Hvilke fisker burde jeg skaffe meg ( nybegynner ) (120 l akvarium)

Lurte på om dere hadde forslag til mine første fisker? Har anskaffet meg et juwel 120 l akvarium (ferskvann). Kom gjerne med forslag til planter. Hvordan fisker, reker, krabber eller skalldyr burde jeg ha som clean up creaw? På forhånd takk! MVH. Fredrik
Inaktiv bruker
Har lest at kirsebærreker er gode renholdsarbeidere og dei er enkle å holde.
Eg har guppy og platy, dei er ganske enkle fisk. Dei er også lette å drette. Ancistrusane mine eter alger frå dekorasjon og veggane til akvarie.

Eg er ikkje den mest erfarne, men får håpe det hjalp deg
Hei!
Er vanskelig å anbefale fisk sånn "ut av det blå" om du ikke har noen ønsker eller preferanser å ta utgangspunkt i, men kan prøve å gi deg noen tips:

Det er en del ting å tenke på. Hvis du bor i Oslo er det greit å vite at vannet er veldig bløtt i utgangspunktet (ingen naturlige salter og mineraler) og hvis du vil slippe å tenke mye på vannkjemi er det greit å velge fisk som trives med det (guppy, platy og andre levendefødere trives f.eks med hardere vann og krever at du tilsetter "akvariesalt"). Er ikke veldig komplisert, men det er greit å også teste vannet jevnlig da for å se at du har passende hardhet.

Samme med planter- velg noen som ikke er for lyskrevende, og som trives i bløtt vann om du ikke vil tilsette noe for å forandre vannkjemien.

Det som gjerne ser bra ut i et akvarie er at du ikke velger for mange ulike arter. Dette øker også sjansen for at fiskene ikke krangler eller utkonkurrerer hverandre i matfatet.

Ville gått for én stim (10-20 stk) med en tetraart som du liker. Selv synes jeg Svart fantomtetra er veldig tøffe og kule fisker (hannene liker å vise seg for hverandre og danser rundt og tøffer seg). Men hva man liker av farge og atferd er jo veldig individuelt.

Videre ville jeg gått for noen (1-3) enkle algespisende maller. F.eks L144, evt samme art men med naturlige farger (brun). Evt en flokk med Otocinclus (gjerne minst 5). Kjenner ikke så mye til disse selv, men tror de er greie å ha.

Kanskje et par med noen enkle ciklider? Palettciklider? Fint med noen fisk som "gjør mer ut av seg" som et par eller liten gruppe. Gurami? Finnes noen fine guramier som er lettvindte og hardføre, og veldig fine.

Unasett vil jeg anbefale deg å prøve å gjøre deg opp en mening om ca hva du ønsker og hva som passer sammen. Ta turen innom noen gode akvariebutikker (f.eks Oslo City, Buddy i Oslo sentrum, Tam på Alna m.fl) og la deg bli betatt av noen fine fisker der. IKKE gjør impulskjøp, og IKKE la noen ansatte i butikken snakke deg trill rundt og overtale deg om å gjøre kjøp som kanskje ikke passer deg (noen er troende til å si mye rart for å få solgt noen fisk). Har du bestemt deg på forhånd: kjøp, hvis ikke: gå hjem og sjekk hva fisken krever og les litt om den. Gå deretter evt tilbake for å kjøpe.
Det lønner seg definitivt ofte å ha litt is i magen. Bomkjøp kan være ganske frustrerende og demotiverende som ny akvarist.

Det viktigste er at du velger fisk (og planter) du liker og som trives med dine vannverdier og ambisjoner.

Lykke til!


Bare hyggelig! Håper det hjalp litt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap