- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp! jeg har gjort alle de dumme nybegynnerfeilene - kan jeg klare å redde fiskene?
Hjelp! jeg har gjort alle de dumme nybegynnerfeilene - kan jeg klare å redde fiskene?
Startet opp et akvarium på ca 65 liter for ca 3,5 uker siden. Etter ca 4 dager satte jeg oppi 5 molly (butikkens anbefaling). Gav ingen mat de første 10 dagene (butikkens råd). Etter ca to uker var vannverdiene fine, jeg fikk masse selvtillit, og kjøpte 5 sverddragere og 5 reker (butikken "godkjente" dette også) og begynte å mate. Har ca 10 planter - noen er store. Synes ikke det er plass til flere, de skygger for hverandre allerede. Jeg har brukt flytende bakterier, har ganske høy pH.
Nå har jeg (som dere ville ha visst) fått høye nitrittverdier. Har også høy nitrat. En død reke. Gjorde 50% vannbytte i går.
Jeg innser at jeg burde ha lest alt grundigere. Trodde at fine vannverdier etter 2 uker var et godt tegn. Nå har jeg lest og lest og skjønner at jeg sannsynligvis har ca en uke med økende nitritt før jeg når toppen.
Dette har jeg skjønt at jeg må:
- Daglig 50% vannbytte - noen sier 30%? - hjelper det å gjøre det to ganger daglig?
- Slutte å mate - men hvor lenge kan fiskene gå uten mat?
- Være kjempenøye med å fjerne plantedeler som begynner å skrante
- Aldri mer høre på råd fra butikken
- noen sa at det noen ganger kunne hjelpe litt å stille vannutløpet høyere, få ekstra sprut/klukking. En eller annen form for lufting av vannet? Det kan vel ikke skade å prøve?
Bør jeg gi eller ikke gi plantegjødning?
Hjelper det å ta ut rot eller stein? - i fall de har noe som avgir litt av et-eller-annet?
Jeg har byttet det tynne hvite vattfilteret, fordi det var nesten tett... (råd fra butikken) - trodde det var den grønne svampen som skulle ha bakteriene. Hva stemmer? Er det gode bakterier i det også? Burde jeg beholdt det (sukk)?
Er det noe mer jeg kan gjøre som kanskje kan bidra litt?
Er det håp om å redde fiskene?
Nå har jeg (som dere ville ha visst) fått høye nitrittverdier. Har også høy nitrat. En død reke. Gjorde 50% vannbytte i går.
Jeg innser at jeg burde ha lest alt grundigere. Trodde at fine vannverdier etter 2 uker var et godt tegn. Nå har jeg lest og lest og skjønner at jeg sannsynligvis har ca en uke med økende nitritt før jeg når toppen.
Dette har jeg skjønt at jeg må:
- Daglig 50% vannbytte - noen sier 30%? - hjelper det å gjøre det to ganger daglig?
- Slutte å mate - men hvor lenge kan fiskene gå uten mat?
- Være kjempenøye med å fjerne plantedeler som begynner å skrante
- Aldri mer høre på råd fra butikken
- noen sa at det noen ganger kunne hjelpe litt å stille vannutløpet høyere, få ekstra sprut/klukking. En eller annen form for lufting av vannet? Det kan vel ikke skade å prøve?
Bør jeg gi eller ikke gi plantegjødning?
Hjelper det å ta ut rot eller stein? - i fall de har noe som avgir litt av et-eller-annet?
Jeg har byttet det tynne hvite vattfilteret, fordi det var nesten tett... (råd fra butikken) - trodde det var den grønne svampen som skulle ha bakteriene. Hva stemmer? Er det gode bakterier i det også? Burde jeg beholdt det (sukk)?
Er det noe mer jeg kan gjøre som kanskje kan bidra litt?
Er det håp om å redde fiskene?
Postet 25.01.14 kl 09:59
Vi har alle vært der. Fortsett å bytt vann, tror ikke det er nødvendig med 50%. Min anbefaling er 10-20% hver dag til verdiene er normale. Fiskene klarer seg 1-2 uker uten mat, men avhenger at fiskene er friske. Har som sagt vært i samme situasjon og jeg gav litt mat etter en uke. Mine fisker klarte seg fint. Noen er mer ømfintlig enn andre. Nitritt binder oksygen i vannet så det å ha pumpen høyt vil jeg anbefale, har gjort det selv. Aner ikke om det hjelper, men det skader iallefall ikke, teoretisk så hjelper det.
Ikke rens filteret for mye, kun hvis det går tett, men bare skyll det forsiktig i akvarievannet.
Stikkordet er vannbytte, eneste som hjelper, men mitt råd er max 20%.
Rot og stener kan bare ligge, ser ingen grunn til å ta de ut.
Plantenæring osv. vet jeg ikke om spiller inn på nitritt, det får andre svare på.
Ikke rens filteret for mye, kun hvis det går tett, men bare skyll det forsiktig i akvarievannet.
Stikkordet er vannbytte, eneste som hjelper, men mitt råd er max 20%.
Rot og stener kan bare ligge, ser ingen grunn til å ta de ut.
Plantenæring osv. vet jeg ikke om spiller inn på nitritt, det får andre svare på.
Postet 25.01.14 kl 10:36
Det som skjer når det er nitritt i vannet, er at jernet i hemoglobin endrer valør fra Fe2+ til Fe3+, det blir til methemoglobin. Dette hemoglobinet kan ikke binde oksygen, og når methemoglobin-konsentrasjonen i blodet stiger blir fisken derved "kvalt". Gjellene blir brune istedet for røde etter hvert som normalt oxyhemoglobin-innhold i blodet synker.
Ammoniakk virker annerledes, men er like farlig. Det regerer med vann og danner etsende ammoniumhydroksyd. Dette angriper alle celler i kroppen. For eksempel får fisk ofte utstående eller løsnende skjell.
Jeg er ikke enig i 20% vannbytter...det er trygt å bytte 50% hver dag for å øke fiskenes sjanse til å overleve, særlig fordi du har relativt mye fisk. Men planlegg slik at du har lagret byttevann over natten, da er det temperert og kvitt overmetning. I tillegg bør du prøve å holde pH på den sure siden, slik at at minst mulig ammoniakk forekommer i den meste giftige NH3-formen. Dette er ikke så ideelt for levendeføderne, men bedre for dem enn å dø.
Ellers har du rett i alle punktene om hva du skal gjøre fremover. Mat fiskene minimalt...levendefødere vil uansett forsyne seg av alger og planter hvis de sulter. Og ikke bruk plantegjødning i denne fasen. .
Ammoniakk virker annerledes, men er like farlig. Det regerer med vann og danner etsende ammoniumhydroksyd. Dette angriper alle celler i kroppen. For eksempel får fisk ofte utstående eller løsnende skjell.
Jeg er ikke enig i 20% vannbytter...det er trygt å bytte 50% hver dag for å øke fiskenes sjanse til å overleve, særlig fordi du har relativt mye fisk. Men planlegg slik at du har lagret byttevann over natten, da er det temperert og kvitt overmetning. I tillegg bør du prøve å holde pH på den sure siden, slik at at minst mulig ammoniakk forekommer i den meste giftige NH3-formen. Dette er ikke så ideelt for levendeføderne, men bedre for dem enn å dø.
Ellers har du rett i alle punktene om hva du skal gjøre fremover. Mat fiskene minimalt...levendefødere vil uansett forsyne seg av alger og planter hvis de sulter. Og ikke bruk plantegjødning i denne fasen. .
Postet 25.01.14 kl 11:38
Enig med SilverShaded ang vannbytting.
Ettersom du bor i Oslo kan det også hende at du har mye klor i vannet (kommer ann på hvor i Oslo du bor) så da bør du bruke aquasafe ved vannbytte. Ettersom jeg selv ikke har mulighet til å lagre vann natten over så pleier jeg alltid å koke en stor kjele med vann og blande i kaldt vann i bøtter for å få nesten lik temp som i akvariumene og en kork aquasafe da store temperatur svingninger ikke er bra for fiskene.
Dette fungerer helt topp for meg iallfall, men inntil videre så bør du bytte mest mulig vann fremover til nitriten er borte.
Ettersom du bor i Oslo kan det også hende at du har mye klor i vannet (kommer ann på hvor i Oslo du bor) så da bør du bruke aquasafe ved vannbytte. Ettersom jeg selv ikke har mulighet til å lagre vann natten over så pleier jeg alltid å koke en stor kjele med vann og blande i kaldt vann i bøtter for å få nesten lik temp som i akvariumene og en kork aquasafe da store temperatur svingninger ikke er bra for fiskene.
Dette fungerer helt topp for meg iallfall, men inntil videre så bør du bytte mest mulig vann fremover til nitriten er borte.
Postet 25.01.14 kl 12:38
Postet 25.01.14 kl 12:42
Postet 25.01.14 kl 12:44
Kommersielt eikebarkekstrakt er laget ved at bladene kokes i fosfor(eller svovel)-syre. Man kan derved få en fosfor (svovel)-opphopning i karet.
Eddiksyre er fullstendig ufarlig for fiskene. Bruker man eddik (eller syre av noe slag), bør det aldri tilsettes direkte i akvariet, men blandes i byttevannet under pH-kontroll.
Uansett virker syrer hovedsaklig ved å redusere KH, og dermed pH. Man bør derfor holde øye med KH...faller karets buffer-kapasitet til null, kan man få en real pH-styrt ned mot 3.
Eddiksyre er fullstendig ufarlig for fiskene. Bruker man eddik (eller syre av noe slag), bør det aldri tilsettes direkte i akvariet, men blandes i byttevannet under pH-kontroll.
Uansett virker syrer hovedsaklig ved å redusere KH, og dermed pH. Man bør derfor holde øye med KH...faller karets buffer-kapasitet til null, kan man få en real pH-styrt ned mot 3.
Postet 25.01.14 kl 13:40
Jeg kjøpte for noen år siden et dansk produkt kalt pH Minus (eller noe sånt) som riktignok senket pH, men også ga en solid algeoppblomstring. Produktet viste seg å inneholde fosforsyre, snadder for alger.
Steins Eichenextract som KingNemo linker til er det jeg bruker nå. På flasken står at virkestoffet er saltsyre. Antagelig mest saltsyre oh lite eik . Jeg har ikke hatt dårlige erfaringer med dette og har brukt det i over 3 år i mange kar.
Vær obs på at dette er sterke saker. Produsenten angir at 6 milliliter vil senke pH i 10 liter vann med 0,3 - 0,5 og KH med ca 2. Trolig er dette med vann med høyere KH enn normalt i Norge.
Min erfaring er med veldig bløtt vann og pH i en nesten full 10 liters bøtte synker da fra litt over 7 til ca 5. Prøv deg forsiktig frem og senk pH i karet maksimum med 0,2 - 0,3 pr døgn. Brått fall i pH kan være fatalt for fisk, særlig om pH da havner lavere enn det fiskene egentlig trives i.
Steins Eichenextract som KingNemo linker til er det jeg bruker nå. På flasken står at virkestoffet er saltsyre. Antagelig mest saltsyre oh lite eik . Jeg har ikke hatt dårlige erfaringer med dette og har brukt det i over 3 år i mange kar.
Vær obs på at dette er sterke saker. Produsenten angir at 6 milliliter vil senke pH i 10 liter vann med 0,3 - 0,5 og KH med ca 2. Trolig er dette med vann med høyere KH enn normalt i Norge.
Min erfaring er med veldig bløtt vann og pH i en nesten full 10 liters bøtte synker da fra litt over 7 til ca 5. Prøv deg forsiktig frem og senk pH i karet maksimum med 0,2 - 0,3 pr døgn. Brått fall i pH kan være fatalt for fisk, særlig om pH da havner lavere enn det fiskene egentlig trives i.
Postet 25.01.14 kl 13:57
Postet 25.01.14 kl 14:11
Jeg bruker også steins eikebarkekstrakt og er super fornøyd med det. Bruker ca 1 kork til hvert vannbytte for å få ph'n ned fra 7 til 5.8 så den er sterk ja.
Siden fiskene hennes skal ha høyere ph og gh så ville det kanskje vært lurere om hun fikk tak i filtguffe for å få de gode bakteriene kjappere?
Siden fiskene hennes skal ha høyere ph og gh så ville det kanskje vært lurere om hun fikk tak i filtguffe for å få de gode bakteriene kjappere?
Postet 25.01.14 kl 14:41
SilverShadedSigmund : Okay, da er det saltsyre...om det har sett snurten av eikeblader er ikke godt å si. Er det brunt ? Lukter det humus ? Bruker du noe vannforbedringsmidler for å ta klorionene i syra ?
Ja, men som nevnt, andre midler kan være noe helt annet..
Meget svakt farget, ingen påtrengende lukt av noe som helst, heller ikke stikkende syre (mener å huske fra kjemien i skoledagene (over 50 år siden, så kan godt huske feil ) at lukten av syren hadde et stikk ved seg.
Bruker ingen vannforbedringsmidler, men vannet står gjerne en uke eller mer i de 55 liter store dunkene for temperering og lufting.
Postet 25.01.14 kl 16:20
Jepp, i de fleste pH minus produkter er det fosforsyre. Du vil nok ikke lukte så mye "stikk" av produktet, da syrekonsentrasjonen er relativt lav.
Men jeg har en mistanke om at disse produktene ikke har så mye med ekte eikeblad å gjøre. Jeg har selv laget eikebladsekstrakt, og det blir te/kaffe-farget. Det lukter også "humus" av det. Går greit å lage med eddik og vann.
Men jeg har en mistanke om at disse produktene ikke har så mye med ekte eikeblad å gjøre. Jeg har selv laget eikebladsekstrakt, og det blir te/kaffe-farget. Det lukter også "humus" av det. Går greit å lage med eddik og vann.
Postet 25.01.14 kl 16:53
Anjalis: nå får du svar på mye du ikke har spurt om Håper du tilgir oss for det.
SilverShaded: Dette med eikeblader og eddik høres spennende. Jeg har en hel del tørre eikeblad fra i høst som brukes primært for å gi Apistogrammaene gode gjemmesteder. Jeg har brukteddik for å senke pH, men den vanlige 7% husholdnings eddiken var ikke sur nok, så jeg gikk over til 35% eddikessens. Syntes imidlertid det luktet så vidt mye eddik i den ferdige blandingen at jeg sluttet med det da jeg fikk tak i Steins E. igjen.
Hva er din erfaring med eikeblad og eddik? Koker du det eller legger du bladene i sterk eddikoppløsning? Hvor langt kan du senke pH med denne mixen?
Ellers er jeg enig i at disse ferdigproduktene nok er syre og fint lite annet. Drøy pris på utblandet saltsyre.
SilverShaded: Dette med eikeblader og eddik høres spennende. Jeg har en hel del tørre eikeblad fra i høst som brukes primært for å gi Apistogrammaene gode gjemmesteder. Jeg har brukteddik for å senke pH, men den vanlige 7% husholdnings eddiken var ikke sur nok, så jeg gikk over til 35% eddikessens. Syntes imidlertid det luktet så vidt mye eddik i den ferdige blandingen at jeg sluttet med det da jeg fikk tak i Steins E. igjen.
Hva er din erfaring med eikeblad og eddik? Koker du det eller legger du bladene i sterk eddikoppløsning? Hvor langt kan du senke pH med denne mixen?
Ellers er jeg enig i at disse ferdigproduktene nok er syre og fint lite annet. Drøy pris på utblandet saltsyre.
Postet 25.01.14 kl 22:56
@ Sigmund : Hehe...ja, dyr pris på vann med en dæsj syre
Gjorde slik for å lage "syltede eikeblader", så vidt jeg husker . Jeg kokte de godt skyllte bladene (ganske mange !) i eddikvann i 20 minutter, etter først å ha latt dem ligge i bløt i kjelen et døgn. Så lot jeg dem ligge i vannet et døgn til, før jeg filtrerte avkoket gjennom kaffefilter. Puttet det på flaske og oppbevarte i kjøleskapet. Funket greit for meg...trenger ikke apisto-pH så jeg testet ikke hvor lavt jeg kunne ta det. Men tok pH fra ca. 7 til ca. 6 uten problem. Hadde sikkert vært bedre å bruke saltsyre, jeg prøvde aldri det.
Men jeg gjorde det samme med Catappa-blader også.
Gjorde slik for å lage "syltede eikeblader", så vidt jeg husker . Jeg kokte de godt skyllte bladene (ganske mange !) i eddikvann i 20 minutter, etter først å ha latt dem ligge i bløt i kjelen et døgn. Så lot jeg dem ligge i vannet et døgn til, før jeg filtrerte avkoket gjennom kaffefilter. Puttet det på flaske og oppbevarte i kjøleskapet. Funket greit for meg...trenger ikke apisto-pH så jeg testet ikke hvor lavt jeg kunne ta det. Men tok pH fra ca. 7 til ca. 6 uten problem. Hadde sikkert vært bedre å bruke saltsyre, jeg prøvde aldri det.
Men jeg gjorde det samme med Catappa-blader også.
Postet 25.01.14 kl 23:42
Nå har anjalis helt sikkert lært at læringskurven er nokså bratt i denne hobbyen før hun ba om hjelp, og også helt sikkert fått med seg at akkurat å tukle med pH/KH kanskje er noe man skal vente med til alt er i orden med bsakteriekulturen, innkjøring med fisk i karet er jommen i meg vanskelig nok for en fersking
Det første først - få deg selv og fiskene gjennom denne oppstartsbøygen med daglige vannskift, helst med vann som har stått over natten, og hold igjen på foringen så godt du kan. Dette blir moro til slutt, vi er nokså mange som har fortsatt selv om vi har vært der du er nå!
Det første først - få deg selv og fiskene gjennom denne oppstartsbøygen med daglige vannskift, helst med vann som har stått over natten, og hold igjen på foringen så godt du kan. Dette blir moro til slutt, vi er nokså mange som har fortsatt selv om vi har vært der du er nå!
Postet 26.01.14 kl 00:18
Endret: 26.01.14 kl 00:19
Tusen takk for alle svar.
Jeg har fått ned nitritt og nitratverdiene ned, i dag var det tilnærmet 0 nitritt, bedre i ettermiddag enn etter vannbytte i går kveld! Det må jo bety at det brytes ned bra selv? Derfor bytter jeg ikke vann i dag, men ser an til i morgen.
Hvor lenge skal verdiene være stabilt gode før jeg friskmelder karet?
Jeg tenkte det uansett er lurt å vente et par dager til med mat, men tar gjerne i mot råd om videre prosess nå som det ser ut til at det går bra.
Har skjønt det slik at neste skritt er algekrise, og så roer det seg....
Jeg har fått ned nitritt og nitratverdiene ned, i dag var det tilnærmet 0 nitritt, bedre i ettermiddag enn etter vannbytte i går kveld! Det må jo bety at det brytes ned bra selv? Derfor bytter jeg ikke vann i dag, men ser an til i morgen.
Hvor lenge skal verdiene være stabilt gode før jeg friskmelder karet?
Jeg tenkte det uansett er lurt å vente et par dager til med mat, men tar gjerne i mot råd om videre prosess nå som det ser ut til at det går bra.
Har skjønt det slik at neste skritt er algekrise, og så roer det seg....
Postet 28.01.14 kl 23:38
Det høres jo bra ut. Nå har karet vært minimalt belastet i 4 dager, og har respondert på det. Da kan du teste ved å mate littegrann i dag, og se på verdiene i morgen. Hvis du da har en økning i nitritt igjen, bytter du vann. Karet kan ikke friskmeldes før det klarer normal mating uten å vise tegn på ammoniakk og nitritt. Regn med en uke til, minst.
Slett ikke sikkert du får noen algekrise. Den vil i så fall antagelig ikke komme før du er over på normal mating.
Slett ikke sikkert du får noen algekrise. Den vil i så fall antagelig ikke komme før du er over på normal mating.
Postet 29.01.14 kl 00:19