Fisk som dør etter kort tid etter utslipp.

Hei. Jeg har hatt et par tilfeller siste tiden at nye fisker har dødd innen et døgn etter utslipp. Jeg hadde 2 hun guppyer og en han. Ene klarte og sette seg fast ved varmekolben, og døde. Andre satt jeg i fødenett, kjøpte da 2 nye. Begge døde innen et døgn. Kjøpte så 2 guppyer og 2 ancistrus i går. Idag var en guppy død og en ancistrus.
Har i tillegg 40 kardinaltetra, 10 skjørtetetra, 3 molly og 4 kuhlii ål.
Karet er på 400L, med planter som Limnophila sessiliflora, Vallisneria spiralis "Tiger" og en type til jeg ikke husker navnet på.
Kan ancistrus også dø av stress? Syntes nemlig hun i butikken var litt voldsom da hun fisket opp denne..
Med fare for å lyde som det berømte hakket i plata må jeg likevel spørre om karet er skikkelig innkjørt og hva slags vannverdier og vannbytte-rutiner du har ?

Plutselig død hos ny-innkjøpte fisker kan ofte skyldes dårlige vannverdier. De fiskene som har vært med på "nedturen" har opparbeidet en viss toleranse, noe de nye ikke har. De kan da bli slått ut ganske raskt.

Stress kan ta livet av fisk, men vanligvis har dyrebutikkens fisker vært igjennom så mange innfangninger, flyttinger og transporter at de svakeste er borte.
100% enig med SilverShaded. Her må det testing av vannverdier til. Så brå død etter utsetting kan ofte være forårsaket av feil vannverdier et sted.

Har du skikkelige dråpetester å teste vannet med? Eventuelle strips duger dessverre ikke i det hele tatt, da kan du like gjerne gjette vannverdiene dine selv :p
Sjekk for nitritt og nitrat, og evt også ammoniakk om akvariet er veldig nytt eller du har fiklet med filteret i det siste. Du har vel ikke byttet filter og filtermateriale for eksempel....?
Hei. Karet ble satt opp i november og er godt innkjørt.
Tatt dråpetester ukentlig, kjørt delvannsbytte hver 14 dag.
Verdier er gode, gh har steget noe i det siste. Men fremdeles innenfor.
En av hver lever fremdeles, så vi får se an litt til.
Jeg får kjøre en test til idag og legge det ut her.
Da har jeg foretatt dråpetest og det ga følgende resultat:
Ph-8,5
Kh-7 dkh
Gh-11 dgh
No2-0,0mg/l

Så da ser vel ikke vannkvaliteten så dårlig ut. Litt høy ph, får vel ordne ph- imorgen.
Men er det nok til at fisken dør? Hvis butikken jeg kjøpte fisken eks har en ph på 6?
Kan ihvertfall si at Kardinaler skal ha veldig mye bløtere og surere vann.
Hva ligger nitrat på ?
De vannverdiene burde i seg selv gå greit for guppyene. Men spørsmålet blir da hva slags vann de faktisk kom fra. Hvis de kom fra mye surere og bløtere vann, kan de fort dø av dine vannverdier.
Som Limbeck sier, det er langt fra gode verdier for kardinalene.
Nitrat har jeg ikke målt. Får gjøre det imorgen.
Skal prøve å senke hardhet og bløte det opp litt.
Er ikke helt sikker på eksakt type Ancistrus jeg kjøpte, fant ut nå at det er jo en GOD del forskjellige. Leste her at de trives i ganske varierende vannverdier ift. Artstype.
Er det flere testtyper som er et must?
Ammoniakk, nitritt, nitrat, pH, KH og GH kommer du langt med

Hvordan hadde du tenkt deg å 'senke hardhet og bløte det opp' da ?

Ja, ancistrus er ulike, og kan ha ulike krav til vann og akvarieforhold. Lønner seg å vite hvilke arter man har, vett
Det håper jeg kanskje de i butikken har peil på, jeg er ganske fersk i faget
Men noe sier meg at dette kan du godt.
Nå finner eg ikke de siste ancistrusen heller, håper den bare gjemmer seg godt...
Får håpe den bare har gravd seg ned under en rot eller stein.

Permanent hardhet (GH) er det ikke mulig å gjøre noe med, bortsett fra å bruke vann som har fått mineral-ionene fjernet ved hjelp av f.eks. revers osmose eller ione-bytting.

Karbonathardhet (KH) kan fjernes ved koking. KH er et godt mål på vannets buffer-evne, altså dets evne til å motstå kjemiske endringer, særlig i pH.

Å senke pH kan gjøres på flere måter, og er et ofte repetert emne her på forumet. Uansett hva slags metode man velger, så er det viktigste at det foregår meget langsomt så fiskene får god tid til å tilpasse seg.Det er som grunnregel viktigere å ha en konstant pH-verdi enn selve verdien.
Foreslår at du benytter forumet til å lese deg opp på akvariekjemi...det vil fiskene dine takke deg for med trivsel og god helse.
Da får jeg forsøke og senke ph over en lengre periode.
Etter lyset gikk nå, dukket ancistrusen opp igjen. Det var bra.. Er av denne typen.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap