Hvor lenge må pumpa stå på i nytt akvarium?

Hei akvarister,

Jeg fikk nytt akvarium før jul og har fulgt alle råd om å la vannet "modne" før jeg slipper til fisken. Nå har akvariet stått med vann, grus og planter i tre uker. Så leste jeg i et innlegg her at pumpa spiller en viktig rolle i "modningen" av vannet. Den har jeg ikke hatt i akvariet i disse ukene, så nå lurer jeg på hvor lenge pumpa må stå på før jeg kan kjøpe fisk til akvariet?

På forhånd takk for tips!
Hei vill anbefale deg og lese deg opp på dette temaet før du setter fisk i karet.
Du kan lese litt her i linken: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
Eller du kan søke på innkjøring av akvarium.
Vennet trenger ikke noe "modning", det forfaller bare ved å stå urørlig i 3 uker. Det vi er ute etter er å få igang de filterbakterie-kulturene som trengs for å ivareta nedbrytningen av avfallsstoffer fra fisk og planter i akvariet. Dette kalles innkjøring. Hvis du søker på innkjøring her på forumet, vil du få opp masse stoff og forhåpentligvis lære nok om vannkjemi til at du kan bli en god akvarist
Hei!
Velkommen til en artig og givende hobby!


Det står mye nyttig her inne, så spander på deg noen timer med lesing, så er du bedre rustet for fremtiden.

Hvis du har noen bekjente i nærheten med et ferdig innkjørt akvarium, kan du få litt "filterguffe" av de for å forkorte prosessen litt.

Kjøp deg også noen testkits, så du kan følge med på utviklingen. Tetra sine dråpetester er nøyaktige nok og enkle i bruk.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så lønner det seg og ha oppi -små- mengder med fiskemat ca 1 gang i uken under innkjøring, så bakteriene har noe og leve av.

Uansett, lykke til! Det blir nok bra

Mvh
Kenneth
Så igjennom innlegget en gang til, ser at du ikke har hatt pumpen i.

Da må du sette i gang pumpen så fort som mulig. Det tar ca 4-6 uker å få denne innkjørt. Ved en "kickstart" med bakterier fra et annet akvarie går det noe raskere.


Mvh
Kenneth
TroffeKenneth
Kjøp deg også noen testkits, så du kan følge med på utviklingen. Tetra sine dråpetester er nøyaktige nok og enkle i bruk. Mvh Kenneth


Enig i at dråpetester for vannverdier er nødvendig og riktig, men er ikke enig i at Tetras test for nitritt, NO2, er nøyaktig nok.
Anbefaler absolutt JBLs test for NO2. Den er mye mer fingradert og man unngår å få for høy konsentrasjon av nitritt (giftig for fisk)
Ok, det var jeg ikke klar over. Takk for tipset, da skal jeg bestille meg en slik selv.

Mvh
Kenneth
Du kan kjøpe FilterStart
ente som piller eller som væske hiver oppi filteret og venter 2-3 dager og så skal du ha bakteriene som skal til for og kunne ha fisk i karet

Jeg vet det er mange her inne som mener dette bare er tull,
jeg har brukt det flere ganger og det har funket på mine kar, jeg bare nevner ett forslag til deg som går ann og bruke og som funket for meg. slike filterstarter får du på din lokale dyreforetning
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap