Skal sette opp et 125 l akvarium.

Noen ide til hvordan fisker jeg kan ha i det og hvor mange? Har lyst på fisker med litt farger.
Her kommer det veldig an på hva du er ute etter. Det lønner seg å lese litt f.eks her på Akvaforum først.

Det viktigste er å ha fisk som krever samme vannverdi. Du kan f.eks gå for levendefødere (f.eks Guppy, Platy, Sverddrake) og ha disse sammen med f.eks Ancistrus. Du kan også for Ciklide (f.eks Sommerfugl ciklide), men den krever en litt annen vannverdi. Det er også veldig fint med en stim Tetra fisk. Der er det mange å velge mellom. Men ett slag som er fargerik er f.eks Kardinaltetra eller Neontetra.

Noe av det viktigste mener jeg, er å ha sand som bunnlag. Da har du litt flere fiskeslag å velge mellom. Corydoras f.eks skal og må ha sand. Det samme er med Ciklide.

Med 125 liter så har du endel å velge mellom.
Fiskearter
Har hatt akvarie tidligere. Da hadde jeg guppi. Sverdrager . Ønsker en annen sammensetning denne gang. Takker for all svar og ider.
Det blir nesten som å spørre om hvilke retter du skal ha på et koldtbord. Smak og behag er forskjellig fra person til person. Dog bør du finne ut hvilke vannverdier du ønsker å ha, vann rett fra springen eller måle deg ihjel og tilsette som en gal, og deretter velge fisk som passer.

Selv har jeg sparket lit i en 125 liter igjen, som foreløpig er bebodd av:

Kardinaltetra (fin fargerik fisk som ofte skjønner at de er stimfisk
Corydoras Agassizii (artige krabater som roter rundt i sanda)
Siamesisk algespiser (rester fra forrige runde, og forfinet kanskje)

Det kommer nok noe mer, men hva er jeg litt usikker på enda. En håndfull snegler blir nok det neste. Etter det vet jeg ikke.

Hva man skal anbefale er som tidligere nevnt litt vanskelig, men uansett syns jeg du bør se på noen corydoras. De gjør bunnen på akvariet til noe helt annet.
Sandbunn
Har satt opp karet i går, med sandbunn. Blir vertfall en uke før det kommer fisk i den. Jobber med planlegge fisketyper mens jeg venter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap