Råd om ancistrus

Noen som kan foresloå en ancistrusart til et 92 L kar? leter å leter, men finner ingen som skal ha under 100 l eller mer
Du kan ha de fleste Ancistrus arter i et 92 liters kar uten problem. Karets størrelse setter begrensning på gruppens størrelse. 5 stk er ikke problematisk, gi dem røtter og huler så er de fornøyd. Er egentlig bare å plukke en som passer til vannverdiene i karet ditt.
Tror kanskje jeg utrykte meg litt feil...jeg skal ha kun en ancistrus (som algespiser) , sammen med andre arter...men i følge beskrivelsene her på akvaforum skal (bortimot) alle ancistrusene ha over 100 L vann?
Hva med den aller vanligste, skal ha min. 60 liter:
Vurderer å ta den...men syntes den var så utrolig lite pen....men den gjør jo jobben da....så om jeg ikke har noe valg så tar jeg nok den...vil gjerne ha noe a-la Pseudancistrus niger....men som passer i en 94 liter
Jeg vil ha noe a-la Pseudancistrus niger.....men altså en som passer i en 94 liter
Kato Nesje
Jeg vil ha noe a-la Pseudancistrus niger.....men altså en som passer i en 94 liter


Som denne eller denne?

Her er alle sugemaller i fiskebasen som kan gå i under 100 liter: http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=1002&Fresh=1&size_from=1&size_to=100&difficulty=&gh_from=0&gh_to=50&ph_from=5&ph_to=9&temp_min=10&temp_max=35&tsizefl=20&tsizetl=100&tsizefcm=40&tsizetcm=300
Jeg tror ikke mine ancistrus spiser all verdens alger, jeg. Ville heller gått for otto da. Veldig søte.
Supert! tusen takk for hjelpen McSteen
Får kanskje se litt på Otto ,også da, Trix...heter de bare otto ? (antar de har et mer fullstendig navn....er ganske ny på dette..
Kato Nesje
Får kanskje se litt på Otto ,også da, Trix...heter de bare otto ? (antar de har et mer fullstendig navn....er ganske ny på dette..


De heter Otocinclus og står et stykke ned på lista i linken jeg ga deg.
De er gode algeetere og er endel mindre enn Ancistrus, og de er stimfisk som bør gå flere sammen. Selv har jeg 5 stk i en 128 liter.
McSteen
De heter Otocinclus og står et stykke ned på lista i linken jeg ga deg. De er gode algeetere og er endel mindre enn Ancistrus, og de er stimfisk som bør gå flere sammen. Selv har jeg 5 stk i en 128 liter.



I såfall får vel jeg for lite plass i min 94 liter?....jeg hadde jo egentlig tenkt meg å ha flere arter også....
Så ikke at de allerede var foreslått.

Det er selvsagt litt avhengig av antall andre fisk, men 5 otto har du sannsynligvis plass til. De blir ikke store, og tar dessuten liten plass.
Enig med Trix. 5 stk i en 98 liter bør være uproblematisk.
En ok start?


Da har jeg prøvd meg på å sette sammen en mulig artsammensetting....funker dette ?



Kardinaltetra (Paracheirodon axelrodi) 15 stk


Kakadueciklide (Apistogramma cacatuoides) 4 stk (1 han 3 hun)


Dvergotocinclus (Otocinclus macrospilus) 5 stk


er det plass til flere arter her? tar veldig gjerne imot forslag
Jeg ville ikke hatt mer enn to hunner av Apistogramma på denne begrensede bunnflaten. Hunnene av polygame Apistogramma-arter prøver ofte å hevde et revir (innenfor hannens stor-revir) som er minst 30 -60 cm i diameter (i naturen har jeg sett en hunn forsvare et revir på 3 meter i diameter!). Kamper hunner imellom kan ofte bli mer voldelige enn ønskelig, så pass også på å innrede karet med naturlige revirgrenser slik at hunnene ikke ser hverandre hele tiden.
Da kan dette fungere fint, om du ikke har som mål å avle på dvergcichlidene; Kardinaltetraene vil mest sannsynlig spise de fleste/alle frittsvømmende yngel som cichlidene eventuelt produserer...
De fleste Nannostomus - arter (bortsett fra Nannostomus beckfordi) er mye mer yngelsikre, og passer derfor enda bedre sammen med ynglende Apistogramma.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap