Innkjøring

Hei jeg skal kjøpe meg større akvarium og jeg lurer på. Kan jeg ta og presse filterguffe fra pumpa i det ene karet over i det nye og så putte oppi fisken. eller må det nye karet innkjøres selvom.
Hei.

Kommer litt an på hva slags pumpe du allerede har, og hvilken du skal ha i et nytt kar. Om filermaterialet passer i pumpen i det nye karet, så er det bare å flytte det over. Da trenger du ikke noe innkjøringsperiode, og du kan flytte fiskene med en gang. Vær forsiktig å ikke rengjøre filermaterialet for mye før flytting, da kan du ta knekken på filterbakteriene. Bare skyll det lett i vannet fra det gamle karet. Alle som har flere kar gjør det på tilsvarende måte. De tar de gjerne halvparten av filermaterialet fra et gammelt kar og legger det inn i et nytt filter, og vips så er de i gang med et nytt kar. Om det nye filteret er større enn det gamle, så fyller du det opp med nytt filermaterialet i tillegg, så flytter snart bakteriene over i det.

Hvis du skal avvikle det gamle karet, så kan du jo flytte hele filteret over, sånn at du bruker to filter i det nye. Da får du samme effekt. Du bør i så fall holde det gamle filteret i gang i et par måneder sånn at det nye filteret kommer i gang.

Håper du ble klokere av dette

Inge


Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap