Overgang til større brukt akvarium

Heisann. Har nå gått over fra 60 liter til 160 liter. Dette akvariumet var brukt.
Vasket det flere ganger med godt varmt vann. Fylte det så opp med vannet som var i 60 literen pga bakteriefloraen som allerede er der, og bruker samme pumpe, slik at jeg slapp all den innkjøringen som må gjøres med nytt akvarium.

Det jeg lurer på er om jeg kan ha Gurami og Sommerfuglciklider sammen?

Planen er å ha masse planter og skjulesteder, samt skiferstein jeg skal ha ved varmekolben til ciklidene. Har ikke kjøpt ciklidene enda da jeg vet at di kan være litt nervøse.

Har to stk perlegurami hann og hunn, men di har aldri kommet i lek, og lurer på hvorfor ikke?

Lurer på hva slags filter/pumpe du har ? Det høres ikke helt rett ut at et filter fra en 60-liter skal kunne drive en 160-liter.

Problemet med å ha sommerfugler sammen med guramiene er at ciklidene gjerne vil ha svært lav GH, mens guramiene foretrekker den høyere. Vet ikke hva slags vannverdier du har, men det kan kanskje gå å gjøre et kompromiss med GH rundt 5. Ikke helt ideelt, men kan fungere.
Hei, takk for svar. Joda pumpen går fra 60 liter til 180 liter, så det er ikke noe problem.
Ingen problemer oppstått med den enda, driver karet kjempebra og fiskene stortrives og har allerede blitt litt større etter di fikk ny "bolig"

PH- ligger mellom 6-7 så den er fin. Bor på Frøya, og her har vi en av di beste og reneste vannkildene.

Hva er GH?
GH er vannets totalhardhet.og angir hvor stor mengde oppløste mineralsalter det fins i vannet, først og fremst salter av kalsium og magnesium.
Hvis du har såpass lav pH i springen, er det sannsynlig at du også har lav GH. Dette kan være en medvirkende årsak til at guramiene ikke leker. Du bør kjøpe test for dette, slik at du kan ha GH-verdien under kontroll...særlig hvis du har tenkt på avl og/eller ciklider.

Stiller meg fremdeles tvilende til filteret, hva slags type er det ?
Vel, jeg selv synes PH er perfekt da det står at gurami skal ha mellom 6-7, og sommerfuglciklide mellom 5-6,5.

Det er EHEIM. Fungerer kjempebra, grunnen til at jeg ville bruke det nå i begynnelsen er pga bakteriene det har som fiskene er vant til.

Hva kan evt gå galt? ang, pumpen..

"Eheim" sier ikke så mye, jeg mente hvilken modell, da.

pH er nok ikke problemet, nei...det påstod jeg da heller ikke. GH, derimot...

Når det gjelder filteret, har det ikke så mye å gjøre med hva fiskene er vant til. Det har å gjøre med filterets kapasitet, som i praksis er en kombinasjon av hvor mye vann det kan "flytte" og hvor mye filter-medier det rommer. Et filter bør kunne sirkulere minst 3-4 ganger akvariets volum per time og ha nok filtermedier til å huse den nødvendige mengde bakterier. Hvis dette ikke oppfylles, risikerer man at det stadig forekommer nitritt og/eller ammoniakk i vannet, og det er absolutt ikke sunt for fiskene (kan gi fiskedød). Men jeg håper du holder kontroll på NH3/NH4 og NO2 med målinger ?
Tror det er EHEIM pick up 2010..

Nei, måler kun PH, har nå hatt di samme fiskene i to år
Fiskene er friske og viser seg fram fra sin beste side med sterke farger

Er ikke direkte ut etter lek og parring på fiskene, så di leker sikkert ikke pga at jeg ikke har flyteplanter..

Leste litt om det nå

Kansje vurdere å kjøpe meg det og se hva som skjer.

Har to gull gurami hunner også, og di driver å leker med hverandre, prøver å parre med hverandre, tror ikke di skjønner helt at di begge er hunner Snodig..
Eheim Pick-up 2010 pumper max 400 liter per time med filtermedier i. Det har kun 330 cm3 filtermedievolum, som består av kun skumpatron. Så det er i underkant for et 160-liters akvarium, etter min mening. Til sammenligning har jeg bl.a. et 120-liters med et utvendig Eheim 2222 som pumper omtrent samme mengde vann men har et filtervolum på 2300 cm3 som består av både fysisk og biologisk filtermateriale.

Men hvis du har lite fisk og bytter vann ofte, går det kanskje bra. Dog vil jeg absolutt anbefale at du innimellom måler mer enn bare pH...
Har ikke hatt noen problemer enda vertfall. Har fire stk fisk i det, og jeg bytter halvparten av vannet hver uke

Takk for alle tips
Når produsenten hevder at et filter fungerer opp til 160 liter, fungerer det i praksis opp til 80 liter. Du kan med andre ord trygt dele produsentens max-anbefaling på to, for å få et greit overslag over reell kapasitet. Eheim er kanskje ikke så ille som mange andre produsenter, men de er ikke mye bedre heller.

Det er forresten ingen bakterieflora å snakke om i vannet. Bakteriene lever i filteret, og til en viss grad i grusen, og på overflater.

Lykke til med nytt kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap