkjøring godt i gang, men plantene trives ikke..
Dag 32 i innkjøringen. Fiskeløs, men med litt foring en gang i uka.
Nitritt er, og har hele tiden vært, null. Ph-strips viser 7, kanskje opptil 7,2. Temp er 26-27. Men plantene trives ikke! Skal jeg kjøre på med noe plantenæring, jeg har ikke hatt i noe slikt. De har et tynt "hårete" grå/brunt belegg på oversiden, undersiden er knallgrønn og fin! Vet dessverre ikke hvilke typer planter dette er, da de var de eneste min lokale dyrebutikk hadde og ingen hadde navn..

What to do?

Og når nitritt er fin etter 32 dager hvor lenge til må jeg vente til fiskeinnflytting?



Venter fortsatt på ph-dråpemåler, men akvasia drøyer med levering!
Og lyset er på fra 10.00-18.00. For mye? For lite? Vanskelig!
Med litt foring en gang i uka, er det ikke sikkert at du har kommet i gang med innkjøringen, men det er vanskelig å vite sikkert basert på så lite info.
Har du målt ammoniakk? Hvordan har den utviklet seg? Har du målt nitrat og i så fall med hvilket resultat?

Null nitritt hele tiden virker ikke gunstig. Med et normalt forløp burde du hatt en opphoping først av ammoniakk, deretter en utflating av dette i takt med en økende nitrittkonsentrasjon. Når nitritt holder seg på et høyt nivå samtidig som du fortsetter å fore, skal det bet at noe nitritt omdannes til nitrat. I ditt tilfelle bør nitrat være høy, men vanskelig å so hvor høy. Skal jeg tippe, bør nitrat ligge på godt over 100, kanskje 150 (jeg målte 200 under min første innkjøring, men det var med salmiakk).

Dersom nitratmengden hos deg er lav, vil jeg anta at innkjøringen ikke har vært vellykket.
Uff da.. Skal jeg fore mer da? Leste her inne at en gang i uka var gunstig. Er nitrat GH? Venter også på test for GH og KH. Tips til nettbutikker som faktisk levere varene?
Nei nei nei. Nitrat er jo No3, sorry! Går i surr!

Skal skyndte meg å bestille den også!
Du bør ha en bakteriemengde etter ferdig innkjøring som er tilnærmet så stor som nødvendig for å bryte ned avfallsstoffer fra fisk, råtnende plantedeler og eventuelle rester av for. Ved å ha i litt for en gang pr uke simulerer du ikke akkurat de forholdene du kommer til å ha med fisk som skal fores daglig. Selvsagt spiser ikke noen rasbora hemningsløse mengder mat, men litt hver dag får de jo.

Om du har flere bakterier enn det som normal drift av akvariet kan gi næring til, betyr ingen ting. Overflødige bakterier dør ut uten at du merker noe til det. Altså er det bedre å være på den sikre siden.

En liten stim rasbora gir ikke store mengder avfallsstoffer, men det er jo heller ikke mange liter vann de skal gå i.

Sjekk ammoniakk (NH374), nitritt (NO2), nitrat (NO3) og pH.

KH og GH er også bra å kjenne, de bør med et så lite kar ligge innenfor trivselsområdet til fiskene du har bestilt, ettersom det kan være en risikosport å ville forandre mye på vannverdier i et så lite kar. Disse er det i alle fall svært vanskelig å gjøre noe med dersom den er for høy. For lav er lettere.

pH har en tendens til å synke i løpet av innkjøringen og blir den for lav (under 6, ned mot 5) vil prosessen stoppe opp. pH kan økes med litt (og i et 20 liters kar vil det si svært lite) med pH+ fra en nettbutikk.

Prøv webzoo eller aquamanias.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap