Vannbytte - praktisk spørsmål


Hvordan gjør dere det praktiske med vannbytte?
Lang slange til kjøkkenvasken? Tappe vann i en bøtte (og gå 50 ganger til et sluk for å helle ut) ....???
Det er sikkert mange som har smarte og praktiske rutiner!?

Hva med det nye vannet - bruker dere lunket vann fra springen, eller må det være kaldt vann som har stått og blitt litt lunket? (Kan vel ikke ha iskaldt springvann oppi akvariet). Er det nye 50 runder med bøtter for å få det oppi, eller hva gjør dere?


Plussmedlem
Hvis du bruker søk-funksjonen får du opp masse om dette....

For min del, slange inn og slange ut. Fra karet til sluket på badet og fra spring/kran til karet for å fylle på igjen.
Bruker en aqua vac av type. Bruker vann i fra vasken som holder ca samme temp som i karet. Vær obs på at noen typer fisk trenger mellom lagring av vann så vannet blir "luftet". Det hjelper mot svingninger i temp og ph under vannbytte.
Det kommer jo an på akvariets størrelse. Jeg skifter som regel ikke mer enn maks 1-2 bøtter av gangen i 125-180 Liter feks.
Og da bruker jeg bare å tappe vann fra akvariet med en enkel plastslange "slamsuger" med en slik pumpemekanisme på. Enkelt og greit.

Bruker vann rett fra krana og bruker bøtte, men jeg har privat brønn, har du offentlig vann bør det luftes pga klor og pga at vanntrykket skaper et trykk i vannet som kan gi fisk "dykkesyke". I privat brønn er det ikke et slikt vanntrykk.

Vann fra varmtvannsbereder eller lunkent vann er ikke helt trygt, men om du må bruke det så skal du først tømme varmtvannsberederen helt et par gangen for å få tømt ut alt slam og grums som ofte er på bunnen i slike beredere.

Men, for større akvarier og store vannskift må man selvsagt bruke vannslange rett fra kranen. Det er mer risikabelt i forhold til vannlekkasjer under vannbyttet med slange synes jeg, så det bruker jeg ikke. Fort gjort å få gulvet ødelagt av vann med denne hobbyen Hadde noen uhell med slange i fjor, men gudskelov sto de akvariene i kjelleren med sluk i gulvet.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap