Kampfisk

Hei,
vi har skaffet oss 240 l akvarie og har 1 kampfiskhann og 2 jenter. Vi tenkte også at vi kanskje kunne ha noen babyfisker. Hannen er veldig interessert i jentene virker det som. Pumpen i akvarie har vi snudd litt opp for å ha litt bevegelse i vannet (vi hadde litt problemer med vannkvaliteten i starten, men det har løst seg). Så leste jeg her nå at kampfisker lager skumreder. Er det da bedre å skaffe seg sånne kasser for å henge de oppi akvarie? Og nå kommer det dummeste av alle spørsmålene. :P Hvis vi setter jentene oppi denne kassen, legger de egg av seg selv? Eller må hannen også være med med en gang? Vi har ikke mye erfaring med det, så jeg håper det er noen som vet litt mer om det. Har prøvd å lese på wikipedia og finne artikler på google, men har ikke blitt helt smart av det heller. Så tenkte det er bedre å spørre noen, som vet litt mer om det.
I tillegg har vi også svertdrager og den ene jente har blitt ganske tjukk, så lurer på om hun kanskje vil legge egg. Det er en stor malle i akvarie også og den kommer jo til å spise de små fiskene og eggene sikkert også, så kassene må vi ha uansett, eller? Vi har et skip i akvarie, hvor de kan gjemme seg, så jeg vet ikke om det kanskje er nok til de? Hvis noen har forslag hva vi kan gjøre, hadde det vært kjempebra. Tusen takk at dere leste hele romanen her. Og takk for svar på forhånd.
Hei Har klart å få kampfisk til å avle tre ganger, men kun den siste gangen fikk jeg yngel til å leve opp. Kan dele min erfaring:

Utstyr du bør ha:
- Evt. En fødeboks (ikke nødvendig)
- Egne beholdere til hanner og hunner
- Ekstra akvarie (20-50L er stort nok)


1. La hannen gjøre seg kjent med akvariet og bygge skumrede i et par dager. Det er viktig å ha lite vannbevegelse for at kampfisken kan bygge skumrede. Nå er hunnene allerede oppi akvariet sammen med hannen hos deg, men det gjorde jeg også den siste gangen jeg klarte å få yngel til å leve opp, så det går nok bra

2. La hunnene oppi en fødeboks som fløt i karet. Hannen ville nå tøffe seg for hunnene. Når hunnene så klare ut (fikk striper på tvers og ble litt runde), slapp jeg de uti til hannen. De begynte nå å jage hverandre. Droppet fødeboksen den siste gangen og det gikk bra det også. Pass på å fore fiskene godt før leken. Bruk for eksempel tørrfor til frokost og mygglarver til kvelds, eller mygglarver til middag og tørrfor til kvelds igjen.

3. Nå er det vente å se om man får til lek. Det kan ta alt fra noen få dager til en uke. Da var den utvalgte hunnen full av rogn (det ser du ved at hun er ganske så tjukk). Jeg tok ut den andre hunnen som ikke ble valgt, og la henne oppi et eget kar. Dette akvariet trenger ikke å være så stort eller innredet. Rundt 20L er bra nok.

4. Hannen lokket den utvalgte hunnen til skumredet sitt og omfavn henne (hunnen lå på ryggen i overflaten og hannen la slørene sine over buken til hunnen) og presset ut eggene. Hannen svømte ned for å hente eggene (puttet de i munnen) og spyttet de ut igjen i skumredet. Hunnen blir enten liggende slapp i overflaten eller hjelper til med å hente egg. Dette blir gjentatt helt til hunnen er tom for egg. Sørg for ro utenfor akvariet.

5. Når de er ferdige, plukker du ut hunnen og legger henne i reserveakvariet, ellers vil hannen drepe hunnen. Hun er sliten, så stell henne godt og gi henne godt med mat. Det kan hende hun ikke vil spise de første dagene, men la henne få litt tid.

6. Nå som hannen er alene med eggene vil han passe godt på dem, og bruke de neste dagene ved skumredet sitt. Det er ikke sikkert han er interessert i mat.

7. Etter 48 timer (eller lengre) vil eggene klekke. I starten vil hannen ta de med tilbake til skumredet, fordi det beskytter yngelen mot sopp og infeksjoner.

8. Etter nye 48 timer vil yngelen være frittsvømmende. Ta ut hannen, han er nå ferdig med jobben. Gi han godt med mat. Hvis hannen blir med ynglene, vil han spise de opp.

9. Når ynglene har spist opp plommesekken sin, trenger de spesialfor. Gi dem levendefor som infosorier, nyklekket artemia, mikroorm osv.

10. Etter 2-3 måneder på du skille hanner og hunner. Skill også aggressive hunner fra hverandre. Det kan være vanskelig å skille kjønn på ungfisk, men se etter en hvit prikk under buken. Det er da en hunn. Disse karene trenger ikke å være mer enn 5-10L om de bare skal være der en liten stund til de er store nok til å bli solgt.

Det er sikkert andre som har andre erfaringer enn meg, men dette er iallfall min erfaring. Den siste gangen jeg prøvde, gikk det av seg selv og jeg hadde absolutt ikke planlagt noe oppdrett... Hadde heldigvis noen ekstrakar på lur. Håper dette var til hjelp og at du/dere ble litt klokere nå
Lykke til!
jeg har 13 betta yngel i en 18 liter de er ca2-3 mnd gammle, ikke alle er like store d varierer litt i størrelse men det er ingen jaging eller noe mellom dem, litt rart?
Tusen hjertelig takk for all info og erfaringer. har ikke hatt så mye tid å se inni her, men skal snakke med samboeren for å se hva i får til.
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap