Gurami napper i eplesneglen

Jeg trodde dvergguramier var fredelige fisker?? Men de er ikke snille med eplesneglen min i det hele tatt.. de nærmest følger etter den hele tiden å "spiser" på antenne/følehornene.. Eplesneglen har blitt nervøs og skvetten og spiser nesten ikke. Har tatt den ut i en plastboks med akvarievann, for at den skal får fred til å spise.
Jeg har ett lite akvarium som jeg kan sette opp, for planen var å kjøpe 2 snegler til. Men kan jo ikke ha de sammen med guramiene tydeligvis
Andre som har opplevd dette?
Tentaklene til eplesnegler er dessverre lette offer for de fleste fisk. Guramier, ciklider og tannkarper, samt en del tetraer og rasboraer er de verste. For ikke å glemme praktbotiaer, men de eter jo hele sneglen også da.

De som lar eplesneglene være i fred, er stort sett fisk som ikke primært jakter med synet, ikke er territorielle, og ikke eter snegler i naturen.

Pansermaller og små stimfisk er vel kanskje det som passer best sammen med eplesnegler. Hvis karet er tungt beplantet, kan nok også det med litt flaks hjelpe litt på.
Takk for svar!

Jeg har sommerfuglciklider oppi samme karet, men de bryr seg ikke om den i det hele.. Har 2 ancistruser også som "vasker" skallet for den, men tror ikke det er så populært egentlig :P
Nei, jeg får bare sette opp det lille akvariet mitt..
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap