Hva har jeg lært etter 50 dager :)

Jeg beklager først veldig dårlig bilder, jeg skal få tatt skikkelige en dag

[External Image]


[External Image]

[External Image]



Mine erfaringer etter 50 dager med "akvarie dilla"


1. Undersøk hvilke fisker som passer sammen, jeg har hatt noe unødvendig fiskedød
2. Alt av inventar kan hentes fra naturen og lages til slik at det blir vell så vakkert som alt en dyrebutikk presser på. Stein, sand, røtter løv...
3. Hent inn anbud fra dyrebutikker, jeg fikk mitt 450 l med alt av innhold (uten fisk) for 4250,-
4. Jeg har prøvd å spare blant annet ved å lage egen filtrering – et såkalt DIY hjørnefilter. Genialt det står mer om det på denne siden
5. Jeg var ikke så opptatt av å bruke mye penger på planter, ville heller konsentrer meg om mine favoritt fisker
6. spør om det er noe, noen ganger er det kun andre som kan hjelpe
7. stol ikke alltid på dyrebutikker, de selger deg gjerne feil størrelse på pumper, feil fisk iht til kompatibilitet m.m
8. lær deg noen arter godt, det er litt morsommere når du forstår og ser mer av fisken adferd
9. prøv å legge opp til begge kjønn. Oftest er det hannen som er penest i fargene, men sett for mange av de pene sammen blir det fort styr.
10. ikke start med for mange fisker samtidig, ikke ha hastverk
11. aldri fortell kona hvor mye penger du egentlig bruker
12. jeg kjøpte heller ikke lys fra dyrebutikk, men biltema spot puck til 149,-. Gav bra resultat, kan være noe svak belysning ved mye beplantning
13. kjøp heller for stor akvarium enn for lite – det er faktisk enklere
14. legg opp enkle løsninger for vannbytte, du kan fort bli lei om det er for mye styr
15. kjøp deg automatisk forer, len deg tilbake og bare kikk... Effektiviser det du gjør slik at det ikke blir for mye kladd med arbeid, da kan du fort bli lei
16. les om fisken naturlig omgivelser, for meg innebar dette (ciklider) mye stein og huler. Jeg har også dekket den ene veggen med avkappede pvc rør tildekket med skifterstein. Det er morsomt å se hvor mange fisk som kommer ut av disse rørene hver morgen. Storsett en i hver (20 stk)
17. ha heller litt for varm enn kald temperatur – da blir det mer fart i dem
18. observer ciklider rett etter vannbytte – det er rene vårsleppet for kyr
19. Bruk spotbelysningen til å fokusere på enkelte områder og mørklegge andre- slik drar du vekk fokus fra rensepumper og varmekolber
20. prøv deg frem med hva som passer og ikke passer i akvarium, alt er lov
21. Kjøp led lys på clas ohloson som skifter farge. Kan simulere såkalt moonligt lys m.m
22. Bruk tilførsel av luftbobler litt bevisst – de kan bli et fint synsinntrykk om du sprer dem litt
23. handle det du kan på dx.com
24.
[External Image]
Kan du fortelle mere om hvordan du fikk akvariet på anbud?
gikk til tre dyrebutikker og sa jeg var interessert i det billigste helglass 450l de kunne få tak i. Visste da at webzoo hadde til 3500,- men 1500,- i frakt. De slipper du unna med når du bestiller fra lokal dyrebutikk. Derfor fikk jeg vinner bud på 3450.-
Bestilte du hva som helst på 450 liter eller hadde du spesifisert dimensjonene du ville ha?
nja den enkelte dyrebutikk fortalte dimensjonene, men det er mye standard mål
Hei, det må jeg si var et veldig stilfullt og fint akvarie. Et skikkelig møbel.

PS. Råd nummer 11 er vi to om
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap