Blir det fisk i akvariumene tro?

Hei,
Jeg er ganske fersk i akvariegamet, med tre akvarier. To stk 60-liter og et 240 liter.
Har ph på ca 7 og GH på ca 6, KH på ca 3. Har hatt stabile verdier lenge og skifter ca 30%vann en gang i uken.

Mitt store problem er at jet ikke klarer å bestemme meg for hvilke fisk jeg skal ha i akvariene, slik at de både trives sammen med tanke på vannverdier og lynne, samt at det er fisker som jeg "liker". Dermed står mine akvarier og er litt "tynt befolket"...

Så langt står akvariene slik:
60 liter: To voksne Albino ancistrus og tre ungdommer
60 liter: To voksne gule Ancistrus med sorte/blå øyne og noen av deres yngel + noen reker

240 liter: 2 scalare (den ene legger egg, men er veldig slem med sin medboer rundt egglegging. Enten er det to hunner, eller så er hun bare slem. Hun slipper han iallefall ikke nær eggene, blir så stresset og spiser de opp…)

Jeg har lyst på litt flere fisk i akvariene, slik at det blir litt liv, men det finnes så mye og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal sette de sammen slik at det blir bra for fisken.

Også har jeg litt ulike ønsker, som sikkert er med på å forsterke vanskene rundt dette valget-hehe. Det er vel grunnen til få fisk så langt:

-Jeg synes det er fryktelig spenende med egg og yngel, så det hadde vært fint om dette kan være mulig. (Har et ekstra 60 liter og 30 liter jeg kan sette opp til yngel isåfall)

-Jeg liker rolig fisk, som ikke "virrer" for mye. Ikke Sverddragere og Guppy

- Jeg liker fine farger som sommerfuglciclide og "eliotti" (?)

-Jeg liker scalare, men ikke at en blir mobbet, så jeg lurer på om det kan bli bedre med en eller to til? Vet at de helst skal være flere, men jeg vet ikke helt hvor mange i en 240l..

-Jeg liker Coridoras og synes adolfoi(?) er søte, og tror de kan fungere kanskje i det store karet?

Jeg liker ulike L-maller, men de må ikke bli for store (pga begrenset plass), og jeg ønsker ikke å mikse de ulike typene i ett kar, slik at de mikser seg.. Svak for ulike sort-hvite…

Vel- ja- som dere ser er ønskelisten lang og plassen ikke for stor… Derfor har jeg kost meg med de jeg har så langt. Men to scalarer i 240 liter er litt stusselig og barna vil gjerne se litt flere fisk.

Blir glad for alle innspill, dersom du sitter med noen erfaringer eller tanker som du føler for å dele

På forhånd takk.
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap