Føler noe ikke er helt riktig, men hva?

Jeg har nylig startet opp et nytt akvarium(180) men med et godt innkjørt filter som har vært gående uten stopp i over 1 år. Jeg har 9corydoras, 8 synodontis nigriventis 3 sjokolademaller(ikke store) 3 humlemaller(1stor og 2 små) en banjomalle og en pilnebb(10cm). Jeg har bunnsubstrat for planter og co2. første gang jeg har hatt begge disse.
Problemet er at jeg føler alle sammen er veldig sky, spiser lite og puster noe mer en hva jeg er vant til. Corydorasene er mye å henter luft og holder seg nesten like mye i midtsjiktet som på bunn.Nigriventisene er veldig lite ute selv når lyset er av. Det er første gang jeg har nigrivetris så vet ikke om det er normalt? men vet at de er sky. Syns det tyder på noe som ikke er som det skal. jeg har testet GH,KH,PH og nitritt og de er som jeg vil de skal være. Jeg vil ha et akvarium der fisken min trives, og føler det ikke helt er der nå. Noe som har noen forslag?
Kan det være en innkjøringsprosess til fiskene blir vant til omgivelsene kanskje?
Filtere jeg har rommer 4 liter og har 400l/timen
Prøv å skape litt sirkulasjon i overflaten, bruker å hjelpe om corydorasen er mye oppe og snapper luft.
Ja takk for tipset. har funnet ut at det er visst en løsning ja. De fleste fiskene puster litt over det normale så en sirkulasjonspumpe i overflata vil vel hjelpe litt tror du ikke?
Du har mye overvekt på bunnlevende fisk. I tillegg har du ganske plasskrevende bunndekorasjoner. Kanskje de rett og slett føler seg usikre og trangbodde på grunn av dette ?
Går ut fra at du holder et våkent øye på vannverdier også ? Mye maller krever en del av filteret og sirkulasjonen, siden de ofte søpler mye.
hmm ja det er mulig det er det. Har prøvd å dekorer så det er mange skjuleplasser for fiskene men det kan være det blir noe for lite plass. vil først teste ut om mer sirkulasjon i overflaten, altså mer oksygen til dem kan virke før jeg begynner å fjerne noe fisk. kan jo være de blir mer vant til tilværelsen etterhvert. jeg får se men helt klart så vil jeg ha en akvariet der fisken trives.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap